XO-NL

Iron Harvest - Kickstarter

10 maart 2018 - 396 remove_red_eye

Log in om te beoordelen.

Het eerste wat je misschien denkt is, wat is 'Iron Harvest'!? Iron Harvest is een spel dat al sinds 2016 in ontwikkeling is door Kingart Games, een onafhankelijke en prijswinnende gamestudio uit Bremen (Duitsland). Zij zijn onder andere bekend van games zoals The Dwarves, The Raven Remastered en The Critter Chronicles. De eerste screenshots van Iron Harvest verschenen 3 november 2016 op hun facebook en sindsdien is hun community enorm gegroeid. Op 13 maart komt Iron Harvest, na een lange tijd van ontwikkeling, naar Kickstarter en de verwachting is dat het eind 2019 in de schappen ligt.

Iron Harvest is een real-time strategy game, die zich afspeelt in de 1920, enkele jaren na de 1e Wereldoorlog. De setting van het spel is een alternatieve realiteit, waar boeren een grote vondst hebben gedaan van geschut, prikkeldraad, wapens, kogels en granaatscherven. Dit noemden ze de Iron Harvest. Deze grote vondst zorgt ervoor dat er enorme machines gemaakt werden die erg nuttig bleken in de grote oorlog, maar nu in het dagelijks leven gebruikt worden. De wereld van Iron Harvest is ontwikkeld door de Poolse kunstenaar Jakub Różalski. In het begin van de 20e eeuw, botst traditie met vooruitgang en zit de wereld nog vol met mysteries en geheimen. Een aantal jaar na de grote oorlog is er een nieuwe bedreiging opgedoken die Europa wil destabiliseren en de wereld wil vernietigen en veroveren. De ontwikkelaars vinden dat het in een RTS game moet gaan om tactieken en planning en dus niet om clicks per seconde. Dit willen ze bereiken door de meeste levels volgens het sandbox principe te ontwikkelen. Hierdoor hebben spelers meer mogelijkheden en alle vrijheid om het level te voltooien. Als speler heb je dus een probleem en wat hulpmiddelen, voor de rest is het helemaal aan jezelf om te ontdekken wat de ontwikkelaar van je wil om het te voltooien. 

Bepantsering en dekking is ook een heel belangrijk gegeven in het spel. Kogels kunnen bijvoorbeeld niet door de dikke bepantsering komen van de grote machines en een soldaat in een loopgraf ontvangt veel minder schade dan in het open veld. Ook is ALLES te vernietigen in het spel. Geen enkele dekking is dus veilig zolang je wapen maar sterk genoeg is om het te vernietigen. Hierdoor moet je dus ook tactisch te werk gaan. Iron Harvest is daarom ook geen spel waarbij alleen troepen tegen elkaar vechten. Je moet ook slim gebruik maken van je omgeving en vaardigheden. Een troep kan twee keer een level omhoog gaan, waardoor ze nieuwe vaardigheden krijgen en sterker worden. Gebruik dit in je voordeel en hou ze vooral in leven. Buiten de normale troepen heb je ook nog de Heroes, maar dit zijn geen onsterfelijke goden zoals je dit gewend bent van andere RTS games. Zij bieden enkel meer strategische voordelen en vaardigheden.

Iron Harvest zal bij release een singleplayer campain hebben, maar ook een (co-op) multiplayer optie. De campain zal een verhaal vertellen uit het perspectief van drie verschillende facties. In elke campain speel je dus als een andere held. De drie campains overkoepelen elkaar zoals bij Warcraft 3 en zijn dus verbonden met elkaar. De setting van een alternatieve realiteit in de jaren '20 is ook erg verfrissend. Ik kan me geen RTS game bedenken die zich tijdens deze periode afspeelt binnen dit speltype.

