100
0
85

Iets meer dan een week geleden kon ik in mijn preview artikel al een tipje van de sluier lichten over de nieuwste game in de Fifa reeks, Fifa 18. De eerste indruk was absoluut positief. Inmiddels zijn er flink wat extra uren in de game gaan zitten en heb ik een completer beeld van de game.

Het eerste wat opvalt is natuurlijk een nieuw deel van The Journey, die in Fifa 17 zijn entree maakte. Aan het concept is vrij weinig veranderd, behalve dat je nu Alex Hunter wat meer kunt stylen naar jouw smaak, zowel op als naast het veld. Het verhaal is verder leuk en vermakelijk, met enkele leuke plot twists. Hoewel je niet echt vaak het idee hebt dat jouw keuzes de verhaallijn effectief beïnvloeden, is deze game mode heerlijk om te doen. In plaats van een serie op Netflix kun je een aantal uren kwijt aan het nieuwe verhaal van Alex. Toch blijft in mijn hoofd een kritische kanttekening aanwezig. Maar misschien zal dat slechts een fantasie blijven... Wat volgens mij dé perfecte zet zou zijn, is het concept van The Journey combineren met de Carriere modus van een speler. Hoe gaaf zou het zijn om je eigen karakter te kunnen creëren, zowel fysiek als mentaal en daarmee een pad doorlopen om zo succesvol mogelijk te worden als profvoetballer. Dit vereist natuurlijk nogal wat van EA, maar ik weet zeker dat dit een ongelofelijke hit zou zijn. En laten we eerlijk zijn, hoewel het tweede seizoen van The Journey heerlijk speelt, je wil uiteindelijk toch wat meer.

In het preview artikel van Fifa 18 sprak ik al een beetje over de gameplay, waarbij één van de grootste aanpassingen is dat snelheid het niet meer blind wint van kracht. Wat dat betreft is geprobeerd iets meer realiteit terug te brengen. Het valt echter op dat een hoop mensen wel nog veel moeite hebben met verdedigen. Het scoren van een goal lijkt op sommige aspecten juist een stuk gemakkelijker, zeker van een iets verdere afstand vliegen de ballen er 9 van de 10 keer zo in. Dit heeft als gevolg dat veel wedstrijden die ik tot nu toe gespeeld en gezien heb, eindigen met veel goals. Een uitslag als 9-4 is daarbij niet eens een uitzondering. In dat opzicht is er in de gameplay nog geen perfecte balans gevonden. Hoewel een 9-4 wedstrijd natuurlijk interessanter en vaak ook leuker is dan een saaie, verdedigende 0-1, lijkt het iets te overdreven. En daarmee ook weer iets minder realistisch. Mogelijk trekt dit zich nog bij, als het gros van de spelers zich het verdedigen wat meer onder de knie hebben. Tot die tijd ben ik op zich redelijk tevreden over de gameplay en geniet ik van de grote hoeveelheid goals.

Profclubs is altijd een beetje het ondergeschoven kindje geweest in Fifa. En dat terwijl het ontzettend gezellig kan zijn om met je Xbox Live vrienden een Profclub aan te maken en te strijden tegen anderen. Hoewel het in eerdere Fifa games vaak uit liep op een wedstrijdje wie de meest gekke speler met het meest bizarre kapsel kon creëren. En dat is jammer, want er zit meer potentie in deze game mode. De game mode is wel enigszins aangepast en daarmee vooral wat toegankelijker gemaakt naar mijn idee. Je kunt nu verschillende speelstijlen creëren voor je prof en ook vaardigheidspunten inzetten op gebieden waarin je jouw prof wilt laten ontwikkelen, zoals passen, afwerken, verdedigen enzovoorts. Het maakt de game voor mij persoonlijk zeker een stuk interessanter maar dat is dan het ook.

Ook in de game mode Carriere zijn een aantal aanpassingen gedaan. Zo zijn de transferonderhandelingen in een nieuw jasje gestoken. Speel je een Carriere als manager? Dan kruip je echt de onderhandelingskamer in met die speler die jij graag wil aantrekken. Je onderhandelt eerst met de club over een transfersom uiteraard. Daarna gaat het over salaris en bonussen en heb je elke keer de kans op verschillende manieren te reageren. Dit is eigenlijk opgebouwd zoals we dat vanuit Fifa 17 uit The Journey gewend zijn. Hoewel er door bijvoorbeeld de doorverkoop-percentages en clausules in contracten veel meer diepgang in dit onderdeel van de game is gekomen, is de uitvoering er van alles behalve perfect. Vooral als je graag met spelers en clubs in de Eredivisie bezig bent, wordt akelig zichtbaar hoe slecht sommige spelers er uit zien. Sommigen lijken door een vrachtwagen overreden... Daarnaast vindt de interactie in deze onderhandelingen plaats via ondertitels, maar zonder stemgeluid. Natuurlijk kunnen ze waarschijnlijk niet zomaar alle stemgeluiden van spelers e.d. in de game gooien, maar een aantal standaard stemmen door voice acting had deze scenes zeker een stuk interessanter kunnen maken. De afhandeling van transfers via de nieuwe Transfer Hub in het menu werkt echter zeer prettig.

De beste toevoeging van dit jaar? Voor mij persoonlijk zijn dat toch echt de Squad Battles. Deze offline mogelijkheid om tegen het FUT team van andere spelers te strijden is ontzettend leuk en verslavend. En het biedt een veilige omgeving voor mensen die zich niet zo graag online begeven, omdat ze toch met de grond gelijk worden gemaakt... In Squad Battles kun je zelf kiezen op welke moeilijkheidsgraad je wordt uitgedaagd. Elke keer probeer je er een stapje boven op te doen, om te kijken wat je uiteindelijk aan kunt. Daarnaast wordt je in Fifa 18 extra geprikkeld om met FUT bezig te blijven door dagelijkse/wekelijkse objectives en Squad Builder challenges. Hierdoor is het ook voor FUT spelers die er geen honderden euro’s in willen pompen door Fifa Points aan te schaffen makkelijker geworden om een serieus elftal neer te zetten. Ook het spelen van de Squad Battles wordt prima beloond, waardoor het aantrekkelijk blijft om te bouwen aan het perfecte FUT team. Ook iemand die niet bakken met geld wil besteden aan FUT is nu in staat er ontzettend veel plezier aan te beleven. Ik vermoed dat ik FUT dit jaar daardoor wat meer zal aanraken dan in de voorgaande jaren! Al met al zijn de in mijn ogen verbeterde en realistischere gameplay, de toevoeging van Squad Battles en meer diepgang in transfers in de game mode Carrière een verrijking van de Fifa reeks. Minpunten blijven voor mij het onrealistisch uiterlijk van (met name relatief onbekende) spelers en het minder goed afwerken van de dialoog scenes bij transfers. Laten we hopen dat hierin volgend jaar de puntjes op de i gezet kunnen gaan worden.

Deze review is mede mogelijk gemaakt door EA Nederland.

Fifa 18 - Review

04 oktober 2017 - 198 remove_red_eye