100
0
75

De Tweede Wereldoorlog blijft fascineren na al die jaren. Niet alleen worden er van tijd tot tijd nog steeds imponerende films gemaakt. Ook in de videogames wordt er nog steeds regelmatig teruggegrepen naar ’39-’45. Zowel de Call of Duty reeks als de Battlefield franchise zijn beide zeer bekend met de setting. Het was dat Sniper Elite V2 in het voorjaar 2012 de era eens onder schot nam. One bullet can change history.

Sniper-Elite-V2-remastered

Je stapt in de schoenen van OSS-officier Karl Fairburne, een geslepen Sniper met een kien oog voor doelwitten en een stem als schuurpapier. Je wordt in een verwoest nazi-Duitsland gedropt in de laatste dagen van de oorlog en wordt belast met de taak diverse wetenschappers op te sporen en over te halen voor de VS te gaan werken. Tussen jou en de wetenschappers staan honderden nazi’s, tijd om je sniper-scope op te poetsen.

Sniper-Elite-V2-remastered

Op de eerste plaats is Sniper Elite een tactical third-person shooter die verlangt dat je in stealth-mode opereert. Dat is natuurlijk een vereiste als Sniper zijnde, zo lang mogelijk of liever totaal niet worden gezien. Alvorens je de missie opstart ga je aan de slag met je load-out. Jij kiest welk geweer het beste bij je past en kiest daarnaast nog een secondary aanvalsgeweer en een pistool. Omdat het hier om de Remastered uitvoering van de game gaat heb je dan ook gelijk toegang tot alle DLC wapens en kun je rustig kiezen uit een behoorlijk aantal die zowel voor als nadelen hebben.

Als je eenmaal het veld betreedt, ben je op jezelf aangewezen en wandel je in feite een platgeslagen pad af. De game straalt als een zonnetje als jij je rifle aanlegt, je adem inhoudt en je vizier over een nazi-soldaat legt. Met een welgemikt schot suist je kogel in slow-motion over het slaveld en doet de schedel van je prooi uiteenspatten. Een prachtige x-ray cam laat zien hoe de kogel alles op zijn pad vernietigt en het skelet blootlegt. Hart, longen, testikels, oogbollen, niets en niemand is veilig voor Karl en zijn sniper-geweer.

Sniper Elite V2 Remastered

Terwijl je van cover naar cover sluipt en dood en verderf zaait, is er wel een probleem gaande met de game. Er wordt van je verwacht dat je alles zo ongezien mogelijk doet en niet wordt ontdekt. En dat is waar de game wat wringt. Als je een schot lost als Sniper zijnde maakt je geweer een oorverdovende knal. Je eerste target weet natuurlijk niet wat hem overkomt. De acht andere doelwitten zijn natuurlijk gealarmeerd door het schot en zoeken gelijk dekking. Als je de sectie van het level uitgeroeid hebt sluip je door naar het volgende gedeelte al waar het hetzelfde gebeuren zich opnieuw voltrekt.

Sniper Elite V2 Remastered

De game is niet volledig van de grond af aan opgebouwd maar heeft een frisse look gekregen. Gebouwen en neergestort puin zien er gedetailleerder uit. Tevens kun je kiezen in de opties of de game beter presteert of op 60fps draait. Ook gamers die een HDR scherm hebben, krijgen warmere beelden aangevoerd.

Op het gebied van audio is er toch wat nog te klagen. Tussen het fluiten van de kogels door roepen de vijanden van alles naar elkaar, enkel dit is continu hetzelfde en wordt met het enthousiasme opgedreund alsof ze het boodschappenlijstje citeren. Ook de AI komt niet geheel ongeschonden uit de strijd. Het ene moment werken ze gecoördineerd samen, het andere moment rennen ze rond als een kip zonder kop en blijven ze achter van alles haken en steken.

Sniper Elite V2 Remastered

Ook Karl kan in cover duiken achter muurtjes en voorwerpen, maar hem daarna weer los van het object te krijgen, dat geeft nogal problemen. Hij beweegt stroefjes en heeft soms lang nodig om goed in positie te komen wat resulteert dat gelijk onder vuur ligt.

De game kent tevens een puristen-mode waarbij je de game op je eigen niveau instelt. Wil je assistentie van een extra retical die aangeeft waar je kogel dient te plaatsen, of zet je dat liever uit en denk je dat je hardcore genoeg bent om zelf het hoogteverschil en bullet-drop in te schatten. Ook is er aan de gamer gedacht die graag samen in co-op knalt. Samen trek je door de levels heen en weet je als combo-duo iedereen het zwijgen op te leggen. Ook het overbekende team-deathmatch ontbreekt niet.

Natuurlijk is de game vertegenwoordigd met een final-target, niemand minder dan Adolf H. wacht je op aan het einde van de DLC missie ‘’Kill Hitler’’ en ook hier is het mogelijk om de bruut te verlossen van zijn edele delen.

Sniper Elite V2 Remastered

Niemand zag aankomen dat Sniper Elite V2 een Remaster ging krijgen en eerlijk gezegd heeft niemand er om gevraagd. Toch is het een degelijke game die nog eens laat zien hoe het allemaal begon. Het is mooi om te zien dat de reeks door de jaren heen gegroeid is met de jongste telg uit 2017 die zich in het kleurrijke Italië afspeelt.

Kort samengevat, alle DLC is aanwezig van zowel wapens als missies, de game heeft een nieuwe lik verf gekregen en ligt tevens voor een schappelijke adviesprijs bij je games-dealer. Wie nog niet in aanraking is geweest met Sniper Elite games, dient zeker even kennis te maken. Het is slechts een voorproefje van wat de franchise te bieden heeft. We kijken dan inmiddels reikhalzend uit naar nieuwe avonturen van Karl en zijn missie om nazi’s naar het leven te staan.

Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever. Review is geschreven door Eric Peschen.

Sniper-Elite-V2-remastered

Sniper Elite V2 Remastered - Review