100
0
54

Ratalaika Games heeft inmiddels al menig spelletje uitgebracht. Afgelopen week zat daar Super Weekend Mode bij, een 2D arcade shooter in een stijl uit de jaren '80. Een gameboy-achtige screen en heerlijk scherpe tunes zoals daarbij horen. Echt iets voor retro liefhebbers.

Super Weekend Mode

In Super Weekend Mode zit niet echt een verhaal. Of ja, er zit er wel een in, maar voor je het weet, heb je dat verhaal compleet gemist. Het verhaal is als volgt. Er was eens een prinses. Haar spullen werden gestolen door een jongen. Het is haar doel om deze spullen terug te krijgen. Einde! Niet erg bijster diepgaand dus.

Qua gameplay valt er iets meer te vertellen over Super Weekend Mode. Het is een 2D arcade shooter, waarbij je twee platformpjes laat bewegen. Met deze platformpjes moet je hartjes opvangen en zo combo chains maken. Ook moet je er konijntjes mee kapot beuken en schedels ontwijken. Als je tussendoor even tijd hebt, is het ook nog belangrijk om die grote boss in het midden zoveel mogelijk te raken om hem te verslaan.

Super Weekend Mode

De twee platforms beweeg je met twee knoppen, het linker platform heeft de linkerhelft van het beeld in bereik over twee kolommen, het rechter platform de rechterhelft. Je kunt het linker platform bewegen met de LB knop en de rechterkant (verrassend) met de RB knop. Schieten kun je doen met de A knop, maar deze functie is standaard op automatisch ingesteld, wat betekent dat je jezelf hier niet druk over hoeft te maken. Al met al dus maar twee knoppen die je veelvuldig gebruikt.

Makkie! Toch? Nou, dat zal niet voor iedereen gelden. Sommige gamers zullen Super Weekend Mode met 5-10 minuten volledig hebben uitgespeeld en alle achievements hebben binnen gehengeld. Voor anderen kan de game een bron van frustratie zijn. Het is namelijk best verwarrend om een beweging naar rechts te maken in de linkerkant van het scherm met de LB knop, waar je intuitie de RB knop wil gebruiken om een beweging naar rechts in te zetten.

Super Weekend Mode

De eerste fase van de game zal door de meeste gamers succesvol doorlopen worden. Vanaf de tweede fase loopt het moeilijkheidsniveau ineens best ver op. Naast hartjes die van baan wisselen, krijg je ineens te maken met konijntjes (ja, ze zien er schattig uit, maar denk er aan, je kunt ze niet aaien!) en schedels.

Vooral de konijntjes hebben me nachtmerries bezorgd. Je kunt ze bestrijden door ze vanaf de zijkant kapot te beuken, als ze op gelijke hoogte met het platform zijn. Timing is hierbij van essentieel belang. Daar gaat het dus nogal mis in de chaos van de soms onlogische besturing en de drukke, kleurrijke bewegingen op je scherm. Wanneer je een level omhoog gaat, komt er een flinke animatie in beeld. Niet echt handig, als je je uiterste best doet om de focus te bewaren.

Super Weekend Mode

Om jezelf het leven iets makkelijker te maken, kun je jezelf als prinses in verschillende outfits hijsen. Uiteraard, een prinses moet wat te kiezen hebben toch? Gelukkig zijn het niet haar kleren die gestolen zijn... De verschillende outfits geven je speciale krachten of voordelen, die je in de strijd goed kunt gebruiken. Zo kun je jouw speelstijl enigszins aanpassen om de drie fases van de game succesvol te doorlopen.

Het moeilijkheidsniveau verschilt enorm veel en zal door iedereen op een andere manier ervaren worden. De een wandelt binnen 5-10 minuten door de volledige game heen, de ander smijt drie controllers stuk tegen de muur om vervolgens de handdoek in de ring te gooien. Daarnaast zit er weinig variatie in Super Weekend Mode en zorgt de drukke, kleurrijke compositie op je scherm er voor dat je de game geen uren kunt spelen.

De games die worden uitgebracht door Ratalaika Games, staan er meestal om bekend dat er gemakkelijk 1000G is binnen te harken. Feest dus voor achievement hunters! Al zal dit zeker niet voor iedereen gelden. Het moeilijkheidsniveau brengt geen balans en er zit amper variatie in de game.

Super Weekend Mode is beschikbaar in de Store voor €4,99. Hoewel dat natuurlijk geen flink bedrag is, blijft de prijs-kwaliteitsverhouding niet best voor een game die binnen 5 minuten uit te spelen is.

Super Weekend Mode

Super Weekend Mode - Review

22 april 2019 - 221 remove_red_eye