100
0
83

In Trials Rising is het weer tijd om zo snel mogelijk een set van (bijna) onmogelijke parcours te voltooien in een zo kort mogelijke tijd. Een spel waarin je waarschijnlijk zo vaak faalt, maar toch door wilt gaan om vervolgens te zien dat het al 02:00 uur in de ochtend is. Nog één keer en dan ga ik echt slapen...

trials rising

In de tijd dat ik Trials Rising heb gespeeld, ben ik vaker gevallen dan dat ik de finish heb gehaald. Dat wil niet zeggen dat het spel te moeilijk is, maar eerder dat ik te veel stunts wil uithalen als ik 20 meter hoog in de lucht hang en op weg ben naar een afgrond, die minstens het dubbele aan afstand lager ligt.

Als je dan eenmaal lekker in die salto's zit, dan is het soms lastig om die tollende motor weer op tijd recht te krijgen zonder je hoofd eerst op de grond te plaatsen in plaats van je twee wielen. Een parcour in één keer halen is in praktijk ook niet echt mogelijk. Behalve in het begin dan, als het nog lekker makkelijk is. Voordat je een parcour een beetje onder de knie hebt, ben je toch zeker (minimaal) een keertje of tien op je smoel gegaan. Vallen en opstaan zullen we maar zeggen.

trials rising stunt

Het scheelt dat de Trials games hier altijd goed mee omgaan, zo ook Rising. In elk parcour zitten meerdere checkpoints. Zo hoef je dus niet steeds het hele parcour overnieuw te doen als je bijna op het einde bent. Maar laten we eerlijk zijn, als je een perfecte score en tijd wilt behalen, dan heb je weinig keuze en moet je toch echt dat hele parcour overnieuw doen.

Gelukkig zijn de meeste Trials spelers daar mentaal wel op ingesteld. Dat scheelt weer een paar vliegende controllers door de huiskamer en Piet de huisparkiet hoeft daardoor niet bang te zijn voor ongeregistreerde vliegende objecten. Ook zijn de laadtijden erg kort. Zelfs zo kort dat als jij op 'reset' drukt, je binnen één seconde weer op de startplek staat en meteen weer dat gas kan induwen.

trials rising crash

Eerder benoemde ik al dat een echte Trials speler niet tevreden is met minder dan een perfecte tijd en score. Hier is in Rising wat nieuws voor bedacht. Buiten de reguliere parcours, heb je nu ook sponsoren waar je contracten voor moet voltooien. Zo mag je bijvoorbeeld niet vallen tijdens een parcour of moet je binnen een 'x' aantal seconden de finish gehaald hebben. Het ene contract is wat lastiger dan het andere, maar dat brengt een gezonde variatie met zich mee en genoeg (extra) uitdaging. Het zet je dan ook aan om tot het uiterste te gaan, mocht je dat niet al doen natuurlijk.

Waar de echte uitdaging zit, is om de snelste tijd te behalen. Al die mooie jumps en weet ik wat allemaal zien er wel leuk uit, maar zijn een drama voor je tijd. De kunst is om elke sprong, afdaling, helling, etc. precies zo te benaderen dat het geheel loopt als een goed geöliede machine. Alleen zo kan je de beste worden en zijn. Ook de rem kan hier een belangrijk aspect in zijn, maar daar kom je vanzelf wel achter tijdens het spelen.

trials rising world map

Voor de nieuwe Trials spelers zit er een zeer uitgebreide tutorial in het spel verwerkt. Om niet meteen te hard van stapel te gaan, laten ze je alleen maar spelen wat van toepassing is, totdat je nieuwe parcours en dus ook tutorials vrijspeelt. Zo wordt alle informatie  gedoseerd en raakt je hersenpan niet meteen overbelast met alle technieken en trucjes.

Zelfs de spelers die al langer bekend zijn met Trials kunnen nog wel iets leren van de gevorderde tutorials die later vrijgespeeld worden. Buiten de tutorials staat het je geheel vrij om over de hele wereld te racen op beschikbare parcours. Het is echt waanzinnig hoeveel verschillende levels er zijn en ze hebben ook allemaal een eigen thema.

De parcours kunnen zomaar veranderen tijdens een race en dit kan voor verrassende situaties zorgen waar je niet op bedacht was. Goed opletten dus! Ook is de finish van elk parcours anders, wat altijd wel een glimlach op je gezicht weet te brengen. Petje af, want het ziet er echt waanzinnig uit.

trials rising hollywood sci-fi

In elke race neem je het ook op tegen een aantal ghosts. Dit is een extra drive om niet alleen de snelste te zijn en je tijd te verbeteren, maar ook gewoon om eerste te worden. In sommige parcours is dit anders gedaan, dan heb je meerdere banen naast elkaar en is het meer een soort van dragrace met obstakels. Deze races vind je terug in de vorm van een stadion op de world map. Zebestaan altijd uit meerdere races.

trials rising stadion

Ondertussen denk je misschien: "Heeft dat spel nu eigenlijk ook negatieve punten?". Heel kort gezegd, JA! Trials Rising zit namelijk vol met lootboxes... In Rising is het mogelijk om je motoren en personage aan te passen met kleding, stickers, poses, wielen en ga zo maar door. Het is mogelijk deze spullen te kopen met de in-game valuta, maar je kunt ze dus ook winnen met de lootboxes.

Sommige dingen zijn echt belachelijk duur, wat inhoudt dat je dus heel veel moet spelen of je heel veel geluk hebt en het zo wint. Over het algemeen mag je er van uit gaan dat je vooral stickers gaat winnen en 'common' items. Ik kan je nu ook al zeggen dat je voorwerpen dubbel kan krijgen. Dat maakt de grind nog wat erger.

trials rising egypte

Ja, Trials Rising is een echte grind. In het begin lijkt het allemaal wel makkelijk en snel te gaan, maar het wordt steeds lastiger. Ook zijn de beloningen schrikbarend laag als je een level opnieuw speelt om een betere tijd neer te zetten. Het enige wat hier dan nog een beetje in meehelpt, zijn de contracten van je sponsoren. Deze zorgen gelukkig voor een tamelijk aantal experience points.

Het is jammer dat je zoveel moet grinden om alle mini games en levels te unlocken. Vooral de mini games zijn erg leuk en uitdagend, door de grind ben je erg lang beperkt tot een enkele mini game.

Gelukkig heb je wel een map editor in het spel zitten. Hiermee kan je geheel naar eigen smaak, de meest uitdagende parcours ontwikkelen. Buiten dit is er ook nog een co-op mode waarin je samen op een tandem motor springt, die je dus ook samen moet balanceren! Lastig, maar wel hilarisch.

trials rising finish

Trials Rising is een spel wat garant staat voor heel veel plezier met enorm veel content en prachtige thema's in elk parcour. Grafisch zien deze er ook heel mooi en afgewerkt uit. Ze houden je ogen op het scherm gericht. Ook de gekozen muziek past weer als een glazen muiltje en is heel divers.

De drive om de snelste tijd neer te zetten zonder te crashen is heel groot aanwezig, het is bijna verslavend te noemen. Alleen jammer van de lootboxes en het grinden. Als dit niet, of in mindere mate, aanwezig was geweest, dan had Trials Rising zeker weten een hoger cijfer verdiend.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever.

trials rising review

Trials Rising - Review