100
0
38

Lieve Candlelight... Al sinds ik een klein Mausje was, was ik al gek op computerspelletjes. Mijn Nintendo Entertainment System draaide dan ook overuren. Vooral spellen als Probotector, Gradius en natuurlijk Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Arcade Game. Ik was dus best wel verliefd op de spellen van Konami.

De jaren die er op volgden, bleken voor mij en Konami dan ook alsof wij voor elkaar gemaakt waren. Op mijn Super Nintendo vermaakte jij mij met games als Turtles in Time en Batman Returns. Je wist mij gewoon nooit teleur te stellen. De generatie erna wist ik zeker dat ik van je hield. Je kwam met prachtige spellen als Metal Gear Solid en Silent Hill. Je zette mijn wereld op zijn kop.

Teenage Mutant Ninja Turtles In Time

In de periode daarna verraste je mij keer op keer met de mooiste spellen. De vervolgen op Metal Gear, Castlevania en Silent Hill lieten mij altijd weer uitzien naar je logo… Echter kwam de klad er een beetje in tussen ons. Ik bleef terug kijken naar hoe je was, maar jij had je zinnen gezet op Pachinko Machines.

Het jaarlijks weerzien van elkaar met Pro Evolution Soccer bleek geen succes tussen jou en mij. Hoe goed je hier ook in was, ik kon het spel niet delen met je. Ik had ergens de hoop dat je mijn affiniteit voelde, want dit jaar kwam je met drie prachtige compilaties van de meest prachtige hoogtepunten die wij samen beleefd hadden. Ik kon mijn ogen dan ook niet geloven toen ik afgelopen E3 zag dat je zelfs een nieuw deel ging maken van de Contra (Probotector) serie. Ik voelde mij weer even geliefd! Nu heb ik je in mijn handen en ik wil zo graag weer van je houden. Maar ja...

Contra Rogue Corps

Ik weet het, dit was een behoorlijke tekst gezever en het zegt ook gelijk hoeveel Konami altijd met mij gedaan heeft. Het was een studio die stond voor de hoogste kwaliteit. Deze week kreeg ik dan eindelijk de nieuwe Contra game in handen en ik was super benieuwd, maar voordat ik het ging spelen, heb ik wel hard op gegild dat het geen slecht spel zou moeten gaan worden. Ik hoopte dit van harte, want ik wil gewoon graag hebben dat Contra een revival krijgt en dat Konami weer inziet dat gamers er nog toe doen.

Contra: Rogue Corps weet op bijna elk vlak niet te imponeren. Je zou er haast een test case van kunnen maken op hoeveel vlakken deze game de plank mis slaat. Het gaat al vanaf het eerst moment mis. Van een run and gun 2D shooter hebben ze de overstap gemaakt naar een 13 in één dozijn twinstick shooter. Een van de meest uitgemolken indie genres van dit moment.

Contra rogue corps

De besturing is op zijn netst gezegd vertraagd ten top. Ik kan geen game opnoemen deze generatie waarbij ik dit zo erg mee gemaakt heb. Het lopen is vertraagd, het springen is afschuwelijk. Je moet het spelen om te geloven. Grafisch is de game gewoon lelijk. Het is donker, er zitten amper textures in en het ziet er gewoon saai uit. Vaak heb je het gevoel dat de game tegen het glitchen aan zit. Ook het missen van goeie ondersteuning voor de One X is gewoon niet meer van deze tijd.

Qua spel op zich is het ook allemaal niets bijzonder. Het hele spel is onder te delen in drie stukken: de story mode, horde en online vier tegen vier multiplayer die zo simpel en nietszeggend is, dat je het na  één potje wel gezien hebt. Echt, ik snap er gewoon niets van dat Konami dit zo naar buiten durfde te brengen. Als ik de baas was geweest, had ik gezegd: "Gooi dit in de ton en begin maar opnieuw!".

Contra rogue corps

De stijl en het verhaal van de game zijn ook tenenkromend slecht. Contra: Rogue Corps probeert continue geforceerd grappig te zijn. Duke Nukem humor is nog hoger gegrepen dan wat ze er hier uit gooien. Serieus, het lijkt haast wel alsof de makers van Contra: Rogue Corps nog nooit een Contra spel gespeeld hebben… Kom op, een fucking panda? Het internet heeft hier te weinig facepalms voor.

Pluspunten! Ja, de game heeft heel heel heel diep weggestopt toch een paar plus punten. De muziek is goed. Het zijn vaak odes aan de oudere Contra delen. Ook het stemmenwerk is best goed gedaan, hoe corny het dan ook maar mag zijn. Maar goed voor de stemmen en de muziek koop je een spel niet!

Ik baal er persoonlijk echt van. Ik wilde dit spel echt echt graag heel leuk gaan vinden, maar ik kan het gewoon niet. Vertraging in de besturing, graphics van tien jaar oud, niet weten wat Contra nu zo leuk maakte. Het is gewoon zeldzaam op hoeveel punten Konami de plank mis slaat met deze Contra game. En dan ook nog eens, als kers op de hele vieze taart, €39,99 durfen te vragen hiervoor. Konami moet zich schamen voor dit spel. Het had in deze staat nooit uit mogen komen. Dit doet gewoon afbreuk aan het merk Konami. En dat wil ik niet, ik wil gewoon denken dat Konami nog steeds een van de grootste game uitgevers is van de wereld.

Mijn tip, laat deze game alsjeblieft liggen of koop hem pas als je hem voor onder de tien euro tegen komt. Wil je toch graag Contra spelen, koop dan alsjeblieft de Konami Contra Anniversary Collection en blijf hier ver bij uit de buurt.

Contra: Rogue Corps

Contra: Rogue Corps - Review

26 september 2019 - 175 remove_red_eye