100
0
89

Na 20 jaar is er dan eindelijk een opvolger gekomen van de klassieker Crash Team Racing. Ik noem het bewust een opvolger, want een echte remake is het niet, ook al zeggen velen van wel. Ik noem het een opvolger omdat er ook wat karts en personages uit twee andere Crash games zijn toegevoegd, namelijk uit Crash Nitro Kart en Crash Tag Team Racing. Dit maakt Crash Team Racing: Nitro-Fueled tot de ultieme Crash Bandicoot racing game met aardig veel content.

Als je het spel opstart, heb je al meteen de keuze of je deze in de klassieke of Nitro-Fueled mode wil spelen. In de Nitro-Fueled mode heb je zelf in de hand op welke moeilijkheid je speelt en kan je ten alle tijden wisselen van personage en kart. In de klassieke mode ga je beginnen aan de adventure mode zoals je die kent van zijn voorganger. En dit is echt één op één gekopiëerd van het 20 jaar oude origineel, maar dan in een grafisch mooier jasje. Dit betekent dus dat er 18 races zijn, die je allemaal moet winnen, om de wereld te redden van de alien Nitros Oxide. Dit word je in de eerste paar minuten al duidelijk en dan heb je ook eigenlijk wel alles gezegd over het verhaal, maar het draait hier natuurlijk ook meer om het karten als we eerlijk moeten zijn.

De besturing van het spel voelt goed aan, er is werkelijk niks op aan te merken. Het is opstarten en gaan met die banaan, geen hogere wiskunde of racelicenties vereist. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de moeilijkheidsgraad aan de hoge kant vind en dit heeft me in de classic mode flink wat ergernis opgeleverd. Als je je al in het verkeer ergert aan bumperklevers, dan hou je maar vast. Het maakt niet uit hoe snel je gaat, je tegenstanders weten je altijd op de hielen te blijven als ze je niet in weten te halen. Ik ben dus meer een voorstander van de Nitro-Fueled mode, waar je dit zelf wat meer in de hand hebt.

Naast de races die je doet voor het 'verhaal' zijn de banen ook nog eens opnieuw te doen om relics te verzamelen of kun je de CTR Challenge doen. Bij deze relic races is het de bedoeling om kleine stukjes relic te verzamelen binnen de tijd om uiteindelijk één relic te krijgen. Met deze relics is het mogelijk om andere racebanen vrij te spelen. Bij de CTR challenges moet je binnen de tijd de letters CTR verzamelen, maar tegelijkertijd moet je ook 1e worden om de CTR badge te verdienen. Ook dit kan erg frustrerend zijn...

Om al deze frustraties en lastige races toch een tikkeltje makkelijker te maken, zitten er natuurlijk ook weer de bekende power-ups in verwerkt. Met deze kun je een inhaalslag maken en je tegenstanders tijdelijk verlammen. Is dit niet genoeg? Zorg dan dat je in bezit bent van 10 Wumpa Fruit, deze zorgen ervoor dat je power-ups extra krachtig worden!

Buiten al deze content, is het natuurlijk het leukste om zulke race games op de bank te spelen met je vrienden of familie. Gelukkig is dat gewoon mogelijk in Crash Team Racing, met tot wel vier spelers! Anno 2019 is het ook gewoon online te spelen. De multiplayer mode is opgedeeld in competitatieve races en een battle-mode. En deze laatste is nog eens opgedeeld in vijf verschillende modi. Mogelijkheden zat dus! Er zijn 31 speelbare racebanen, 25 verschillende personages en 12 arena's.

Maar het is niet allemaal rozenkleur en maneschijn. De Wumpa Coins die in het spel te verzamelen zijn, is een echte grind, het duurt dus onmenselijk lang. Hiermee is het mogelijk om personages, onderdelen voor je kart, skins voor je personages en andere cosmetische voorwerpen te kopen. Het is al een geluk dat je deze niet met echt geld kan kopen en dat je dus gewoon je stinkende best ervoor moet doen. Maar ik twijfel eraan of dit zo blijft, de uitgever is namelijk niemand anders dan Activision en we weten allemaal waar Call of Duty vol mee zit... We zullen zien.

Crash Team Racing: Nitro-Fueled is DE familie racegame die je de nostalgie van 20 jaar geleden laat herbeleven. In een volledig nieuw jasje mag je laten zien wat je kan op tal van racebanen in zowel single- als multiplayer.

Buiten de grind om Wumpa Coins en de mogelijkheid dat Activision deze ooit als betaalde optie gaat aanbieden, heb ik niks op dit spel aan te merken. Het speelt lekker weg, het ziet er geweldig uit en het is gewoon dolle pret in je eentje, met familie en/of vrienden.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar in de store voor €39,99

Crash Team Racing: Nitro-Fueled - Review

11 juli 2019 - 93 remove_red_eye