100
0
40

Dag lieve kijkbuiskindertjes,

Voordat ik begin wil ik jullie namens mij nog een gelukkig nieuwjaar toewensen. Volgens sommige mensen mag het tot de 6e; volgens andere mensen tot de 15e. Hoe dan ook… Ik gun jullie veel gameplezier dit jaar!

De langverwachte review voor Blacksad: Under the Skin! Blacksad omgetoverd tot een game. Je zou verwachten dat het een winnende combinatie zou zijn! Maar is dit ook zo?

Blacksad is van origine een black noir Spaanse strip van Juan Diaz Canales en Juanjo Guarnido. Het gaat over een zwarte kat genaamd John Blacksad, een ‘hardboiled private investigator’. De game is een compleet nieuw verhaal!

Huh, kat? Ja! Alle karakters in Blacksad zijn antropomorfe dieren! In de game kom je vier karakters tegen die je ook zult kennen uit de strip zelf. Daarnaast zijn er ook nog eens 31 exclusieve karakters ontwikkeld voor deze game.  Antropo-wattes? Alle karakters in de game zijn diersoorten. En de diersoorten die gebruikt zijn, representeren hun persoonlijkheid. Dus wat is een typisch slecht dier? Yep!… De bad guys zijn inderdaad vaak reptielen.

Blacksad: Under the Skin speelt zich af aan het begin van de jaren ’50 in New York. Joe Dunn, de eigenaar van een boksvereniging, wordt dood aangetroffen. Ook is de rijzende ster Bobby Yale vlak voor het belangrijke gevecht van zijn carrière verdwenen. Sonia Dunn, de dochter van Joe Dunn, neemt de sportschool over en moet omgaan met zijn financiële problemen. Sonia huurt John Blacksad in om de verdwijning van Yale te onderzoeken. Al vrij snel komt John er achter dat de verdwijning van Bobby en de 'zelfmoord' van Joe niet zo zwart wit is al het lijkt. Tijdens zijn onderzoek komt John steeds dieper in een netwerk terecht waar corruptie heerst.

Blacksad heeft wel iets van een Telltale game. Ik heb geen idee of je ooit een Telltale game hebt gespeeld, maar het is een combinatie van clues ontdekken, de juiste keuzes maken en in dit geval ook quick time events. Je moet bij de les blijven, want anders kan het zo gebeuren dat je terecht komt in de kattenhemel.

De stijl en de algemene sfeer van Blacksad: Under the Skin zijn absoluut vergelijkbaar met die van de strips. Maar helaas is dit eigenlijk wel een van de laatste positieve punten die ik kan benoemen.

Het is dus een soort van point- and clickgame. Het belangrijkste aan dit soort games is dat de verhaallijn boeiend genoeg moet zijn om bij de les te blijven en verder te gaan. De gameplay is immers niet een van de meest spannende aspecten. De verhaallijn van Blacksad: Under the Skin is okay, maar mijn hartje maakte absoluut geen sprongetje tijdens het spelen van deze game. Oké, behalve dat je op een gegeven moment moet gaan deduceren. Je moet met behulp van alle verzamelde clues achterhalen wat er nou precies is gebeurd...

De rest van de game is een regelrechte ramp. De game zit vol met mankementen die er soms zelfs voor kunnen zorgen dat de save-game niet meer bespeelbaar is! Het is op zich een hele leuke toevoeging dat je rond kunt lopen met John Blacksad, maar de manier van uitvoering is gewoon verschrikkelijk irritant. Hij loopt supertraag en lomp, de camera besturing loopt niet lekker mee. Het gevolg is dat je jezelf nog wel eens vast laat lopen en het vaak vreselijk lastig is om weer los te komen.

De dialogen tussen de personages lopen ook niet altijd even synchroon en vaak vallen stukken tekst compleet weg. Daarnaast bevriest de game ook geregeld. Kan het nog erger? Ja hoor! Doordat de game nog wel eens bevriest of vast loopt… wil het ook nog wel eens gebeuren dat een opgeslagen game niet meer te openen is en je helemaal overnieuw mag beginnen…

Eindoordeel

Naar mijn mening had Blacksad: Under the Skin ontzettend veel potentie. John Blacksad is immers een hele interessante en mooie strip! De game probeert gebruik te maken van de succesformule van de Telltale games. Helaas is dat niet echt gelukt. De besturing van John is gewoon simpelweg ruk, de game bevriest te vaak en wil ook nog wel eens crashen.

Het enige wat je nu krijgt is veel frustratie, iets wat ik je graag wil ontnemen. Stel dat er in de toekomst een aantal patches uitkomen die er voor zorgen dat de game een stuk soepeler loopt en niet meer vast loopt, dan verdient de game absoluut een hoger cijfer! Ondanks dat de uitvoering een beetje jammer is, heeft de game namelijk wel veel potentie!

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €39,99.

Blacksad: Under the Skin - Review

07 januari 2020 - 75 remove_red_eye