100
0
69

Vorig jaar mochten we kennis maken met een geheel nieuwe racing IP, namelijk Monster Energy AMA Supercross FIM World Championship The Official Videogame. De game met misschien wel de langste titel ooit. Echter dit jaar komt daar nog een getalletje bij, namelijk ‘2’. Dit tweede deel  is nu verkrijgbaar!

In deel 2 ligt de focus weer op het officiële AMA Supercross Championship, maar dit keer alleen van het seizoen 2018. Hoewel ik in het begin een beetje het gevoel had dat ik een opgepoetste versie van deel 1 aan het spelen was, kwam ik er gaande weg toch wat meer in en kwam ik wat nieuwe en verbeterde dingen tegen. Deze vernieuwingen en verbeteringen maken dit vervolg dan ook een amusante racegame, vooral voor de fans van dit kampioenschap.

supercross 2 girl

Vanuit het hoofdmenu heb je een aantal keuzes om te spelen. Uiteraard heb je de single player waarin je weer onderscheid kunt maken uit: single event, time attack, career, championship en compound. De meeste modes spreken eigenlijk wel voor zich, behalve compound dan. Dit is een oefenmode waarin geen restricties zijn.

De leukste en meest diepgaande mode, is de career mode natuurlijk. Je begint als groentje en moet races winnen om jezelf omhoog te krabbelen in de rankings van de Monster Energy AMA Supercross. Je begint dan ook met 250cc championships (250SX East of West) en moet sponsoren zien te werven gedurende je carrière. Maar het is niet alleen racen waar je je op moet focussen in deze mode. Je fame verhogen, rivalen maken en experience krijgen, is de sleutel tot succes in deze mode.

supercross 2 start

Voor je begint aan een race krijg je een schema te zien van een weekplanning. Hierin kan je per dag bepalen welke activiteiten je onderneemt, voor je aan de grote race begint. Zo heb je rustdagen, vrije dagen, bonusdagen en ga zo maar door. Als je deze efficiënt gebruikt, dan zal je zien dat je optimaal gebruik maakt van het boosten van je fame en rivalry. Buiten de vrije dagen heb je ook oefendagen en is het mogelijk om uitdagingen aan te gaan. In combinatie met de media- of promotiedagen, is het mogelijk net een beetje extra fame en inkomen te krijgen.

Jammer genoeg zijn deze promotie en mediadagen erg beperkt. Het enige wat je ziet, is een kort filmpje waarin je ‘aanwezig’ bent op deze dag. Er is verder geen enkele mogelijkheid om iets van acties uit te voeren. Gemiste kans… Ze hadden hier echt een mooie Q&A in kunnen verwerken, die wat meer diepgang creëert voor je personage. Maar de daadwerkelijke race maakt deze misser meer dan goed. Het is overduidelijk dat de focus op de races is gelegd, wat ook eigenlijk wel de bedoeling is bij een racegame.

supercross 2 helmet view

Alles klopt gewoon in de races. Het geluid van de ronkende motoren, de modder die je langs de oren vliegt en elke bocht die je vol gas neemt als je net een landing maakt van een 5 meter hoge sprong. Het is gewoon allemaal nog beter dan het eerste deel, zowel qua gameplay als graphics. En daar had ik al een geweldig gevoel bij als je voor dat poortje stond te wachten tot het omlaag viel, met je hand aan het gas. Maar zodra die eerste bocht komt, beginnen de negatieve punten op te vallen in het spel.

Je kan namelijk rammen wat je wilt of zelfs bovenop iemand landen, er gebeurt bijna niks. Het collision systeem is zo goed als afwezig, in tegenstelling tot zijn voorganger. Hier was het namelijk TE aanwezig. Het is net alsof Milestone niet goed weet hoe ze het moeten aanpakken wat dit betreft. Beetje zonde, want de rest van het spel is gewoon erg realistisch. Ging het in het echt ook maar zo als je botste met iets of iemand…

supercross 2 stunt

Naast al deze punten is er nog iets wat een grote rol speelt in Monster Energy Supercross 2, namelijk de customisation opties. Gelukkig is er hier genoeg keuze in. Je hebt namelijk meer dan 3000 objecten waarmee je je droommotor kan maken. Ook voor de motorrijder zelf zijn er genoeg aanpassingen mogelijk. Zo kun je het lekker naar eigen smaak indelen en de strijd in stijl aangaan.

Wat nog een positief punt is, is de verbeterde Track Editor. In het vorige deel was deze niet heel simpel om te gebruiken, maar in het vervolg hebben ze dit veel makkelijker gemaakt. Het is daardoor leuker om hier wat tijd in te steken. Het is alleen jammer dat er buiten de career, multiplayer en track editor, weinig te beleven is in het spel. Zelfs de multiplayer is erg mager aangekleed, met alleen maar quick match en custom/private match.

supercross 2 line-up

Het is jammer om te zien, ondanks verbeteringen, dat er zoveel mogelijkheden blijven liggen. Ik heb het vermoeden dat dit een nieuwe jaarlijkse game gaat worden zoals FIFA. Maar als de vernieuwingen elk jaar zo mager zijn, dan ben ik bang dat er veel gamers afhaken. Want laten we eerlijk zijn, de supercross sport heeft niet zo'n grote aanhang als voetbal. Als dit het geval zou zijn, dan is het misschien beter om met een soort year-pass te komen zoals Rainbow Six dat doet.

Uiteindelijk is Monster Energy Supercross 2 The Official Videogame wel een leuk spel om te spelen. Vooral als je houdt van racen, motoren en de spanning van een Monster Energy AMA Supercross kampioenschap, is dit een goede keuze. Er is genoeg keuze in customisation voor zowel je motor als je motorrijder en er kan veel tijd gestoken worden in de career en de Track Editor. Buiten dit is er weinig te beleven. Helaas zijn er ook veel overeenkomsten met de MXGP series, wat voor veel gamers misschien een reden is om gewoon lekker te blijven bij wat ze hebben.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever

monster energy supercross 2 review

Monster Energy Supercross 2 – Review