100
0
79

Eindelijk, na zeven jaar wachten is er een echt vervolg op het beroemde Borderlands 2. Was het het wachten waard? Absoluut! Maar er zitten ook nog genoeg punten voor verbetering in het spel.

Zeven jaar lang hebben we met vragen gezeten over characters en weet ik wat allemaal, in Borderlands 3 krijgen we daar eindelijk antwoord op. Verder zit Borderlands 3 natuurlijk vol met nieuwe eigenaardigheden en is de gameplay echt magnifiek.

Borderlands staat bekend om zijn unieke graphics. Het is een combinatie van de tradionele manier van rendering en handgeschilderde textures. In Borderlands 3 bewijst dit weer eens een prachtig resultaat te geven, waar je je ogen en zeker ook je handen niet van af weet te houden. Volgens Gearbox is Borderlands 3 een liefdesbrief te noemen, gericht aan de trouwe fans, maar is het tegelijkertijd een game waar nieuwkomers direct in kunnen stappen zonder veel te missen, of je nu online of offline speelt.

Het was een hele opgave om de voorgaande Borderlands games te evenaren, laat staan overtroeven. Ik bedoel maar, Handsome Jack was me een slechterik van de bovenste plank. Je zou hem best wel eens kunnen zien als de schurk die Borderlands definieert. Het lijkt gelukt te zijn met de nieuwe schurken Troy en Tyreen Calypso.

Troy en Tyreen zijn er op uit om het universum te veroveren en de kracht van de 'Vaults' te ontwaken. Ze staan niet in de schaduw van Handsome Jack, ze slaan namelijk een geheel eigen weg in met hun plannetje. En ja, net zoals je gewend bent van Handsome Jack, maken ook Troy en Tyreen je leven een ware hel.

Troy en Tyreen zijn overigens niet alleen schurken, ze zijn ook nog eens streamers. De ergste vorm van streamers zelfs. Ze zijn geobsedeerd door likes en volgers. Ze doen werkelijk alles voor goede content. Het is een blik op de werkelijkheid en de huidige streamer cultuur. Aanvankelijk zullen deze schurken oppervlakkig overkomen op je, maar later kom je achter hun ware motieven en valt alles op zijn plek. De streamer cultuur staat hier verder los van, maar tja.. Dit is Borderlands, alles kan.

Naast de nieuwe schurken en speelbare characters, kom je ook bekende gezichten tegen. Zo zitten Lillith, Tannis en Rhys weer in het spel, maar er zijn er nog veel meer. Ook kom je genoeg nieuwe NPC's tegen die je te hulp schieten in je missie om Troy en Tyreen tegen te houden, waarvan je de meeste al weer vergeet na 2x knipperen. De NPC's die je het meeste zullen bij blijven, zijn de Wainright Jakobs, Clay en Lorelei. Wie dit zijn, moet je maar lekker zelf uitzoeken, anders verklap ik al te veel.

Ik vind Borderlands 3 een passende afsluiting van de Borderlands serie. Er wordt gepast omgegaan met de afwikkeling van het verhaal en alle personages die er in mee hebben gespeeld. Het laat genoeg ruimte over om verder te borduren op een nieuw verhaal binnen dit universum, maar wat betreft dit verhaal is het zo goed geweest.

Buiten het enorme en buitengewone verhaal van de Borderlands serie, heb je natuurlijk ook nog de combat. De combat in Borderlands is goor, bloederig, grappig en eigenlijk niks anders dan geweldig. Als het verhaal je niet interesseert, dan zeker de gameplay en combat wel. Het is wel altijd hetzelfde in Borderlands, maar gek genoeg is dit een van de dingen die dit spel zo leuk maakt. Waarom iets veranderen als het werkt, toch?

Als Vault Hunter heb je nu drie action skills die je kunt gebruiken. Voorheen was dit er slechts één. Dit opent heel veel deuren naar hoe jij het spel wilt spelen. Als je in multiplayer met hetzelfde personage speelt, wil dit niet zeggen dat je op dezelfde manier speelt. Zo blijft het toch leuk, nuttig en gevarieerd. Zelf heb ik dit ervaren met een vriend van mij. Beide speelden wij als FL4K, maar toch is onze speelstijl verschillend.

De wereld van Borderlands 3 lijkt echt 100x groter dan die van zijn voorgangers. Je kunt werkelijk overal naar toe reizen, van Promethea tot Eden-6 en ga zo maar door. Het is een valhalla voor open-world liefhebbers. En natuurlijk zitten er ook weer duizenden verschillende wapens in het spel. Geen enkel wapen dat je vindt is hetzelfde qua perks of kracht. Het schieten zelf voelt lekker aan en zorgt er voor dat je alleen maar meer hoofden van psycho's wilt afknallen, zodat een rode mist van bloed je tegemoet komt. Het is in Borderlands 3 ook mogelijk een knee-slide te doen en is het makkelijker geworden om objecten te beklimmen.

De combat met voertuigen is daarentegen nog altijd niet zo lekker. Dit is vanaf het eerste deel niet geweldig geweest en dat is het nog steeds niet. Gelukkig is het wel te vermijden door gewoon lekker door te kneuren. Er zitten wel meer voertuigen in de game met meer aanpassingsmogelijkheden, maar dat maakt het er niet veel beter op. De vehicle combat is gewoon een beetje saai, om het even makkelijk uit te drukken.

