100
0
91

Ik ben altijd wel te porren voor een leuke RPG zoals ESO of Black Desert, daarom klopte mijn hartje ook al vol verwachting voor Greedfall. Gelukkig heeft Maurice hem op tijd aangevraagd en mocht ik al een kleine week aan de slag met deze immens grote RPG. Mijn geluk kon niet meer op! Ik heb hem dus ook direct geïnstalleerd toen we hem beschikbaar hadden, daar ben ik zelfs voor naar huis gegaan in mijn pauze van het werk.

Die avond was het dan zover, ik kon eindelijk spelen! Op zulke momenten is het gewoon jammer dat je dan tot 17:00 werkt en erna thuis komt om eerst nog te moeten eten en opruimen. Ging dat maar vanzelf allemaal, zou het een stuk makkelijker maken of niet dan? Maar ik dwaal af, jullie komen immers niet om te lezen hoe mijn standaard dag eruit ziet. Let's talk Greedfall!

In Greedfall speel je als De Sardet, een diplomaat van de 'Congregation of Merchants' en de neef van Constantin De Sardet. Hij is de aanstaande gouverneur van de colonie New Serene op Teer Fradee. De identiteit van De Sardet staat niet in stenen geschreven. Jij hebt zelf de keuze om je personage te ontwerpen en te bepalen of jij door het leven wil gaan als warrior, thief of mage. Zelfs dit staat gaandeweg het spel niet vast. Je hebt alle vrijheid om je skills, abilities en spells te ontwikkelen, de class die je in het begin kiest bepaalt slechts hoe je begint. Achteraf toch spijt van je keuze? Als je een memory crystal vind, dan kun je je class en alle skills etc. resetten.

Je staat op het punt om de grote havenstad Serene te verlaten richting Teer Fradee om een geneesmiddel te zoeken voor de heersende ziekte 'Malichor', waar helaas ook je bloedeigen moeder aan lijdt. Voordat je reis kan beginnen, moet je een serie quests voltooien om te zorgen dat je afvaart vlekkeloos van start kan gaan. In dit eerste gebied heb ik serieus 2 uur zitten spelen voor ik alles voltooid had. Een goede voorbode dus voor de rest van het spel! Je leert in dit gebied ook meteen de basis van het spel, iets waar je later nog heel veel aan gaat hebben.

Waarom ga je er nog veel aan hebben? Nou, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je kiest, moet je heeeeeeeeel veel craften. Hoe makkelijker je het spel instelt, hoe minder hard het nodig is om een beetje verder te komen. Maak je het jezelf graag moeilijk, dan is dat geen probleem met Greedfall. Er zijn zelfs quest items die je moet craften als je een quest op een bepaalde manier wil voltooien. Mocht je geen zin hebben in craften? Dan zijn er gelukkig meerdere wegen die naar Rome leiden, hiervan is geld soms een manier.

Gelukkig sta je er niet alleen voor in Greedfall. Je komt tijdens het spelen een aantal personages tegen die je als companion kunt gebruiken en die ook met je mee vechten als het heet wordt onder de voeten. Je kan tot maximaal twee personages achter je aan laten huppelen. Soms ben je zelfs verplicht een specifiek iemand mee te nemen voor een quest. Verder kom je tal van factions, tribes en andere personages tegen. Afhankelijk van de keuzes die je maakt, zal je relatie met hun versterken of verslechten, wat ook gevolgen zal hebben op de verloop van het verhaal. Het is zelfs mogelijk om romantische relaties aan te gaan... Oehlala!

Het zal je in Greedfall ook niet ontgaan dat er heel veel referenties zijn naar de 17e eeuw, de eeuw van ontdekking. Hier heb ik het over de kleding, gebouwen, schepen, taalgebruik en ga zo maar door. Het voelt bijna alsof je terug gaat in de tijd. De wereld is werkelijk immens groot en ziet er echt geweldig uit. Alleen de graphics van de characters vind ik iets minder mooi, maar dit is iets wat je wel vaker ziet bij grote RPG's. Het neemt in elk geval niks weg van al het plezier wat Greedfall met zich meeneemt.

