100
0
81

Ik weet nog goed dat ik als klein pubertje de gamemagazines van begin jaren '90 door spitte alsof het een bijbel was en gaming het enige geloof was dat ik mij kon voorstellen. In deze boeken kwam ik vaak games tegen die uitkwamen op de illustere SNK NeoGeo AES. Dit was de ultieme 2D spelcomputer die exact dezelfde hardware had, als die je in de arcades kon vinden.

Ik keek vaak kwijlend naar de beelden die ik zag van games als de Metal Slug serie en King of Fighters. Vooral vechtspellen, daar was de NeoGeo een beest in. Jammer genoeg was deze console voor mij veel te duur. De console zelf koste in 1993 meer dan 1200 gulden. De games zelf kosten in die tijd meer dan 400 gulden per stuk. De NeoGeo was dan ook echt alleen voor rijkste gamers onder ons.

SNK NeoGeo AES was en is nog altijd een goeie investering, aangezien het waarschijnlijk de langst onderhouden gameconsole ooit gemaakt is, met ook nog een zeer lange levensduus. De console werd in 1990 uitgebracht en er kwamen nog nieuwe games uit laat in de jaren 2000. Nog steeds is het een soort holy grail voor retro game verzamelaars. Vandaar dat de prijs en ook de games altijd redelijk vast bleven staan.

Ook Samurai Shodown was zo’n fighting game die speciaal voor de NeoGeo gemaakt was. Het eerste deel van deze serie stamt alweer uit 1993. Destijds waren vechtspellen de bomb. Het was een tijd van Street Fighter II en Mortal Kombat. Terwijl deze twee grootmachten het uitvochten op de betaalbare consoles, kregen de SNK NeoGeo AES eigenaren dus Samurai Shodown.

Samurai Shodown had zijn eigen gezicht in plaats van simpel proberen te kopieren wat ze bij Street Fighter en Mortal Kombat deden. Samurai Shodown speelt zich af in het Japan van de 18e eeuw. Zoals de naam al doet vermoeden, neem jij het op tegen andere samurai en ninja’s.

Wat Samurai Shodown zo uniek maakte, is dat het zich niet bezig houdt met megacombo’s of vliegende vuurballen. In deze game is het juist je wapen dat je zo goed mogelijk moet beheersen. Weten wanneer je tactisch je wapen in moet zetten, daar gaat het om. Het wapengebruik gaat trouwens wel gepaard met tonnen en tonnen bloed.

Samurai Showdown 2019 is het 7e officiële deel in de serie en de eerste sinds 2008. De game speelt zich af voor de gebeurtenissen van het eerste deel. Daarmee dus een soort prequel, laat maar zeggen Samurai Shodown Zero. Deze game is van de grond af opgebouwd in de eigen SNK studio’s en dit merk je goed.

De wereld van de vechtspellen is de laatste jaren goed veranderd, met de revival van onder andere Mortal Kombat, Street Fighter maar ook met relatieve nieuwkomers als Injustice, Soul Calibur en Dead or Alive. Samurai Shodown 2019 doet hier eigenlijk geen reet op uit en richt zich juist op de kracht van wat eerst zo goed was. Er zijn met een goeie balans enkele vernieuwingen ingevoerd ten opzichte van de gameplay en natuurlijk de graphics.

Ook in dit deel is het weer van belang dat je goed weet te anticiperen op je tegenstander, het blokken van aanvallen kan echt essentieel zijn. Eenmaal een opening gevonden bij je tegenstander, dan kun je met een simpele knoppencombinatie gigantisch veel schade aanrichten. Een potje kan echt binnen 20 seconde voorbij zijn als je niet goed oplet. Dit maakte het voor mij juist extra spannend en zorgde ervoor dat ik niet als een bezetene ging buttonbashen, maar juist probeerde echt goed op te letten wat mijn tegenstander ging doen.

Gamemodes zijn er voldoende, maar ook net voldoende. Alle usual suspects kun je hier aantreffen. Ook online werkte het allemaal prima, maar er viel niets vernieuwend te vinden. Ook in de story mode was weinig te vinden en het voelde zelfs kaal aan. Wellicht dat dit ook komt doordat we tegenwoordig zo afschuwelijk verwend zijn met de story mode uit de Mortal Kombat games. Het hielp ook niet mee dat de game alleen in het Japans te spelen was. Ik vind dat een fighter anno 2019, die voor full price in de winkel ligt, toch op zijn minst een Engelse dub moet hebben.

Eindwoord:

Niche is het beste woord dat ik kan gebruiken voor deze game. De vechtstijl en mechanics zijn sowieso uniek te noemen voor het fighter genre. Verwacht je echter een game in de stijl van Mortal Kombat, dan zul je bedrogen uitkomen.

De graphics zijn geweldig en hebben een unieke stijl, die lijkt alsof het zo uit een schilderij komt stappen. Ook qua muziek is het allemaal prima. Verder is het een zeer degelijk spel en is het precies wat je mag verwachten van een nieuwe Samurai Shodown. Stiekem had ik wel gehoopt dat ze inmiddels een beetje hadden afgekeken bij de concurentie. Verder is het gewoon een degelijke fighter, die je echt wel wat uurtjes samen op de bank kunt volhouden met wat vrienden.


Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Samurai Shodown - Review

27 juni 2019 - 155 remove_red_eye

Log in om te beoordelen.

