100
0
71

Het aanbod binnen het dungeon crawler genre is in zijn geheel erg schaars, zeker als we het over consoles hebben. Ik was dus wel enigzins gehyped voor Warhammer: Chaosbane, vooral nu er (nog) geen nieuwe Diablo game uitkomt. Diablo Immortal tellen we uiteraard niet mee gezien dit een mobile game is. Maar is het zijn geld wel waard? Of is het toch verstandig om op een nieuwe (echte) Diablo game te wachten? Daar ga je zo achter komen.

warhammer chaosbane tower

Warhammer: Chaosbane is eigenlijk, buiten een dungeon crawler, een hack and slash role-playing adventure binnen het Warhammer universum, wat we allemaal wel kennen. Het hoe en waar word je fijn uitgelegd in het introfilmpje bij het opstarten van het spel. Zo kom je er dus achter dat je je in de 'Old World' bevindt op een continent dat getekend is door de 'Great War Against Chaos'. Deze oorlog is een bloederig conflict wat het 'Empire of Men' heeft opgeschut en uit elkaar heeft gerukt.

warhammer chaosbane

Als je eenmaal aan het spel begint, heb je de keuze uit vier verschillende classes waar je mee kan spelen. Je kan kiezen uit human, high elf, wood elf en dwarf. Elke class heeft zijn eigen set unieke skills en aanvallen, welke het beste bij je past is aan jou om uit te zoeken. Elke class is te levelen tot level 50 en heeft meerdere skill trees, waarvan er eentje een beetje wazig is. Ik heb het hier over de god skill tree. Hier heb je kristallen en andere dingen voor nodig om een vakje vrij te spelen die je uiteindelijk naar een vrij te spelen skill leidt, maar de hele tree loopt her en der door elkaar en is het lastig inschatten wat je nu het beste kan unlocken.

Op het moment dat je je class gekozen hebt, is het zover om door de wereld van Warhammer te struinen door verschillende regionen. Het staat je vrij om dit solo, online met vrienden of met vreemden te doen. De online multiplayer is goed te vergelijken met die van Diablo 3. Het is hoe dan ook je taak om het gevecht aan te gaan met allerlei monsters om het mysterie van Warhammer: Chaosbane te achterhalen.

warhammer chaosbane character

Van deze gevechten met vijanden, zijn de boss fights toch wel de gevechten die je het meeste bij zullen blijven. Deze zijn veruit de meest spannende in het spel, maar hiernaast heb je ook nog elites en andere kleinere monsters die het je samen moeilijk kunnen maken. De eerste boss die je tegenkomt is bijvoorbeeld 'The Great Unclean One' en de naam verraad eigenlijk al hoe deze beste boss uitziet en hoe hij zou ruiken als games dat zouden ondersteunen, niet zo fris dus. Deze geeft je een voorproefje van wat je nog te wachten staat als je iets verder bent in het spel.

Op zich is dit allemaal goed te doen in solo. Dus als je op zoek bent naar een uitdaging om te laten zien dat jij beter en sterker bent dan de rest, kan ik je adviseren om online te spelen met vrienden of vreemden. Maar je kan natuurlijk ook de moeilijkheidsgraad wat omhoog schroeven, dit zorgt er ook meteen voor dat je betere en krachtigere loot ontvangt van verslagen monsters. Voor wat persoonlijke gameplay beelden, kun je onderstaande video bekijken. Ik vind het alleen doodzonde dat de campaign met een uurtje of 8 is uitgespeeld en dat de endgame erg matig is.

De controls van Chaosbane zijn ook lekker simpel en is het spel dus prima op een console te spelen. De controls zijn te vergelijken met die van Diablo 3. Je gebruikt je thumbsticks om te bewegen en rond te kijken en de rest van de knoppen gebruik je voor je skills of andere handige dingen zoals de map groter maken.

