100
0
80

We Were Here is een co-op game van Nederlandse bodem. Nederlandse bodem? Ja! Het is ontwikkeld door een aantal studenten van de Hogeschool Rotterdam die de opleiding Game Design & Development hebben gevolgd. De game is al een tijdje beschikbaar op Steam, maar vanaf vandaag ook op de Xbox!

Zoals ik al zei is We Were Here een co-op game. Heb je een microfoon die niet functioneert of geen vrienden met wie je kan gamen, dan kun je het spel spelen met een vreemde, maar dat maakt het wel een stuk lastiger. Ik denk dat het dan een goed idee is om verder te gaan zoeken.

De game is een puzzelgame waarin communicatie ontzettend belangrijk is. Aangezien je moet communceren met elkaar, maar ook puzzels moet oplossen. En dit vindt ook nog eens allemaal plaats onder een tijdsdruk!

Zodra je het intro-filmpje in de game hebt gehad, worden jij en je vriend beide wakker, ergens in het kasteel. Een van de spelers, de librarian, zit opgesloten in de bibliotheek en is ‘het brein’ achter het oplossen van de puzzels. De andere speler, de ‘explorer’, is degene die door de verschillende gangen en kamers van het kasteel dwaalt. Daarnaast moet diegene ook de opdrachten uitvoeren.

Ik moet nu wel eventjes wat ‘dingetjes’ opbiechten. Sorry, ik heb vals gespeeld. Op meerdere fronten trouwens.

Ik ben een kwebbelkous. Niet dat dát perse het probleem is… Maar wel als je weet hoe de communicatie gaat met een Walkie Talkie (ja, zo’n gevalletje van voor de eeuwwisseling). Je moet iedere keer een knop indrukken zodat je mag communiceren en daarnaast moet je elkaar ook laten uitpraten. Je kunt niet tegelijkertijd door de microfoon heen blèren, want je hoort elkaar gewoon weg niet.

De game raadt het niet aan om in een party te zitten, omdat hierdoor de game ervaring niet optimaal is. Voor mij, als kwebbelkous, was het gewoon geen optie. Daarnaast heb ik ook meerdere malen een verhaal opgehangen zónder dat ik die knop in had gedrukt… Je raadt het al. Ik was gefrustreerd omdat mijn game mattie niet zat te luisteren terwijl het euvel eigenlijk bij mij lag.

Ook heb ik op het volgende front vals gespeeld: je moet goed met elkaar communiceren omdat je puzzels moet oplossen. De game begint vrij coulant en rustig, maar zodra je verder in de game komt worden die puzzels toch echt wel verdomd lastig.

Ik wil geen spoilers geven, maar bepaalde tekentjes lijken zo veel op elkaar dat de beschrijving “borsten met een wijnglas” niet voldoende is. Dus ik heb er een foto van gemaakt en deze doorgestuurd naar mijn game-vriend. Het oplossen van de puzzel was hierdoor iets makkelijker, maar we zijn er alsnog meerdere malen keihard in gefaald. Heet zoiets nou karma?

Eindoordeel

We Were Here is een kleine game met een klein prijskaartje. Desondanks vind ik dit geen kleine game. Je bent er misschien wel in 1,5 a 2 uur door heen, maar het hele concept van deze game vind ik vrij vernieuwend. Er wordt immers niets uitgelegd, maar door communicatie tussen jou en je game-vriend vind je steeds meer hints, die er uiteindelijk voor zorgen dat je de game zult uitspelen. Ik heb mij er in ieder geval prima mee vermaakt!

We Were Here is vanaf vandaag tot en met 15 oktober gratis beschikbaar in het Games With Gold progrmma voor Xbox Live Gold members. Mocht je deze periode gemist hebben, dan is de game voor €4,99 op te pikken in de Store.

We were here intro

We Were Here - Review

16 september 2019 - 252 remove_red_eye