100
0
87

World War Z, een zombie apocalypse game op steroïden. Nog nooit heb ik mij zo verheugd op een zombie game (behalve op Dying Light dan). De kick die je krijgt van het afschieten van hordes van duizenden zombies is echt geweldig en wat mij betreft een van de beste co-op ervaringen in jaren.

Maar als je het spel en de film naast elkaar gaat leggen, zijn er buiten de hordes aan zombies geen overeenkomsten te zien. Het typische 'oh shit' gevoel ga je gegarandeerd wel krijgen.

world war z horde

Het eerste wat je waarschijnlijk denkt is: "Hey, dat lijkt wel erg veel op Left 4 Dead?!". En ja, dat klopt, maar dan beter. Je zou World War Z wel de spirituele opvolger kunnen noemen van de Left 4 Dead games, want dit was ook niet meer dan samen met je team het gevecht aangaan met honderden zombies. Toch is World War Z voor mijn gevoel beter in alle opzichten.

Wat biedt World War Z nog meer, buiten het afslachten van duizenden zombies? Dat is eigenlijk heel simpel. World War Z heeft namelijk ook een progressiesysteem voor de speelbare classes, de wapens en je totale level. En dan te bedenken dat er dus zes verschillende classes zijn die je allemaal tot level 30 kunt brengen. Dat zijn heel wat speeluren, voor je dat voor elkaar hebt.

world war z team

Wees gerust, het levelen brengt ook een skill tree met zich mee. Deze is weliswaar niet heel bijzonder, maar het voegt wel wat dingen toe aan de gameplay. Zo heb je bijvoorbeeld skills waardoor je meer schade doet tegen speciale zombies of juist minder schade aan je teammates, als je die per ongeluk zou raken heet dat. Het kost je wel in-game punten om deze skills te unlocken. Het levelen is slechts om ze beschikbaar te maken.

Ook het levelen van wapens is niet voor niks. Elk wapen is tot level 5 te upgraden en elk level zorgt voor meer en/of betere attachments die zorgen voor een betere handling of meer kracht. Dat maakt het zombies afschieten allemaal net iets makkelijker. Ook bij de wapens moet je gebruik maken van de in-game verdiende punten.

world war z tokyo

World War Z bestaat uit een viertal episodes met elk vier andere personages. Dat betekent dus dat er maar liefst 16 verschillende, speelbare personages zijn in het spel. En elk personage heeft ook nog eens zijn eigen achtergrondverhaal wat je kan bekijken in je 'collection'. Je moet wel eerst met het personage gespeeld hebben voor je dit kan bekijken.

Elke episode bestaat uit een aantal missies, die samen een geheel vormen. Echt sprake van een verhaal is er niet, want in feite is het alleen maar zoveel mogelijk zombies afknallen om zelf te overleven en te kunnen ontsnappen. In de toekomst zouden er wel nog meer levels bijkomen. Hiermee wil ik dus ook indirect zeggen dat er op het moment, wat betreft de campaign, een beetje een tekort is aan content.

world war z charger

Gelukkig heeft World War Z naast zijn campaign mode ook nog een online multiplayer mode. Deze mode bestaat eigenlijk uit een aantal klassieke modes zoals team deathmatch, king of the hill en domination. Wat deze online multiplayer zo bijzonder maakt, is dat er ook hordes van zombies op je af worden gestuurd, terwijl je het ook tegen het vijandelijke team op moet nemen.

Online heb je de keuze uit totaal vijf verschillende PVPE (player vs. player environment) modes en is er ook te kiezen uit tien verschillende classes, die ook weer te levelen zijn. Dit progressiesysteem staat los van de campaign mode en biedt dus weer wat extra's aan de spelers.

world war z jerusalem

Grafisch gezien is het spel beter dan ik eigenlijk had verwacht. Het ziet er echt goed en gedetailleerd uit, vooral over de hordes en het blood & gore gedeelte ben ik aangenaam verrast. Dit komt mede doordat Saber Interactive gebruik heeft gemaakt van de zogenaamde 'Swarm Engine'. Deze zorgt ervoor dat er letterlijk honderden zombies duidelijk op je scherm getoond kunnen worden.

Er is ook sprake van een geavanceerd gore en ontledingssysteem. Dit zorgt voor een visceraal en gruwelijk bevredigende third-person shooter. Buiten dit helpt de muziek ook mee aan een nog spannendere zombie ervaring.

world war z

Is World War Z, de spirituele opvolger van de Left 4 Dead games, dus de moeite waard? ABSOLUUT! World War Z is niet alleen een kick om te spelen, maar ook nog eens een leuke en goede co-op multiplayer game. Het spel heeft enorm veel replaywaarde met de verschillende te spelen classes en tal van verschillende wapens.

Ook is de online multiplayer een leuke en unieke toevoeging door zijn zombie twists op klassieke gametypes. Het enige minpuntje op dit moment is dat de campaign niet zo uitgebreid is, maar in de toekomst zouden er nog meer levels bijkomen. Al met al dus een dikke game voor een prima prijs.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en beschikbaar in de store voor €39,99

world war z review

World War Z - Review