100
0
31

Van tijd tot tijd ben ik altijd wel in voor een horror game, waarmee ik eigenlijk een haat-liefdeverhouding heb. Ik hou echt van horror, maar dat is toch meer van toepassing op films. Bij een goede horrorgame zou ik nog wel eens een gil van een tiener schoolmeisje uit kunnen slaan. Heeft Bring to Light ook dat effect? Daar kom je snel genoeg achter.

In Bring to Light ben je een overlevende van een ongeval met de metro en sta je er helemaal alleen voor om de donkere en verlaten gangenstelsels te verkennen. Buiten overleven, is het je doel om te achterhalen wat er precies gebeurd is en een vluchtweg te vinden uit de metrotunnels. Maar er lijkt meer aan de hand te zijn dan je aanvankelijk denkt. De rare gebeurtenissen en geluiden die je tegenkomt zijn hier het bewijs van.

Bring to light

Veel spannender dan hoe ik het hierboven uitleg, wordt het tot mijn spijt echter niet. Er zit geen echte progressie in het spel en je krijgt ook geen enkele vorm van beloning voor het voltooien van taken. Je wordt als het ware in het diepe gegooid zonder enige (nuttige) vorm van achtergrondinformatie. Het is niet meer dan ronddwalen in de pikdonkere wereld met enorme monsters die je af willen maken.

Als de monsters nu ook nog eens eng zouden zijn, dan had dit misschien nog niet zoveel uitgemaakt, maar ze gebruiken slechts zeer minimale en slechte tactieken om je de stuipen op het lijf te jagen. Alsof ik “BOE” roep terwijl je me al aan zit te kijken. Ook lopen de monsters in duidelijke patronen en worden ze enkel getriggerd als je te dichtbij komt of als je met een zaklamp op ze schijnt. De monsters worden gaandeweg wel groter en gevaarlijker, maar het ‘angstgevoel’ blijft hetzelfde.

Bring to light

Dit zorgt er dus voor dat je een beetje doelloos en radeloos door een zeer donkere wereld wandelt met je telefoonlampje of zaklamp die je gevonden hebt. Ik had in elk geval geen idee wat er nu precies gaande was in het spel en waarom die monsters er rondlopen. Een aantal goede schrikmomenten had deze ervaring misschien wat leuker gemaakt, maar deze momenten liggen er zo dik op dat je er je brood mee kan smeren. Het voelt een beetje gedwongen aan.

De monsters zijn veel te makkelijk te verslaan met behulp van wat licht en de puzzels zijn echt van kleuterniveau. Er is werkelijk geen enkel moment dat ik een beetje uitdaging heb opgemerkt. De ontwikkelaar heeft echt te weinig tijd en moeite in dit spel gestoken om serieus genomen te kunnen worden. Kijk maar eens naar games zoals Resident Evil en Layers of Fear 2, deze zijn gewoon 100000000x beter. En dat voor slechts een prikkie meer op dit moment.

Bring to light

En dan hebben we het nog niet eens over de audio of graphics gehad. Daar zijn we ook snel klaar mee, deze zijn namelijk net zo slecht als de rest van het spel. Wellicht had deze game het 10 jaar geleden goed gedaan, maar het is nu echt onder de maat.

Het is ondertussen wel duidelijk dat er weinig variatie en uitdaging in het spel zit. Het is een vrij korte, repetitieve en saaie rit richting het einde van het spel, wat helemaal niet eng is. Binnen een paar uurtjes ben je er wel klaar mee. Ik denk dat je nog liever de afwas had gedaan. Daarbij spettert immers nog wel eens onverwachts wat water langs je oren.

Bring to light

Ben je op zoek naar een goede horror game? Zoek dan alsjeblieft verder. Bring to Light biedt geen enkele vorm van diepgang, uitdaging of replaywaarde. De AI is te voorspelbaar en daarbij zijn alle monsters ook nog eens super makkelijk te verslaan met wat licht (wat je echt in overvloed kan vinden). De ontwikkelaar heeft zich met Bring to Light van zijn meest luie kant laten zien en heeft officieel een paar uurtjes van mijn leven ontnomen, die ik nooit meer terug zal krijgen.

Mocht je toch geinteresseerd zijn, dan is Bring to Light beschikbaar in de Store voor €19,99.

Bring to light

Bring to Light - Review