100
0
70

Nadat ik een weekendje met mijn vrouw weg was geweest om onze huwelijksdag te vieren, had ik nog ergens wat tijd over. Dus heb ik aan Maurice gevraagd of er nog games te reviewen waren. Ik kon kiezen uit Layers of Fear 2 of Asdivine Dios, een JRPG. Als ik maar ergens het woord ‘horror’ zie staan, dan haak ik af. Daarom zei ik “Doe die JRPG maar. Het is waarschijnlijk niet echt mijn ding, maar horror is dat zeker niet”. Nu kan ik ook met zekerheid zeggen, dat ook JRPG echt niet mijn ding is.

Na Asdivine Hearts I en II komt de volgende Asdivine, van uitgever KEMCO, naar de Xbox One. Deze JRPG kwam oorspronkelijk uit in 2015 op Android en IOS en heeft nu een port gekregen naar onze geliefde console.

Captura de pantalla 2

We volgen in deze game het verhaal van Izayoi, god en maker van de wereld van Asdivine. Wanneer de duisternis steeds verder verspreid en er meer monsters in Asdivine komen, voelt Izayoi zich krachteloos. Samen met drie vrouwelijke spirits lights gaat hij op pad om de wereld weer te laten zijn zoals het was.

Om dit te kunnen doen moet hij de wereld rondreizen en op zoek gaan naar de Spirits Aarde, Vuur, Wind en Water. Odium, de antagonist, heeft van deze Spirits de krachten afgepakt en tegen Izayoi laten keren. Met de drie vrouwelijke Spirits; Minerva, Iris en Freya kan je een romantische band opbouwen. Hoe je dit doet bepaalt mede welk van de verschillende eindes je te zien krijgt.

Captura de pantalla 1

In alles is dit een klassieke JRPG. Dit komt duidelijk naar voren in het turn based vechtsysteem, een verhaal waarin het redden van de wereld centraal staat, de dubbelzinnige toespelingen die over en weer gedaan worden en het verhaal dat alleen in tekstvorm wordt verteld. Wat minder klassiek is de tijdsduur van Asdivine Dios, namelijk een uur of vijftien. Dit komt natuurlijk omdat het eerst een mobile game was.

Het vechtsysteem doet niet nieuws onder de zon. Hetzelfde geldt voor de graphics en geluid, degelijk maar niks wereldschokkends. Als mobile game was r een freemium en betaalde versie. Gelukkig is er op de Xbox niks te merken van een eindeloze grind of iets dergelijks.

.Captura de pantalla 3

Zoals aangegeven is dit genre niet voor mij weggelegd, maar dat wil niet zeggen dat de game daardoor geen kwaliteit heeft. Integendeel zelfs. Als ik de game in één woord moet omschrijven, dan zal dat ‘degelijk’ zijn. Het tikt alle boxen af die je mag verwachten van een JRPG, op misschien de tijdsduur na. Het vriendelijke prijsje maakt dit minpunt weer goed.

Asdivine Dios is digitaal beschikbaar in de Store voor €14,99.

Asdivine Dios

Asdivine Dios - Review