100
0
78

De geliefde blauwe egel van Huis Sega is al jarenlang te bewonderen in diverse race games, waarop men gedacht moet hebben; nog een race game met Sonic moet geen kwaad kunnen. Summo Digital trapt vol op het gas en gooit alles in de strijd om Koning van de Kart games te worden. Een glorieuze overwinning of had de game toch nog even beter in de pit-straat kunnen blijven?

Zoals we allemaal wel weten, is Sonic dol op snelheid en zo doende krijgt hij een uitnodiging van de mysterieuze Tanuki genaamd Dodon Pa om te racen op diverse locaties. Sonic en zijn team zijn nogal wantrouwend naar Dodon Pa over zijn motivatie waarom hij deze races houdt. Als dan de notoire Dr. Eggman ook nog opduikt en meedoet aan het racefestijn, gaan alle remmen los.

Team Sonic Racing

Zoals de titel van de game doet vermoeden is het key-word Team hier. Het gaat er niet alleen om, dat je jouw gekozen karakter zo snel mogelijk over de finishlijn dient te helpen, ook je twee teammaatjes kun je assisteren tijdens de races. De welbekende itemboxen die je op de circuits tegenkomt, geven je diverse wapens om je tegenstanders dwars te zitten. Maar wat als je de eerste positie als voor langere tijd hebt, dan heb je hier toch niet zoveel aan?

Totdat je de optie krijgt om ze te delen met je ploeggenoten, zodat deze zich weer kunnen opwerken in het klassement. Hoe hoger jij en je teammaatjes eindigen, hoe meer punten je verzamelt en hoe hoger je eindigt in het klassement. Er zijn zeven werelden die je kan doorspelen in een world-map achtige constructie. Hoe meer sterren je verzamelt op de tracks, hoe meer nieuwe races je kan ontgrendelen om zo verder te geraken in je avontuur.

Team Sonic Racing

Tussen de races door houden de helden en schurken hun verhaal in pop-up dialoogvensters. Ze zijn met weinig enthousiasme ingesproken. Het verhaal is flinterdun en alleen boeiend voor de jongere gamers onder ons. Waar de game voornamelijk in schittert is de customization mode. Met je races verzamel credits, die je weer kan spenderen in mod-pods. Deze pods geven je telkens random items waarmee je de ene keer je voertuig cosmetisch kan aanpassen en dan de andere keer weer kan upgraden in snelheid, stabiliteit, weerbaarheid en vermogen.

Dit aspect had wat uitgebreider mogen zijn om zo meer diepgang aan de game te kunnen geven. Deze zogenaamde mod-pods rieken naar lootboxes, maar gelukkig is ervoor gekozen om enkel met in-game credits te kunnen betalen. Wat een meer dan juiste keuze is geweest.

Team Sonic Racing

Ook gamers die op de bank tegen elkaar willen racen, zijn niet vergeten. Couch co-op is onderdeel van de game, net als een goed gedoseerde online mode. Niet alleen kun je solo online, maar ook in teamverband kun je het je digitale tegenstanders moeilijk maken. Als kers op de taart is er dan ook een ghost-mode waarin het je taak is om de snelste tijd van vriend en vijand te verbeteren.

Met 15 speelbare karakters en 21 tracks is de game relatief uitgebreid. Helaas zijn er wel diverse tracks gerecycled uit eerdere Sonic race games en ook zijn deze nog in mirror te spelen.

Team Sonic Racing

Team Sonic Racing oogt fris en fruitig met sprankelende kleuren en gedetailleerde omgevingen.  Qua sounddesign is er niet al te veel om over te klagen. Intense tracks worden vaak voorzien van een techno-beat, terwijl de meer epische racebanen onder begeleiding staan van jankende gitaren.

Gameplay is solide en vaak genoeg uitdagend, gezien welk karakter je hanteert. De game an sich doet niks nieuws of baanbrekend, wel is het een degelijke racer, die straalt op de punten waarin hij goed is. Vrolijk en gemakkelijk onder de knie te krijgen zijn speerpunten.

Ik had graag wat meer vernieuwing willen zien en dat er wat meer risico’s werden genomen.  Desalniettemin komt de game warm aanbevolen voor grote en kleine coureurs. Met een zachte adviesprijs in het kielzog mag Team Sonic Racing absoluut rondrazen in je Xbox.

Team Sonis Racing is digitaal beschikbaar in de Store voor €39,99.

Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever. Review is geschreven door Eric Peschen.

Team Sonic Racing