Wat ook weer een ding is in Borderlands, zoals het altijd al is geweest, zijn de bosses. Er zitten werkelijk weer wat abnormale bosses in, helaas niet altijd op de goede manier. Sommige bosses zijn gewoon zwaar irritant en lastig. Het lijken wel zwarte gaten die je kogels opzuigen, maar heel weinig damage krijgen. Zo ben je vaak tergend lang bezig met een boss, die je eigenlijk niet echt bij zal blijven. Begrijp me niet verkeerd, er zitten wel degelijk hele leuke bosses in het spel, maar een iets betere balans hierin had ik op prijs gesteld.

Verder heb je natuurlijk de fast travel stations en kun je bij de vending machines, die je overal tegenkomt, je ammo aanvullen. Dit maakt het makkelijker en toegankelijker om op een leuke manier verder te spelen. Helaas is het spel niet overal zo gebruikersvriendelijk... De user interface van je wapenvoorraad en de vending machines, is echt drie keer niks. Deze is zeer onhandig om doorheen te navigeren en is, naar mijn mening, onoverzichtelijk.

Is dat het enige minpunt? Nee... Helaas niet. Borderlands is een serie waarin co-op eigenlijk niet mag ontbreken. Dit spel werd en wordt echt ongelooflijk veel in (couch) co-op gespeeld. Het is dan ook jammer dat er geen crossplay in het spel zat bij launch, terwijl Gearbox wel gezegd heeft hier in te duiken. Het is dus waarschijnlijk iets wat ze niet zo belangrijk vinden.

De online co-op is één groot drama. De keren dat ik met een vriend aan het spelen was, begon het spel enorm te laggen zodra één van ons zich in het menu bevond. Het spel is op dit moment gewoon letterlijk onspeelbaar en veroorzaakt alleen maar vette frustraties en valse beschuldingen over je verbinding. In splitscreen is het spel werkelijk onspeelbaar en zijn alle teksten zo klein, dat je ze nog niet met een vergrootglas kunt lezen.

Helaas is de kwaliteit van de loot die je in de eerste playthrough krijgt erg mager. Je vindt nauwelijks epic of legendary wapens, maar krijgt voornamelijk uncommon of rare wapens die niet heel veel beter zijn dan het wapen dat je al bij je draagt. Het enige moment dat je betere loot krijgt, is bij de endgame. Dit mag beter uitgebalanceerd worden.

Na deze eerste playthrough heb je de mogelijkheid om Mayhem mode te activeren. Dit zorgt er voor dat je vijanden sterker worden, maar ook dat de kwaliteit van loot fors oploopt. De legendary wapens vliegen je dan bijna om de oren. Natuurlijk krijg je ook meer experience in Mayhem mode, anders zou je het alleen maar voor de loot doen.

In de proving grounds neem je het op tegen een aantal waves van vijanden die steeds sterker en sterker worden. Als je erin slaagt om ze binnen de tijd of door het voltooien van bepaalde verplichtingen te verslaan, dan krijg je een grotere beloning. Op zich is dit wel leuk voor de afwisseling.

Ik mis alleen nog een leuke raid boss in het spel. In het eerste deel werd dit met DLC toegevoegd en in Borderlands 2 zat er bij launch al direct eentje in, maar in Borderlands 3 helaas niet. Ik hoop dat ze nog raid bosses toe gaan voegen, want dit soort spellen kan eigenlijk niet zonder.

Hoe zit het grafisch gezien met Borderlands 3? Ik heb al eerder benoemd dat het weer een prachtige mix is van traditionele renderen en handgeschilderde textures, maar bij graphics komt natuurlijk meer kijken. Over het algemeen lijkt het spel stabiel te zijn, maar toch kom je af en toe wat framerate drops tegen en heb ik niet het gevoel dat het stabiel speelt op 60fps op 1080p. Dit was terwijl ik hem op performance mode had ingesteld. Op 4K is Borderlands 3 gelimiteerd tot 30fps, wat er wel voor zorgt dat het stabieler is.

Het niveau van detail is wel echt heel hoog en de grafische stijl van Borderlands is gewoon dolle pret. Ik heb liever dit soort spellen, dan spellen die voor fotorealisme gaan. Bij zulke spellen wordt de gameplay vaak vergeten, iets wat je van Borderlands absoluut niet kan zeggen.

Is Borderlands 3 het kopen waard? Absoluut! Borderlands 3 is een geweldig vervolg op deel 2 en maakt een mooi einde aan de serie. Ondertussen laat het genoeg ruimte voor een eventueel nieuw verhaal. Het spel is niet alleen een liefdesbrief naar trouwe fans, maar ook zeer toegankelijk voor nieuwkomers. Het zit vol humor, actie, bloed en uitelkaar spattende hoofden en lichamen. Een echte Borderlands ervaring dus.

Er zitten echter nog genoeg verbeterpunten in het spel, waaronder de stabiliteit van de (online) multiplayer en de framerate drops. Ik ben van mening dat, zodra dit is opgelost, het spel bijna perfect is en veel beter had kunnen scoren. Het zal hoe dan ook weer garant staan voor jaren aan speelplezier en ik ben zeer benieuwd hoe ze dit nog aan gaan dikken met toekomstige DLC.

Spel is beschikbaar gesteld door uitgever.

Borderlands 3 - Review

21 september 2019 - 255 remove_red_eye