100
0
91

Eindelijk! Ik heb mijn Xbox One X weer terug. Dat betekent dat we weer kunnen gamen en reviews  schrijven. Ik heb ook niet lang gewacht op mijn volgende review project. Maurice liet namelijk al eerder weten dat ik Frostpunk mocht gaan reviewen. Ik heb werkelijk zo lang getwijfeld of ik deze game wilde kopen voor mijn pc, maar uiteindelijk is het er nooit van gekomen. Dus dubbele winst dat ik hem nu gewoon op Xbox kon spelen, zo zie je maar dat geduld af en toe toch wel kan lonen.

Zodra ik mijn Xbox terug had, ben ik direct aan de slag gegaan met Frostpunk (uiteraard nadat ik eerst mijn Breakpoint review had afgerond). Als echte RTS (Real-time strategy) fanaat, wil ik er gewoon mee beginnen dat dit spel helemaal geweldig is! Zelfs als je niet zo veel ervaring hebt met RTS, durf ik toch wel te zeggen dat 9 van de 10 mensen deze game leuk gaan vinden. In die paar dagen tijd heb ik al zeker een uur of 20 in het spel gepompt, zonder mij ook maar te vervelen.

In Frostpunk is de wereld, om de een of andere mysterieuze reden, geheel bedekt in een dikke laag ijs en sneeuw. Voor de gemakkelijkheid nemen we gewoon het broeikaseffect als reden. Hebben al die 'klimaatgekkies' toch een beetje gelijk. De mensheid staat op het punt van uitsterven door de extreme kou en er is nog maar een handjevol aan overlevenden. Het is aan jou, als kapitein, om mogelijk de laatste stad ter wereld te bouwen. En je raadt het al, dit is geen makkelijke opgave in zulke koude omstandigheden.

Je start met slechts een gigantisch grote generator, maar tja... die staat uit. In het begin is het dus zaak dat je voorraden gaat zoeken om die generator weer op te starten. Kolen zijn dus een van je belangrijkste grondstoffen die je gedurende het hele spel nodig hebt. Vanaf dit punt begin je met het opbouwen van je stad en is het aan jou om alle mensen (of in elk geval zoveel mogelijk) in leven te houden, maar ook tevreden. Onderin het beeld heb je dan ook twee mooie balkjes die laten zien hoeveel hoop en tevredenheid de mensen nog hebben.

Om de hoop en tevredenheid op peil te houden, is het zaak dat je alle taken en wensen van je volgelingen met succes voltooid. Doe je dit niet, dan ga je de gevolgen merken. Hoe vaker je faalt, hoe meer de mensen van je af willen. Als je het heel slecht doet, dan zetten ze je zelfs af als leider en is het einde oefening. Op dit moment zit er niks anders op dan opnieuw beginnen en kijken of je het beter kan. Ook heeft elke keuze die je maakt, elke wet die je aanneemt en ga zo maar door, effect op hoe de rest van het spel eruit gaat zien. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen of je een kinderopvang bouwt of dat je kinderarbeid legaliseert.

Hoe verder je komt, hoe lastiger de opdrachten en wensen worden van je volgelingen. Je moet steeds meer en andere gebouwen maken, je steeds beter voorbereiden op de steeds killere dagen en avonden en steeds meer onderdak bouwen voor mensen die naar je stad trekken. Om het wat makkelijker te maken, is het mogelijk om outposts te maken en scout teams op pad te sturen. Zij verzamelen onder andere goederen voor je stad en nemen vluchtelingen mee. Je kan er ook voor kiezen de vluchtelingen op eigen houtje naar je stad te laten reizen, maar ook dat kan weer gevolgen hebben.

Maar dit is nog niet alles wat je op je pad tegen kan komen. Als jij er namelijk niet in slaagt om je generator draaiende te houden, dan bevriezen je gebouwen en na verloop van tijd daarmee dus ook de mensen die er in wonen. Grote sterfte of hevige ziekte ligt dus altijd op de loer. Ook komt er zo nu en dan een extreme storm om de hoek kijken. De temperaturen kunnen wel zakken tot -100°C of zelfs nog kouder. Het is dus zaak dat je zorgt dat je generator deze temperaturen aan kan en de huizen en gebouwen van genoeg warmte kan voorzien. Door dit alles merk je dat dit dus een echte strategy game is, maar wel een die enorm leuk is en altijd anders uitpakt, puur vanwege de keuzes die je maakt. Siberië is er niks bij.

Heb je nu geen zin om de main story te volgen? Dan zijn er nog een aantal andere gamemodes waar je je mee kan vermaken. A New Home is de main storymode, maar hiernaast heb je ook nog onder andere de endless mode. In A New Home moet je binnen 45 dagen zorgen dat jij je stad op orde hebt, hierop volgt een enorme storm die je moet overleven. De Endless mode daarentegen is wat gemoedelijker en gaat gewoon lekker door tot je echt gefaald hebt. In de meeste gamemodes is het mogelijk om de moeilijkheidsgraad naar je eigen smaak aan te passen, zo heeft iedereen er wat aan. In survivor mode is het spel genadeloos en absoluut niet makkelijk. Als je een uitdaging wil, dan is dit de manier om hem aan te gaan. Hiernaast heb je dan nog de scenarios 'The Arks', 'The Refugees' en 'The Fall of Winterhome'.

Grafisch zit Frostpunk ook goed in elkaar, maar toch had ik het op Xbox One X net iets beter verwacht qua framerate. De cutscenes die erin zitten zijn, zover ik kan beoordelen, allemaal met de hand getekend/geschilderd, wat het echt mooi en persoonlijk maakt. Ook is de muziek een mooie toevoeging aan deze kille wereld. En om leuke screenshots te maken, hebben ze er nu ook een echte photomode in verwerkt. Je kan ze zelfs een beetje bewerken en een extra koud randje toevoegen als omlijsting.

Frostpunk is mijn nieuwe favoriete RTS game geworden. Zelfs voor mensen die niet houden van RTS games, is dit een geweldige game. De setting en thema van het spel is heel leuk gedaan, grafisch en muzikaal zit het prima in elkaar en het blijft leuk omdat elke keuze die je maakt invloed heeft op de rest van het spel. Ook komt er genoeg strategische vaardigheid bij kijken, maar door de instelbare moeilijkheidsgraad is het voor iedereen goed te behapstukken. Ik ben benieuwd of er in de toekomst nog toevoegingen aan het spel gedaan worden, maar hoe het nu is, ben ik ook al heel tevreden. En voor de prijs hoef je het al helemaal niet te laten, want het spel kost namelijk maar €29,99 in de store.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever

Frostpunk: Console Edition - Review

15 oktober 2019 - 381 remove_red_eye