Gezien de omvang van de maps, is er gelukkig een fast travel systeem ingebouwd wat op verschillende manieren te gebruiken is. Er zijn bepaalde punten in de map vanuit waar je een bestemming kunt selecteren. Dit laat dan direct zien hoe lang je reis in uren zal duren. Het tijdstip van de dag verandert dan ook en zo kom je er meteen achter dat er een day and night cycle in het spel is verwerkt.

Er zijn ook caravans die je voor een kleine vergoeding naar een aantal bestemmingen kunnen brengen die in de buurt liggen. Nu denk je misschien, dan zijn de loading screens vast tergend lang als dat spel zo groot is, maar dat valt eigenlijk wel reuze mee. Je komt namelijk in een 'travel break' ruimte waar je spullen kunt craften of je teamsamenstelling kunt wijzigen. Na iets van 30 sec. is de map van je bestemming geladen en kun je er in een kleine 5 sec. meteen in beginnen. Zo kun je de tijd die je moet wachten, nuttig besteden en merk je er vrijwel niks van.

Buiten het verhaal en alle quests eromheen, heb je natuurlijk ook combat in Greedfall, want wat is een RPG zonder combat? In het begin had ik het al over de skills, abilities en spells in Greedfall. Deze zijn vrij te spelen naarmate je level hoger wordt. Het is niet zo dat je voor elke tabel ook elk level een punt krijgt. Nee, bij sommige tabellen krijg je maar om de zoveel levels een punt. Van de ene kant best wel jammer omdat het zo langer duurt, maar van de andere kant geeft het wel meer drive om door te gaan. Er zijn ook bepaalde abilities die je nodig gaat hebben om op bepaalde punten in het spel te kunnen komen, zo zijn er bijvoorbeeld kapotte bruggen waar je over kan springen en smalle balken waar je over moet balanceren.

De combat zelf voelt echt supervloeiend aan. Je kunt je vijanden locken en heel makkelijk wisselen door met de right stick naar rechts of links te bewegen. Ook zijn de toetsen en toetsencombinaties vanzelfsprekend en is er geen hogere wiskunde nodig om deze onder de knie te krijgen. Potions en dergelijke zijn toe te kennen aan deze sneltoetsen. Er zijn in totaal 12 sneltoetsen in te stellen, genoeg variatie mogelijk dus.

Zijn er ook minpunten in Greedfall? Niet veel, als ik eerlijk ben. De matige graphics van de characters had ik al benoemd, maar buiten dit zijn er slechts een paar kleine bugs die vrijwel allemaal vandaag met de day one patch opgelost worden. Zo had ik bijvoorbeeld dat deuren af en toe dicht bleven toen ik ze opende en dus door een gesloten deur heen liep. Ook kom je wel eens wat verloren afbeeldingen tegen in een cutscene, maar hier werd vooraf al van gezegd dat ze dit day one op zouden lossen. Verder mis ik een mount waar je lekker op rond kan hobbelen door het landschap, terwijl je wel veel tribes ziet die een hechtere band hebben met de wilde dieren.

Greedfall zit gewoon tip top in elkaar, van muziek tot gameplay. De muziek is lekker rustig en past 100% in de omgeving, ook past deze zich aan naar een spannender muziekje als er vijanden in de buurt zijn. Ik ben blij dat ik hier al een kleine week de tijd voor heb mogen nemen, want dit is absoluut geen game waar je in tien uurtjes klaar mee bent. Ik schat dat je, als je ook alle side quests doet, makkelijk een uurtje of 50 kwijt bent.

Op de characters na, is het ook een grafisch prachtig spel en is de 17e eeuwse setting echt magnifiek neergezet. De combat is zeer fijn en vloeiend te noemen en het crafting systeem is makkelijk en van groot belang in het spel. Door de instelbare moeilijkheidsgraad, is het mogelijk het jezelf zo moeilijk te maken als je zelf wil. Hoe moeilijker je het instelt, hoe meer je zelf moet craften om verder te geraken. En het mooiste is nog wel dat al je keuzes van invloed zijn op het gehele verhaal. Iedereen zal dus een andere ervaring krijgen met Greedfall. Dit verhoogt de replaywaarde drastisch. Greedfall is dus veel waar voor je geld, vooral gezien het geen full price game is.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is beschikbaar in de store voor €49,99.

Greedfall - Review

10 september 2019 - 518 remove_red_eye