100
0
77

Toen ik in 2013 op vakantie was in de Dominicaanse Republiek, hadden al mijn vrienden verwacht dat ik daar mijn toenmalige vriendin ten huwelijk zou vragen. Omdat het er wel erg dik bovenop lag, had ik haar dus juist niet op het Caribisch eiland gevraagd. Wat later in het jaar, op een minder voor de hand liggende locatie maar wel bij een open haard, is het toch nog goed gekomen en zijn we nu bijna 4,5 jaar getrouwd. Ik hoor je denken, ‘Leuk verhaal, maar waar gaat dit heen?’ Nou, naar de game Tropico 6. Tropico 6 speelt zich af in het Caribisch gebied.

Nadat Tropico 6 al eerder dit jaar op pc verkrijgbaar was, heeft Kalypso Media nu de consoleversie op Xbox uitgebracht in Game Preview. Wie bekend is met de serie, hoef ik niet uit te leggen waar het om draait in deze game. Voor wie nog nooit gehoord heeft van Tropico, hier een kleine uitleg. Je bent ‘El Presidente’, het hoofd van het land Tropico. Als president bepaal jij welke kant het land op gaat. Ben je een dictator of een staatsman waar de bevolking vrijheid geniet?

Voor de beginnende speler is het zeer raadzaam om met de tutorial te beginnen. Hier krijg je de basics uitgelegd en weet je wat je ongeveer kunt verwachten op het gebied van economie, politiek en bouwen. Ook krijg je uitleg over de controls, die zijn gelukkig redelijk logisch en intuïtief. Dat mag je best verrassend noemen, als je je bedenkt dat Tropico echt een volbloed RTS game is. Dit is meteen de reden waarom de game wat later naar console kwam.

Er zijn verschillende modi die je in Tropico 6 kunt spelen. Zo heb je bijvoorbeeld missies waarin je een klein verhaal krijgt met een einddoel, maar ook een multiplayer met vier spelers. Ook kun je jouw eigen eiland maken met veel aanpassingsmogelijkheden. Zelf heb ik me vooral vermaakt met de missies.

In de eerste missie ben je nog een gouverneur die onder bewind van Engeland staat. Het grote doel is uiteraard onafhankelijk worden. Van Engeland krijg je voor een bepaalde tijd mandaat om te mogen regeren. Dit mandaat kun je verlengen door opdrachten uit te voeren, zoals een handelsroute opzetten of bijvoorbeeld een theater bouwen. Ondertussen doe je voor de revolutionaire mensen stiekem opdrachten om genoeg draagvlak te creëren onder de bevolking om de onafhankelijkheid uit te roepen. Na deze missie openen zich andere missies en dan kun je vrij kiezen welke je wilt spelen.

Met Tropico 6 moet je wel logisch nadenken. Zo had ik bijvoorbeeld een vraag om wapens te leveren en had ik dus een wapenfabriek gebouwd. Na een tijdje merkte ik dat er helemaal niets in de fabriek gebeurde en ging ik op onderzoek uit. Het blijkt dus zo te zijn dat je nikkel en ijzer nodig hebt om wapens te maken. Ook hier heb je weer aparte fabrieken voor nodig, met wegen er om heen om dit allemaal te kunnen vervoeren. Na een tijdje heb je dit in de gaten en loopt het vanzelf.

De game is lekker vrolijk met felle kleurtjes en Caribische muziek, maar je merkt dat de game nog in preview zit. Wanneer je gesproken hebt met bijvoorbeeld je kameraad, schokt het beeld daarna. De registratie van de buttons verloopt niet altijd goed en je moet deze dan vaker indrukken. Ook kunnen de menu’s wat onoverzichtelijk zijn. Zo zijn er nog meer kleine bugs die niet gamebrekend zijn, maar irritant is het wel.

Het is lastig om een definitief oordeel te vellen omdat Tropico 6 nog in Game Preview zit. Toch ga ik dat doen, rekening houdend met de bugs die nu nog in de game zitten. Tropico 6 is een strategiegame die leuk is om mee te pakken. Het managen van je land gaat best ver en dat had ik op het eerste oog niet verwacht. Wel moet je echt door de kleine bugs heen kijken.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €59,99.

Tropico 6 - Review

28 september 2019 - 96 remove_red_eye