100
0
87

Het was vrijdag, een vrij zonnige, maar redelijk frisse dag hier in het zuiden van Limburg. Het leek een normale werkdag te zijn, alleen dit keer met een groot verschil. Ik kon in mijn pauze Call of Duty: Modern Warfare installeren! Leon mocht al iets eerder aan de slag met de review over de singleplayer van de gloednieuwe Call of Duty: Modern Warfare. Het was nu aan mij om de multiplayer onder handen te nemen, nadat ik al flink wat uren in de beta gepompt had.

Het is lang geleden dat ik me echt verheugd heb op een nieuwe Call of Duty, want laten we eerlijk zijn, Modern Warfare (de oude) was het laatste goede deel in de hele Call of Duty serie. Daar mag je het natuurlijk mee oneens zijn, maar zo zie en voel ik het. Gelukkig kan ik ook bevestigen dat ik me enorm vermaak met de multiplayer van Call of Duty, zelfs zo erg dat ik nog geen neiging heb gehad om die korte campaign aan te raken.

Vrijdag heb ik, na mijn thuiskomst, direct de Xbox aangeslingerd om Call of Duty op te starten. 'Here we go!' dacht ik bij mezelf. Ik was alleen wat bang voor al die berichten wat mensen op Facebook schreven, over dat ze vaak vastlopers hadden en dat de servers al plat hadden gelegen. Gelukkig was dit op mij (nog) niet van toepassing en heb ik bijna probleemloos kunnen spelen.

Het eerste waar ik me mee bezig heb gehouden, was eens even alle menu's doorspitten. Ik weet graag van tevoren waar ik alles kan vinden, instellen en aanpassen als ik daar behoefte aan heb. Ik moet zeggen dat het er lekker simpel en overzichtelijk uit ziet, niet te veel poespas. Wat mij wel direct opviel was het kopje 'store'. Waarom? Omdat er gezegd werd dat er geen microtransacties in het spel zouden zitten. Gelukkig stond hier alleen het zogenaamde Call of Duty Endowment in. Endowment? Ja, dat vroeg ik me ook af. Maar dit is dus een bijdrage aan een goed doel, namelijk het helpen van oorlogsveteranen om aan een burgerbaan te komen. Je krijgt hiervoor nog wel wat in-game items als beloning. Tot nu toe dus nog geen microtransacties, maar ik hou mijn hart de eerste maanden nog even vast, want ja... Activision...

Nadat ik dus alles grondig had geïnspecteerd, ben ik maar eens begonnen met waar jullie deze review voor lezen, de multiplayer. Er zijn tal van gamemodes terug te vinden in CoD, waaronder de oude rotten zoals Team Deathmatch, Search and Destroy, Domination etcetera en natuurlijk alle hardcore varianten ervan. Is dat alles? Nee, natuurlijk niet. Call of Duty komt nu ook met twee nieuwe modes, namelijk Ground War en Special Ops.

Ground War kun je eigenlijk het beste vergelijken met Battlefield. Je hebt een enorm groot slagveld waar je met maximaal 64 spelers strijd om een aantal cruciale punten op de map. Heb jij aan het einde van de rit de meeste of het maximaal aantal te behalen punten? Dan win je de match. En oh ja, voertuigen zoals tanks zijn eindelijk terug in Call of Duty! In Special Ops ga je met vier spelers samen op missie. Er zijn een aantal missies waar je uit kan kiezen en deze vormen eigenlijk allemaal een mini-verhaal, wat een leuke toevoeging is naast de normale singleplayer. Deze missies zijn zelfs best pittig, een goede samenwerking is van groot belang. Iedere speler kan ook een bepaalde 'role' kiezen om te spelen, zo kan iemand medic zijn en de ander aanvaltroep. Elke 'role' heeft een eigen skill die goed van pas komt tijdens de missies.

Ik ben werkelijk waar nog nooit zo verliefd geweest op een multiplayer van Call of Duty. Normaal kon ik me alleen maar vermaken met de zombie mode of van die lollige gametypes zoals Prop Hunt, maar nu ligt dat totaal anders. De controls zijn lekker soepel, de button lay-out is logisch en simpel tegelijk en alles voelt gewoon goed aan. Er zijn ook (nog) geen rare skins voor je wapens, niet dat ik heb kunnen ontdekken in elk geval. Slechts de normale militaire skins die in het echt ook bestaan. Hiernaast is de weergave van de mods, die je op je wapen kunt plaatsen, in positieve zin verandert. Het lijkt wat dynamischer en overzichtelijker voor mijn gevoel.

Ook zijn de maps allemaal nieuw of in elk geval zodanig verandert dat het niet aanvoelt als een oude map. De maps zijn groot, divers en gedetailleerd en geven een echte oorlogssfeer, qua uiterlijk. Het is dus weer even wennen aan alle maps om ze een beetje te leren kennen. Dat is natuurlijk geen hogere wiskunde, want het zijn natuurlijk geen doolhoven. De Special Ops maps zijn overigens nog groter, dit zijn echt hele stukken landschappen waar je doorheen trekt en je krijgt vanalles op je pad gegooid.

Is de multiplayer dan wel perfect ten opzichte van de singleplayer? Nee, ook de multiplayer heeft een paar kanttekeningen. Zo zijn de spawns nog niet helemaal geoptimaliseerd en is het voor tegenstanders soms (te) makkelijk om je te spawnkillen. Dit lijkt echter wel maar bij een aantal maps, zoals Londen, het geval te zijn. Hiernaast zijn ook de servers nog niet helemaal op niveau, ik heb vaker potjes gespeeld waarin ik eerder dood was dan dat ik zag dat ik al mee deed aan het spel. Ook is lag vaker aan de orde geweest, terwijl ik altijd een internetsnelheid heb van 180Mb/s en een latency van <10ms. Daar ligt het dus niet aan...

Naast de lag en en spawns heb ik eigenlijk niet veel aan te merken op de multiplayer. Hier en daar zijn er wel nog wat bugs te vinden. Denk hierbij aan lichamen die vast komen te zitten in een muur en beginnen te wapperen als een vlag. Maar ook bosjes op plekken waar ze niet horen (midden in een gang?). Voor de rest is het een complete Call of Duty ervaring in een geheel nieuwe grafische engine en een aantal nieuwe maps. Ik vind het wel jammer dat ze de nachtmaps nog met release verwijderd hebben. Hopelijk komen deze (en natuurlijk nog veel meer) maps snel weer terug om de ervaring nog completer te maken.

Dit jaar slaat Call of Duty echt de spijker op de kop met haar multiplayer. Er zijn nieuwe maps, nieuwe gamemodes en genoeg wapens om uit te kiezen, met nog meer mods om ze sterker te maken. Voor iedereen is er wel wat te doen. Of dit nu (hardcore) Team Deathmatch is of een lang potje Ground War met tanks en helikopters. Het is wel jammer dat de nachtmaps met release zijn verwijderd, maar deze keren in een later stadium wel weer terug. Ook is Call of Duty niet arm aan wat bugs, deze verstoren het spel echter niet. Wat op dit moment soms wel storend kan zijn, is de lag en de verkapte spawnlocaties. Als dit binnenkort gepatcht wordt, dan is dit wat mij betreft de ultieme Call of Duty!

Game is beschikbaar gesteld door uitgever

Call of Duty: Modern Warfare - Multiplayer Review

26 oktober 2019 - 455 remove_red_eye