100
0
88

In 1996 kwamen diverse films uit, waar ik als twaalfjarig kind met groot plezier op terug kijk. Zo liet Scream mij af en toe best schrikken, leerde ik dat het op vier juli in Amerika Independence Day is en had Tom Cruise een Mission: Impossible. Ook was daar de film Space Jam met Michael Jordan en de Looney Tunes. Toen vond ik dat een geweldige film, maar als ik het nu zou terugkijken, dan moet ik mijn mening waarschijnlijk wat bijstellen.

Terug naar 2019. Grote basketbalfilms zien we dit jaar niet en als je NBA wilt kijken op tv heb je een apart abonnement nodig. Gelukkig voor ons is daar 2K, die elk jaar een nieuwe NBA game maakt. Dit jaar zijn we uitgekomen bij NBA 2K20. Is het nog steeds de beste sportgame die je kunt kopen?

Mocht deze game je nog onbekend zijn, dan wacht je een leercurve waar je bang van wordt. Dit is geen game die je makkelijk oppakt en waarin je direct een paar dunks maakt. Het was voor mij erg lastig om het verdedigen onder de knie te krijgen. Voordat je een potje op rookie niveau wint, ben je minimaal een paar uur verder. Het is even doorbijten, maar de blijdschap was groot toen ik won. Wanneer je bekend bent met de eerdere games, speelt het als vanouds soepel en ben je zo op dreef.

Dit jaar krijg je in de MyCareer mode een singleplayer verhaal, wat zeker niet onderdoet voor alle films benoemd in de inleiding. Je maakt je eigen speler aan en vervolgens begin je in de kleedkamer van je college. Na een akkefietje in de wedstrijd besluit je voor een medespeler op te komen en word je ineens uit je team gezet. Hierna moet je allerlei obstakels overwinnen om te zorgen dat je alsnog gedraft wordt en zo je carrière in de NBA kan veilig stellen. Ik heb mij ontzettend vermaakt met deze modus en dat is eigenlijk nog nooit gebeurd in een sportgame. Beroemde acteurs, zoals Idris Elba, kom je er in tegen, evenals de echte sterren uit de NBA.

Echte vernieuwingen zijn er niet in deze game. Dat is ook lastig voor games waar sport de boventoon voert. Verwacht dus de verschillende modi die je al kent van voorgaande jaren. Zo kun je in de Quick Play kiezen tussen de verschillende teams. Hier kun je ook voor beroemde teams uit het verleden gaan, zoals de Chicago Bulls spelen, waar Jordan, Rodman en Pippen in het team zitten. Uiteraard geldt dit ook als je online gaat en tegen andere mensen speelt. Wel nieuw, is dat je met de damescompetitie kunt spelen.

Aan alles merk je dat deze game tot in de puntjes is afgewerkt. Het commentaar klopt altijd en ondertussen krijg je interessante feitjes te horen. De half-time show is accuraat met onder andere good old Shaquille O’Neill aan de desk. De spelers zien er tiptop uit, het publiek leeft mee en ook de journalisten langs de kant komen geloofwaardig over. Waar ik bij andere sportgames de soundtrack al snel uitzet, gaat het juist bij NBA 2K20 een tandje harder.

De laatste jaren krijgt de NBA 2K serie best wel wat over zich heen als het gaat om microtransacties. Deze zitten vooral in MyCareer en MyTeam, waar je een compleet team onder je hoede krijgt. Het voelt aan als pay to win, om zo makkelijker progressie te boeken. Dat is best zuur en niet iets wat je graag hebt in je gekochte games. Gelukkig kun je ook gewoon lekker basketballen als je een season speelt met je favoriete team zonder inmenging van microtransacties.

Als je van sport op de televisie houdt, dan kan je niet dichterbij het origineel komen dan met NBA 2K20. Zelfs de tattoo’s van de spelers kloppen. Er zit alleen een zo steile leercurve in, dat het nieuwe spelers afschrikt. Je hebt echt toewijding nodig wil je meekomen met geoefende spelers online. Dat er microtransacties in deze game zitten stoort ook. Maar als je deze game beoordeeld op gameplay, is er geen sportgame die beter is dan NBA 2K20.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is beschikbaar in de Store voor €69,99.

NBA 2K20 - Review

23 september 2019 - 122 remove_red_eye