100
0
39

Als dit het voorbeeld moet zijn van een post-apocalyptisch Zweden achter in de jaren 80, dan laat mij er maar wonen. Nog nooit heb ik zo een saaie en lege apocalyptische wereld gezien als in Generation Zero. Vandaar ook dat je me er kan laten wonen, tenminste veilig op die manier.

Buiten steeds maar dezelfde robots, is er echt niks wat je in de weg staat in dit spel. Geen losgeslagen tieners die op rooftocht gaan, geen doorgedraaide malloten en geen misvormde mutanten. Letterlijk iedereen is of dood of vermist en jij bent de enige die nog vrolijk rondloopt met eventueel drie vrienden online. En dan te bedenken dat de wereld van Generation Zero ook nog eens enorm groot is en in heel Zweden geen enkel voertuig te besturen is, ondanks het feit dat je er honderden tegenkomt.

generation zero cover

Op papier klonk het concept van Generation Zero echt gigantisch leuk en interessant. Ik bedoel maar, robotopstand in het jaren 80 Zweden, hallo... Shut up and take my money! Maar in de praktijk is dit concept op papier volgens mij uit het raam gegooid of heeft iemand er zijn kont mee afgeveegd. Ik kan er met mijn gezonde verstand niet bijkomen dat Avalanche Studio's, de makers van onder andere Just Cause, het een goed idee vond het spel in deze staat uit te brengen. Mijn afwas ziet er nog interessanter uit... En dan heb je toch echt de plank misgeslagen kan ik je vertellen.

Wat over is gebleven van dit geweldige concept op papier, is een enorme, maar lege wereld. Het verhaal zou je zelf uit moeten zoeken door 'dingen' te vinden, maar na een aantal uren spelen weet ik nog niks, nada, noppes. En buiten het zoeken naar een heel goed verstopt verhaal, is het alleen maar uren aan lopen door die grote lege wereld. Want robots kom je niet veel tegen.

generation zero police car

En stel je zou nu eens een of twee robots tegenkomen, dan gaat het ook nog eens repitatief aanvoelen. De gameplay van het spel is namelijk niet echt dat je zegt spannend. Elke robot heeft een zwakke plek en als je goed mikt is het vaak al gedaan met één enkel schot. Ben je nou niet zo goed in mikken? Dan zijn twee of drie schoten ook wel goed. Veel tactischer dan dit wordt het niet in Generation Zero, ook niet als je online met anderen speelt.

Heel af en toe kom je eens wat meer robots tegen, maar 9 van de 10 keer is dit in een bunker of op een militaire basis. Buiten deze plekken voelt het als een wandeling op zondag ochtend met de hond, alleen heb je hier dan nog een geweer in je handen.

generation zero scope

Waar het dus op neerkomt is dat het idee van huizen doorzoeken, bunkers leegroven en steeds maar dezelfde robots neerknallen te uitgerekt is. Het is zelfs zo uitgerekt dat je na een paar uur al genoeg hebt van het spel. Je hebt vrij snel door dat dit niet een typische open-world survival game is. Nee, dit is vele malen erger. Een uitstapje naar IKEA op zondagmiddag is nog leuker.

En om het nog erger te maken... Die enorme afstanden moet je allemaal lopend afleggen, want Generation Zero biedt geen enkele mogelijkheid om welk voertuig dan ook te gebruiken. De snelste manier van reizen is het gebruik van Fast Travel, wat ook pas beschikbaar is als je een safe house gevonden hebt. Deze optie is ook alleen maar mogelijk bij safe houses. Bij andere gevonden locaties is deze handige optie helaas niet te gebruiken, wat het dan ook weer jammer maakt dat er relatief weinig safe houses zijn. De map is simpelweg te groot voor het feit dat je alleen maar te voet kan reizen.

generation zero pistol

Maar zijn er dan wel quests in het spel die het interessant houden vraag je je dan af? Nou, niet echt nee... Er zitten wel quests in, maar deze zijn gewoon oersaai. Ook het aantal quests is gewoon veel te laag. Daarbij zijn er ook nog geen landmarks of points of interest die het misschien wat leuker zouden maken. Nee, nogmaals, het is gewoon een lege wereld. Zelfs de huizen zien er allemaal hetzelfde uit, als je er eentje gezien hebt dan hoef je de rest al niet meer naar binnen. Misschien deden ze in de jaren 80 wel allemaal braaf bij IKEA shoppen?

Dit alles zorgt alleen maar voor meer afkeer richting het spel en laat die verveling nog sneller inslaan. Dit is gewoon afgeraffeld werk om een snelle cent te verdienen als je het mij vraagt. Zelfs het feit dat je met vier spelers samen online kan spelen, maakt niks goed aan dit spel. En laten we het nog geen eens over de bugs hebben, want die zitten er ten overvloede in.

generation zero landscape

Is er eigenlijk wel iets goed aan dit spel? Ja, dat is er, maar helaas ook met een 'maar'. De graphics zijn goed, maar niet uitmuntend. Het landschap van Zweden ziet er bijvoorbeeld heel mooi uit, maar de huizen en dergelijke zijn allemaal een beetje meh. Er is niet veel tijd gestoken in het uniek maken van huizen of andere gebouwen. De soundtrack in het hoofdmenu daar en tegen brengt je wel echt mee naar de jaren 80 en de cassettebandjes die je vind zijn allemaal in het Zweeds gesproken, wat wel een leuke toevoeging is. De robotgeluiden zijn echter allemaal een beetje van hetzelfde en zijn dit, naast de schoten van je geweer, vrijwel de enige geluiden die je in game zal horen.

generation zero tank

Is Generation Zero dus de moeite waard om te kopen? In deze staat zeg ik volmondig nee. De wereld is leeg, de map is veel te groot gezien het feit dat je alleen de benenwagen kunt gebruiken en het zit nog vol met bugs. Misschien zal het spel in een later stadium beter speelbaar zijn, maar dat is afhankelijk van Avalanche Studio's en of ze luisteren naar hun fans. Het idee van een post-apocalyptisch Zweden in de jaren 80 leek op papier een goed idee, maar de uitvoering ervan is echt om te huilen. Dit had niet alleen anders, maar ook beter gedaan kunnen worden. Grafisch is het oké als je bijvoorbeeld naar het landschap kijkt, maar raak je snel uitgekeken op de identieke gebouwen.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever

generation zero robot

Generation Zero - Review