100
0
73

Rage 2 weet direct je aandacht te pakken, vanaf het moment dat je het spel opstart. Het is een wilde rit van begin tot eind, waarin explosies en vuurgevechten niet te voorkomen zijn. In het begin van Rage 2 krijg je een kort filmpje te zien en krijg je de keuze of je als mannetje of vrouwtje door het digitale leven wil gaan. Heb je dit gedaan? Dan begint bij deze de actie.

Je speelt als Walker, de laatste ranger van Vineland, waarvan zijn ouders vermoord zijn. De rest van de rangers zijn uitgeroeid door de Authority. In hun laatste aanval roeiden ze al je familie en vrienden uit, waaronder ook de moeder van Lily (je nichtje), die de afgelopen jaren voor jullie gezorgd heeft.

Rage 2

Het moge duidelijk zijn dat jij dus nu de aangewezen persoon bent om de grote baas van de Authority te vermoorden en je door niets of niemand laat stoppen. Beetje cliché natuurlijk, maar waarom iets veranderen wat werkt, toch?

Deze massale moordtocht op weg naar onze slechterik speelt zich 30 jaar na het eerste deel af. In dat deel werd de aarde bijna verwoest door een gigantische asteroïde, wat ervoor zorgde dat het landschap als een grote woestijn achterbleef. Overleven was dus alles behalve makkelijk.

Rage 2

Door dit cliché weet je eigenlijk al hoe het verloop van het spel is, in grote lijnen althans. Normaal stopt een ontwikkelaar hier en daar nog wel eens wat onverwachte verrassingen in het spel, maar bij Rage 2 blijft die verrassing helaas uit. We hebben acht jaar moeten wachten op een vervolg van het succesvolle Rage, maar nu blijkt dat er slechts een basaal verhaaltje is uitgepoept. Na een uurtje of 8-9 heb je het spel namelijk uitgespeeld.

Het is jammer dat het verhaal zoveel mist. Je merkt wel dat ze je duidelijk willen maken dat je wraak moet nemen en dat je een band met je nichtje moet krijgen, maar dit gaat niet diep genoeg om het ook te laten slagen. De overige personages en vijanden die je in het spel tegen komt, zijn interessanter, maar ook hier ga je weinig affectie mee krijgen omdat je ze vrijwel niet te zien krijgt.

Rage 2

Ondanks dat het verhaal dus erg kort en basaal is, is de gameplay van Rage 2 toch wel erg lekker als ik eerlijk ben. De gunplay voelt goed en de skills zijn leuk en nuttig om te gebruiken. Dit in combinatie met een grote open wereld maakt Rage 2 toch wel erg leuk om te spelen. Typische kenmerken van id Software en Avalanche Studios als je het mij vraagt.

Naarmate je verder komt in het spel, speel je meer ‘Nanotrite’ krachten vrij. Met deze krachten word je sneller en beter in het afmaken van vijanden en is het naderhand ook mogelijk om er leuke combo’s mee te maken.

De wapens zijn te upgraden, waarbij elke upgrade laat zien welk effect dit heeft op het wapen. Zo zorgt de ene upgrade bijvoorbeeld voor meer vuurkracht en zorgt de andere voor een betere handling.

Rage 2

Eerder noemde ik al de woestijnwereld van Rage 2, een landschap ontstaan door de neergestorte asteroïde uit deel 1. De wereld van Rage 2 bevat enkele punten op de map die gemarkeerd zijn als points of interest. Deze zijn ook daadwerkelijk interessant, maar liggen vaak erg ver uit elkaar. Het gebruiken van een voertuig is dus een must.

De gevechten die op deze plekken plaatsvinden zijn erg leuk om te voeren, maar zodra ze voorbij zijn, moet je dus weer een pokkeneind rijden naar het volgende punt om weer wat vijanden uit te roeien. Tijdens het reizen tussen deze punten kwam ik weinig actie tegen, wat me wel een beetje tegenvalt. De keren dat ik iets tegenkwam, werd er wel op me geschoten, maar er werd niet voor mij gestopt om ook echt te proberen me af te maken. Vijanden reden dus vrolijk door, wat mij wel een beetje het gevoel gaf alsof ze me alleen even wilden pesten.

Rage 2

Dan hebben we nog de side quests. Deze zijn vrijwel allemaal hetzelfde, wat op een gegeven moment dus best wel gaat vervelen. Buiten dit krijg je ze niet eens van NPC’s, maar worden ze gewoon unlocked als je naar een bepaald punt bent gereden. Beetje kort door de bocht als je het mij vraagt. Zelfs de vijanden die je in een quest tegenkomt zijn allemaal hetzelfde. Je weet dus letterlijk altijd wat je kan verwachten als je ergens aan begint. Als je van regelmaat houdt, ga je er waarschijnlijk geen moeite mee hebben.

De graphics van Rage 2 zijn niet goed, maar ook niet slecht. De game heeft een mooie wereld, maar er is weinig aandacht besteed aan de personages in deze wereld. Het geluid is echter prima en helpt hier en daar mee de actie en spanning wat te versterken.

Eindoordeel:

Rage 2 is een spel met heerlijke gunplay en een unieke open wereld, maar er is te weinig content om beide aspecten volledig tot hun recht te laten komen. De story is te kort. De side quests zijn allemaal één pot nat en de variatie in vijanden is mager.

Ondanks dit denk ik wel dat Rage 2 veel potentie heeft en zie ik graag wat de DLC kan toevoegen aan het spel. En heel eerlijk, het spel speelt gewoon lekker weg en zorgt ook zeker voor genoeg plezier. Op dit moment is het echter niet meer dan een mooie middenmoter, die voor net iets te veel geld verkocht wordt. De game is digitaal beschikbaar in de Store voor €69,99.

Rage 2

Rage 2 - Review

19 mei 2019 - 285 remove_red_eye