100
0
72

Droomde jij als kleine jongen er altijd al van om later een astronaut te worden? Of dat jij degene zou zijn die verantwoordelijk was voor de bouw van de enorme rakketten? Nu krijg je de (digitale) kans om beide te zijn!

In Kerbal Space Program ben jij de grote leider van het KSC (Kerbin Space Center). Hier bouw jij alle rakketten en ruimteschepen waarmee je de grote leegtes van het heelal gaat verkennen. Klinkt leuk en simpel toch? Nou, daarin vergis je jezelf dan toch behoorlijk! Kerbal Space Program is een spel waar je toch wel de nodige kennis en ervaring voor nodig hebt. Het is dus ten zeerste aan te raden om ALLE tutorials te spelen en misschien zelfs te herhalen!

Kerbal Space Program

De tutorials van het spel zijn allemaal toegankelijk via het hoofdmenu en zorgen ervoor dat jij langzaam tot een echte rocket scientist en astronaut wordt klaargestoomd. Je begint hier dan ook heel klein, maar later is het mogelijk enorme rakketten samen te stellen waar je fantasie de enige limiet is. Uiteraard moet je wel rekening houden met alle natuurwetten en er voor zorgen dat je raket daadwerkelijk kan opstijgen en (veilig) kan landen, als je wilt dat je Kerbal het overleefd.

Kerbal Space Program

Als je eenmaal een beetje thuis bent in de beginselen van de ruimtevaart, is het eindelijk tijd om te beginnen met het echte werk. Dit kan op drie verschillende manier, namelijk: Career mode, Sandbox mode of de Science mode.

In Career mode is je hoofdtaak om het KSC te leiden en moet je rekening houden met het financiële plaatje en beschikbare materialen. Zonder (één van) beide ben je nergens en is het lastig om jezelf te bewijzen als leider. Door contracten te voltooien is het mogelijk om geld te verdienen en uiteindelijk ook het KSC uit te breiden. Hiervoor moet je deze contracten wel succesvol voltooien. Het uiteindelijke doel is in elk geval om een ruimteschip te maken dat in staat is andere planeten te bezoeken zodat jij daar, net als onze Neil Armstrong, vlaggetjes op het oppervlak kunt plaatsen.

Kerbal Space Program

Mocht je nu geen interesse hebben in al dat financiële geneuzel en gewoon willen bouwen tot je erbij neervalt? Dan is de Sandbox mode ideaal voor jou. Geen lange missies met geld tekort. Alles is al volledig geüpgraded en je hebt dus vrij baan om je fantasie de vrije loop te laten. Let er wel op dat je rekening houdt met de wetten der natuur, anders kom je niet zo ver, hoeveel geld en upgrades je ook hebt. In deze mode zijn er geen contracten die je moet voltooien, maar er zijn wel een paar missies die je helpen beslissen wat het beste bij jou past qua stijl van ruimteschepen.

De Science mode is eigenlijk een beetje hetzelfde als de Sandbox mode gezien hier ook geen contracten beschikbaar zijn. Het draait hier om wetenschappelijke gegevens te verzamelen waarmee je nieuwe technologie kunt ontdekken. Het is verreweg de saaiste gamemode in het spel, tenzij dit natuurlijk je droom is.

Kerbal Space Program

Het leukste van het hele spel is dus de Sandbox mode, puur vanwege het feit dat je hier alle upgrades en alle geld tot je beschikking hebt. Ik heb mezelf er wel op betrapt dat het mij hier niet ging om het verkennen van de ruimte, maar om het bouwen van het vetste ruimteschip wat de Kerbalheid ooit heeft mogen aanschouwen. Het interesseerde me ook vrij weinig of het ding functioneerde, het moest er gewoon super badass uitzien.

Heel stiekem was het crashen van je schip met Kerbals erin ook wel grappig. Het klinkt misschien sadistisch, maar doe nu maar niet alsof jullie nog nooit een Sim in het zwembad hebben laten verdrinken. Just saying…

Kerbal Space Program

Uiteraard zijn er ook een aantal minpunten op te noemen aan het spel. De graphics stammen namelijk uit de oertijd en zijn alles behalve mooi te noemen. Zelfs Minecraft durf ik mooi te noemen tegenover de lege vlaktes van Kerbal Space Program. De ruimte ziet er daarentegen wel aardig oké uit. Maar begin alsjeblieft niet over de frame drops in het spel… DRAMA!!!

Verder is de besturing best lastig om onder de knie te krijgen op een console. Op pc zal dit ongetwijfeld veel makkelijker zijn. Hier komt het spel oorspronkelijk ook vandaan. Na een tijdje gaat het wel wennen, maar het blijft lastig. Wat, in mijn oren althans, wel prima is, zijn de geluidseffecten van alle rakketten.

Concluderend kan ik stellen dat Kerbal Space Program wel een aardig leuke game is, vooral als je een ruimtevaartfanaat bent. Er zijn tal van mogelijkheden om een raket te ontwerpen en de ruimte te verkennen. Je moet werkelijk met elk klein onderdeel rekening houden en zorgen dat alles netjes in balans is.

De werkelijke natuurwetten, zoals wij die kennen, zijn overduidelijk aanwezig en 100% van toepassing. Dit maakt Kerbal Space Program tot een heuse space simulator, waarbij je echt wel wat kennis en ervaring nodig hebt. Het is alleen jammer dat het spel zulke slechte graphics heeft en dat er zelfs dan nog frame drops plaats kunnen vinden. Buiten dat is het een prima (simulatie)game.

Kerbal Space Program Enhanced Edition is digitaal verkrijgbaar in de Store voor de prijs van €39,99.

Kerbal Space Program

Kerbal Space Program - Review