100
0
91

Op 28 juni komt de jubileum editie F1 2019 van Codemasters uit. Als kind keek ik regelmatig naar Schumacher op de tv, later is dit helemaal verwaterd en nu volg ik totaal geen autosport meer. Kan deze game het vuurtje weer aanwakkeren?

Wanneer je de game voor het eerst aanzet, kun je een beetje overdonderd worden door de hoeveelheid verschillende modi. Zo is er uiteraard de carrieremodus, waarin je probeert de top te bestormen met je eigen personage. Mocht je liever met een bekende coureur racen, dan kan dit ook. Verder kunnen natuurlijk de losse race, multiplayer, weekly events en customization niet ontbreken.

Dit jaar zet de ontwikkelaar zwaar in op rivalen. Dit is te merken aan de leuke DLC tussen Prost en Senna. Het is ook duidelijk als je de carrieremodus start. Je begint eerst aan een verkorte Formule 2 campagne, waar je een team kan kiezen. In de eerste race merk je dat je teamgenoot sneller is dan jij. Nu heb je de keuze om hem voor te laten zoals het team wil of je geeft hem geen centimeter ruimte. Wat je doet, bepaalt hoe het verhaal verder gaat. Ben je een goede teamgenoot en krijg je een gemeenschappelijke rivaal of wordt de sfeer wat in het team wat meer gespannen? Wat je zegt tegen de media wordt onthouden en zelfs in de Formule 1 kun je nog herinnerd worden aan uitspraken die je eerder hebt gedaan.

Wanneer je de Formule 2 achter je hebt gelaten, word je geroepen door je agent om te kiezen in welk team van de Formule 1 je wilt rijden. Omdat ik lang geen Formule 1 game had gespeeld, dacht ik voor veiligheid te gaan. Ik heb de topteams links laten liggen en ben voor Torro Rosso te gaan. De verwachtingen liggen hier wat lager. Max is tenslotte ook doorgegroeid van dit team naar Red Bull. Het niet alleen spannend om voor de kop te knokken, maar natuurlijk ook voor plek 6.

Omdat F1 2019 een groot publiek aan moet spreken, is deze game geen simulator maar wel een realistisch spel. Alle circuits zijn tot de kiezelsteen nagebouwd en de auto’s kloppen tot de kleinste sub-sponsor aan toe. Niet dat je minder mag verwachten, maar toch is het een feest der herkenning. De graphics van de circuits en auto’s zijn dan ook subliem en het geluid van de motoren brullen goed wanneer je je geluid wat harder zet. De graphics buiten de baan zijn wat statisch en minder uitgewerkt. Niet dat je er tijd voor hebt om jezelf hieraan te ergeren, want je moet al je concentratie erbij houden om de race tot een goed einde te brengen.

In alle eerlijkheid moet ik vertellen dat ik deze game gespeeld heb met alle hulpopties die ik kon vinden. Als ik dit niet gedaan had, dan zou ik meer op Jos Verstappen lijken dan op zijn zoon. Gelukkig zorgde dit ervoor dat ik goed kon meekomen in het middenveld van coureurs.

Wanneer je een echte fan bent en met een stuurtje speelt, dan komt de game helemaal tot zijn recht. De wegligging van de auto is ook top, met een kleine botsing voel je direct een kleine afwijking van je auto. De regelgeving wordt trouwens strikt nageleefd. Als je bijvoorbeeld te vaak buiten de baan gaat, kan je hier extra strafseconden voor krijgen.

Doordat het nog een paar dagen duurt voor iedereen deze game kan spelen, kon ik de multiplayer nog niet goed beoordelen. Het duurde te lang voordat ik een sessie gevonden had. Ik ga ervan uit dat dit opgelost is wanneer iedereen F1 2019 kan spelen.

Zoals je misschien merkt, ben ik erg te spreken over deze game. De kleine ergernissen, zoals telkens de media te woord moeten staan, wegen niet op tegen het plezier dat ik met de game van Codemasters heb gehad. Wanneer je een Formule 1 fan bent of een gamer die graag racegames speelt, is F1 2019 verplichte kost.

F1 2019 is digitaal beschikbaar in de Store voor €69,99.

F1 2019

F1 2019 - Review