100
0
93

Gears 5 is het 6e deel in de Gears of War serie. Ja, we tellen Judgement ook gewoon mee. Na Gears of War 3 was het verhaal van Gears of War eigenlijk wel voorbij. Ze wisten er nog een prequel uit te persen met Gears of War Judgement. Deze werd al niet meer gemaakt door het originele team van Epic maar door de externe studio die daarvoor eigenlijk alleen bekend was van BulletStorm. Het was dan ook te verwachten dat deze redelijk zou gaan floppen en dat gebeurde natuurlijk ook.

Ik vond het dan ook heel bijzonder om te horen dat Microsoft voor de toen volgende generatie Xbox een nieuwe studio in het leven had gebracht onder de naam The Coalition. Veel medewerkers van de oude groep die aan de eerste drie delen werkten, kwamen samen om aan de slag te gaan met een waardig vervolg.

Persoonlijk vond ik Gears of War 4 een goed deel, maar ik miste wel een beetje de magie van vooral Gears of War 2 en 3. Ik was dan ook een klein beetje gereserveerd met de aankondiging van Gears 5. Ik was bang dat hij mij ging tegenvallen.

Inmiddels heb ik een kleine week kunnen spelen met Gears 5 en ik kan volmondig zeggen dat ze eindelijk weer terug zijn op het niveau van de eerste drie delen.

Ik wil graag eerst het negatieve behandelt hebben, voordat ik ga beginnen aan wat wel goed is. Dat zijn de server problemen, die naar mijn mening nog te vaak op het moment van schrijven disfunctioneren.  Dit is iets wat met de tijd wel wordt opgelost, maar het was wel vervelend om er telkens uit gemieterd te worden terwijl je co-op speelde. Het gebeurde zelfs in de story. In de online multiplayer was het een wonder als je twee á drie potjes achter elkaar kon spelen zonder er een keer uit te worden gekiept.

Ook enkele glitches, vooral in de side missions en de collectables, waren soms wat vervelend. Maar ach, ik speel deze game toch nog wel minimaal drie keer uit, dus mij hoor je daar niet zo over klagen. Ik vermeld het echter wel even hier.

Afgezien van deze paar nadelen, is Gears 5 wel echt een geweldige game geworden. De story is echt top notch te noemen. Zonder teveel te verklappen, draait dit deel vooral om Kait en Del, die op een missie gaan om de Hammer of Dawn nieuw leven in te blazen. Echter gebeurt er op alle fronten van alles.

Grafisch spat deze game werkelijk van je beeldscherm, vooral wanneer je een One X gebruikt. Dit is met recht één van de eerste games waarin het verschil echt bizar groot is tussen beide. De standaard One en S draaien de game op 1080P met 30fps, waar hij ook nog eens op het grafische vlak een behoorlijke deuk krijgt. Op de One X draait hij echter als een zonnetje in Dynamisch 4K met een constante 60 frames per seconde. Dit spel moet je dan ook eigenlijk alleen op een One X spelen als ik eerlijk ben, want het verschil tussen beide is groter dan destijds het verschil tussen de 360 en de One was.

Ik vermaak mij weer uiterst goed met de multiplayer. Natuurlijk is het weer een gnasher (shotgun) feestje. Maar persoonlijk vind ik dat niet erg. Ik vind het heerlijk zelfs, een beetje ragen met een shotgun. Qua multiplayer kun je trouwens alle standaarden verwachten wat je mag verwachten van een Gears multiplayer. Ik kan hier uren over doorgaan, maar heb je de vorige delen gespeeld, dan weet je wat je kan verwachten. Klein nadeel is dat de multiplayer nu nog maar 9 maps heeft en nog niet een van de guilty pleasures zoals Gridlock, Canals of Raven Down.

Horde is ook weer terug en hier is vrij weinig aan veranderd ten opzichte van het vorige deel. Misschien is het op bepaalde punten wat tactischer, omdat elk karakter zijn eigen dingen kan bouwen, maar verwacht geen gigantische vernieuwing.

Het echte nieuwe van dit deel is Escape. Ik moest hier in het begin even aan wennen en dacht dat het allemaal vrij simpeltjes was. Maar je moet echt even een paar potjes spelen voordat je de charme ervan gaat zien. Je moet met minimaal drie co-op spelers uit een level zien ontsnappen, dat vol zit met vijanden en doolhoven. Je krijgt alleen een handgun en moet er voor de rest maar op hopen dat je het gaat vinden. Ik heb mij er heerlijk mee vermaakt!

Gears 5 is gewoon één van de beste en grafisch mooiste games van 2019 en wellicht zelfs deze generatie. De story een keer doorspelen houd je zo’n 8 tot 16 uur vast, afhankelijk van het niveau waarop je het speelt. Daarna kun je natuurlijk alles nog een keer doorspelen om alle geheimen te vinden.

De multiplayer, horde en escape gaan je zeker enkele honderden tot duizenden uren boeien. Zeker als je voor die befaamde "Seriously" achievement wil gaan. De game is nu zowel digitaal als op disk te koop, daarnaast is hij ten tijde van schrijven ook te spelen met GamePass en GamePass Ultimate.

Gears 5 - Review

10 september 2019 - 376 remove_red_eye

93/ 100