Maar waar is Iron Harvest nu met te vergelijken? Het is natuurlijk erg lastig als er nog niks speelbaars beschikbaar is, maar wel graag wilt weten wat voor stijl het spel heeft. Kingart geeft aan dat hun inspiratie van games zoals Company of Heroes afkomstig is, maar ook Warcraft 3 (campain), Dawn of War 1 en 2 (sterke multiplayer), C&C Red Alert en Starcraft 1 + 2 zijn grote inspiratiebronnen. Ze willen het beste van al deze games verwerken in Iron Harvest en voegen hier hun eigen ideeën aan toe. Wat ook zo mooi is, is dat ze de community hebben gevraagd wat ze in een RTS game willen terugzien. Ruim 15.000 mensen hebben meegedaan aan een vragenlijst en hier kwam uit dat spelers een sterke focus willen op de singleplayer en co-op en dus niet zozeer op multiplayer. Verder willen de spelers niet dat het spel op bijvoorbeeld MOBA gaat lijken, waar alles snel snel snel moet.

Net noemde ik al dat Iron Harvest, drie verschillende facties en campains heeft. Hieronder vind je wat meer informatie over de speelbare facties. In elke campain speel je met een hoofdpersonage (held) en word je begeleid door nog twee helden. Elke factie heeft dus drie helden.

De Polania Republic is een groot boerenland met een rijke historie. Ze proberen hun status en gebied te behouden, maar hebben moeite met hun aggresieve buren: het Saxony Empire in het westen en Rusviet in het oosten. Polania is een programma gestart om hun leger te moderniseren terwijl een groot deel van het land bezet is door die Rusviet troepen. In deze campain speel je met een leger van rebellen en vrijheidsvechters. Hun snelle en lichte troepen zijn erg zwak in de open velden, maar zijn erg handig voor een sluipaanval of een hit & run tactiek. Ze hebben veel steun in de bevolking en is het dus makkelijk en goedkoop om hun linies te versterken.

Rusviet is een enorm, heel krachtig en heeft een ongeëvenaarde industrie en bovolkingspotentie. Maar het land is moe en uitgeput door de oorlog. Mensen zijn gefrustreerd en de macht van de Tsar Nikolaj is zwakker aan het worden. De mysterieuze Grigori Rasputin is een buitengewoon machtige man geworden en de revolutie staat voor de deur. De Rusviet gebruiken relatief langzame, maar zwaar bepantserde mechs. De technologie is misschien oud, maar zeer effectief, vooral in close combat. Hun leger is enorm en de troepen zijn goedkoop en talrijk. In close combat is het practisch onmogelijk ze te verslaan.

Het Saxony Empire is een van de meest invloedrijke landen in Europa. Dit komt door hun machtige industrie, ontwikkelde steden, moderne fabrieken en een sterke militaire traditie. Na een aantal ongunstige omstandigheden tijdens de oorlog, is de huidige sfeer in het rijk erg slecht. Trotse elitairen en vernederde aristrocaten strijden in het geheim tegen de keizer zijn beleid. Saxony gebruikt de meest geavanceerde technologie met sterke mogelijkheden op de lange afstand. Hun mechs zijn erg krachtig, maar ook erg duur.

Iron Harvest komt op 13 maart naar Kickstarter en zal uitkomen voor Xbox, pc en Playstation. Als je het spel via Kickstarter steunt, krijg je automatisch alpha en beta toegang, die later dit jaar al zou moeten plaatsvinden. Het spel zal naar verwachting eind 2019 officieel uitkomen. Voor meer informatie, kijk op https://iron-harvest.com/ of https://www.facebook.com/ironharvest/.
Hier is het mogelijk het spel te steunen via Kickstarter en hier is het mogelijk te steunen via de eigen website (als je geen creditcard hebt).

Redacteur:

Glenn

Reacties (0)

    Wees de eerste die reageert! Plaats een reactie

Reageren op dit item
Log in om een reactie te plaatsen
Ben je nog geen lid? Registreer dan meteen!