Verder is het lootsysteem in Chaosbane erg progressief. De loot wordt steeds beter naarmate je een hoger level krijgt en het is dus altijd even de moeite waard om je inventory te bekijken als je wat spullen gevonden hebt. De keuze in welke gear je wilt gebruiken is relatief simpel, want het is mooi overzichtelijk welk effect ze hebben ten opzichte van de gear die je nog draagt. Later is het ook mogelijk om je gear en wapens te enchanten zodat de statistieken ervan nog beter worden. Het is wel aan te raden om dit tot het laatste te bewaren, dit omdat je er waardevolle voorwerpen voor moet gebruiken die je erna niet meer terugkrijgt.

warhammer chaosbane inventory

Naast dit allemaal heeft Chaosbane ook nog replaywaarde. Elk level wat je hebt voltooid is namelijk later nog eens te spelen in 'expedition' en 'boss rush' mode. Expedion legt de focus vooral op het vrijmaken van een bepaald gebied en hiervoor beloningen innen, terwijl boss rush enkel en alleen draait om het afslachten van de boss in die regio voor experience en loot. Beide zijn het twee prima en leuke manieren om aan legendary gear te komen. Maar natuurlijk is het ook leuk om alle vier de characters naar hun hoogste level te brengen.

warhammer chaosbane the great unlclean one

Maar hoe ziet Chaosbane er grafisch nu eigenlijk uit? Op de plaatjes zou je denken dat het er prima uitziet, maar in werkelijkheid kampt Chaosbane toch wel met wat grafische issues. Zo is de resolutie op de Xbox One X, waar ik hem op gespeeld heb, erg laag. Van een hedendaagse game zoals deze had ik toch meer verwacht, vooral op de One X. Hiernaast kan er soms ook screen tearing optreden en zijn de levels zo krap dat je ze bijna claustrofobisch zou noemen.

Wat ik met dit laatste wil zeggen, is dat de levels erg op elkaar geduwd zijn. Er is weinig bewegingsruimte zoals we die bij Diablo 3 bijvoorbeeld wel zien. Buiten dat valt het ook op dat de levels uit aan elkaar geplakte, gekopiëerde stukjes van het level bestaat. Sterker nog, als je in de ene missie van gebied 1 naar gebied 2 gaat, ga je in missie 2 van gebied 2 naar gebied 1. Op het eerste gezicht lijkt het dan alsof je ergens anders bent, maar in feite speel je een al eerder gespeeld stukje in een andere richting. Waarom ze hier voor gekozen hebben weet ik niet, maar het is wel saai om steeds maar weer dezelfde omgevingen langs te zien komen.

warhammer chaosbane chaos realm

Het monsterdesign en de natural lighting functies in Chaosbane zijn wel echt waanzinnig, dat mag wel even benoemd worden. Ook de vormgevingen van de constructies past perfect in het gotische Warhammer universum. En het is wel heel fijn dat het spel gelocked is op 60FPS op de Xbox One X, maar dit zal ook een van de oorzaken zijn waarom er screen tearing kan vormen op bepaalde schermen (met minder dan 60hz).

warhammer chaosbane endgame

Warhammer: Chaosbane is een prima game en een mooie aanvulling binnen de dungeon crawlers die op console beschikbaar zijn. Hij zou alleen nog beter zijn geweest als er meer tijd was gestoken in de omgeving, nu gaat deze snel vervelen omdat je tig keer hetzelfde stukje map tegenkomt. Helaas is ook de campaign aan de erg korte kant voor een dungeon crawler, maar toch is hij erg leuk om te spelen en zit er ook daadwerkelijk een verhaal in.

Ondanks de korte campaign heeft Chaosbane wel veel replaywaarde. Zo zijn er vier characters die je tot level 50 kunt brengen en is het mogelijk om, na het voltooien, een level opnieuw te spelen in twee andere gamemodes. Dit allemaal is solo, maar ook online mogelijk met vrienden of vreemden.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is verkrijgbaar in de store voor €59,99

warhammer chaosbane review

Warhammer: Chaosbane - Review