Ik weet nog goed dat ik als klein pubertje de gamemagazines van begin jaren '90 door spitte alsof het een bijbel was en gaming het enige geloof was dat ik mij kon voorstellen. In deze boeken kwam ik vaak games tegen die uitkwamen op de illustere SNK NeoGeo AES. Dit was de ultieme 2D spelcomputer die exact dezelfde hardware had, als die je in de arcades kon vinden.

Ik keek vaak kwijlend naar de beelden die ik zag van games als de Metal Slug serie en King of Fighters. Vooral vechtspellen, daar was de NeoGeo een beest in. Jammer genoeg was deze console voor mij veel te duur. De console zelf koste in 1993 meer dan 1200 gulden. De games zelf kosten in die tijd meer dan 400 gulden per stuk. De NeoGeo was dan ook echt alleen voor rijkste gamers onder ons.

SNK NeoGeo AES was en is nog altijd een goeie investering, aangezien het waarschijnlijk de langst onderhouden gameconsole ooit gemaakt is, met ook nog een zeer lange levensduus. De console werd in 1990 uitgebracht en er kwamen nog nieuwe games uit laat in de jaren 2000. Nog steeds is het een soort holy grail voor retro game verzamelaars. Vandaar dat de prijs en ook de games altijd redelijk vast bleven staan.

Ook Samurai Shodown was zo’n fighting game die speciaal voor de NeoGeo gemaakt was. Het eerste deel van deze serie stamt alweer uit 1993. Destijds waren vechtspellen de bomb. Het was een tijd van Street Fighter II en Mortal Kombat. Terwijl deze twee grootmachten het uitvochten op de betaalbare consoles, kregen de SNK NeoGeo AES eigenaren dus Samurai Shodown.

Samurai Shodown had zijn eigen gezicht in plaats van simpel proberen te kopieren wat ze bij Street Fighter en Mortal Kombat deden. Samurai Shodown speelt zich af in het Japan van de 18e eeuw. Zoals de naam al doet vermoeden, neem jij het op tegen andere samurai en ninja’s.

Wat Samurai Shodown zo uniek maakte, is dat het zich niet bezig houdt met megacombo’s of vliegende vuurballen. In deze game is het juist je wapen dat je zo goed mogelijk moet beheersen. Weten wanneer je tactisch je wapen in moet zetten, daar gaat het om. Het wapengebruik gaat trouwens wel gepaard met tonnen en tonnen bloed.

Samurai Showdown 2019 is het 7e officiële deel in de serie en de eerste sinds 2008. De game speelt zich af voor de gebeurtenissen van het eerste deel. Daarmee dus een soort prequel, laat maar zeggen Samurai Shodown Zero. Deze game is van de grond af opgebouwd in de eigen SNK studio’s en dit merk je goed.

De wereld van de vechtspellen is de laatste jaren goed veranderd, met de revival van onder andere Mortal Kombat, Street Fighter maar ook met relatieve nieuwkomers als Injustice, Soul Calibur en Dead or Alive. Samurai Shodown 2019 doet hier eigenlijk geen reet op uit en richt zich juist op de kracht van wat eerst zo goed was. Er zijn met een goeie balans enkele vernieuwingen ingevoerd ten opzichte van de gameplay en natuurlijk de graphics.

Ook in dit deel is het weer van belang dat je goed weet te anticiperen op je tegenstander, het blokken van aanvallen kan echt essentieel zijn. Eenmaal een opening gevonden bij je tegenstander, dan kun je met een simpele knoppencombinatie gigantisch veel schade aanrichten. Een potje kan echt binnen 20 seconde voorbij zijn als je niet goed oplet. Dit maakte het voor mij juist extra spannend en zorgde ervoor dat ik niet als een bezetene ging buttonbashen, maar juist probeerde echt goed op te letten wat mijn tegenstander ging doen.

Gamemodes zijn er voldoende, maar ook net voldoende. Alle usual suspects kun je hier aantreffen. Ook online werkte het allemaal prima, maar er viel niets vernieuwend te vinden. Ook in de story mode was weinig te vinden en het voelde zelfs kaal aan. Wellicht dat dit ook komt doordat we tegenwoordig zo afschuwelijk verwend zijn met de story mode uit de Mortal Kombat games. Het hielp ook niet mee dat de game alleen in het Japans te spelen was. Ik vind dat een fighter anno 2019, die voor full price in de winkel ligt, toch op zijn minst een Engelse dub moet hebben.

Eindwoord:

Niche is het beste woord dat ik kan gebruiken voor deze game. De vechtstijl en mechanics zijn sowieso uniek te noemen voor het fighter genre. Verwacht je echter een game in de stijl van Mortal Kombat, dan zul je bedrogen uitkomen.

De graphics zijn geweldig en hebben een unieke stijl, die lijkt alsof het zo uit een schilderij komt stappen. Ook qua muziek is het allemaal prima. Verder is het een zeer degelijk spel en is het precies wat je mag verwachten van een nieuwe Samurai Shodown. Stiekem had ik wel gehoopt dat ze inmiddels een beetje hadden afgekeken bij de concurentie. Verder is het gewoon een degelijke fighter, die je echt wel wat uurtjes samen op de bank kunt volhouden met wat vrienden.


Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Redacteur:

Maurice

Score:

81/ 100

Reacties (0)

    Wees de eerste die reageert! Plaats een reactie

Reageren op dit item
Log in om een reactie te plaatsen
Ben je nog geen lid? Registreer dan meteen!