100
0
38

"Jolina, ik heb een puzzelgame voor je om te reviewen, echt iets voor jou!" Met blind vertrouwen zei ik "Ja" en "Amen" tegen Maurice en daarme dacht ik in een leuke, vermakelijke puzzelgame te duiken. De waarheid bleek anders te zijn...

Neverout is een puzzelgame met een mysterieuze, beetje lugubere sfeer. Als je claustrofobisch bent, kun je beter gelijk stoppen met lezen en ver van de game vandaar blijven. In Neverout is het namelijk de bedoeling om een grote hoeveelheid aan kubusruimtes uit te komen door puzzels op te lossen. Een soort prison escape dus.

Neverout

Nou is er natuurlijk helemaal niks mis met dat concept. Sterker nog, ik hou daar wel van. Maar in Neverout... Ik zal vast verklappen, dat ik het einde niet heb bereikt.

Wanneer je begint aan de game, merk je snel dat er weinig poespas in zit. Je wordt in de eerste kubusruimte gedropt. Zonder uitleg, zonder muziek, zonder verhaal, zonder iets. Succes! Een beetje gamer zal van nature ongeveer automatisch de juiste controls gebruiken in een poging te ontdekken wat de bedoeling is. En daar heb je gelijk één van de grootste minpunten aan de game; de controls.

Neverout

De controls zijn echt vre-se-lijk. Ik geef je één tip, mocht je aan Neverout beginnen, blijf van de linkerstick af. De gevolgen van het bewegen van die stick maakten mij misselijk. Daarnaast waren de controls regelmatig reden om vast te lopen in een puzzel of dood te gaan, puur omdat het allemaal niet echt soepel loopt en je per ongeluk het verkeerde doet.

Dood gaan? Ja, klopt. Dat is voor mij een prettig einde geweest aan de lijdensweg van deze game. In de kubusruimtes vind je diverse puzzelelementen, maar ook obstakels, die zomaar je einde kunnen betekenen. Denk aan enorme spijkers en stroomstoten.

Neverout

Wat extra verwarrend is, in combinatie met de rare controls, is dat je de ruimtes 360 graden kunt gebruiken. Je kunt tegen muren aanlopen, waardoor je omgeving zich aanpast en je ineens over die muur heen kunt lopen. De overgang hierin, wordt gevormd door een soort zwarte flits, die desorienterend kan werken. Het kwam geregeld voor dat ik met de rechterstick om me heen moest kijken, om te zien wat er zojuist nou precies gebeurd was.

Zoals genoemd, bevat de game geen muziek. De graphics zijn ook niet echt om over naar huis te schrijven. Het ziet er allemaal simpel en weinig gedetailleerd uit. Is er dan helemaal niks goeds aan deze game? Ach, op zich wel. Zo is de game een Play Anywhere titel en daardoor ook op je laptop of pc te spelen. Daarnaast kost de game niet veel. Maar ja, als je dan bekijkt wat je er voor terug krijgt... Ik zou zeggen, geef die paar euro extra lekker uit aan een leuk vaderdagscadeau!

Neverout

Neverout is een zeer, zeer matige puzzelgame, die mij absoluut niet wist te boeien. De warrige controls en matige graphics zijn dermate negatief aanwezig, dat er weinig sprake is van vermakelijk puzzelen. Misschien dat de die-hard puzzelfan iets kan met deze game, maar je bent gewaarschuwd. Voor je het weet kom je er Neverout.

Neverout is beschikbaar in de Store als Play Anywhere titel voor €4,29.

Neverout

Neverout - Review