100
0
93

The Outer Worlds is de nieuwste singleplayer first-person sci-fi RPG van Obsidian Entertainment en Private Division. Zij zijn ook de verantwoordelijke studios voor onder andere Fallout: New Vegas. In The Outer Worlds ben je lid van een kolonisten schip, genaamd 'Hope', dat zoek is geraakt tijdens haar reis en zich aan de rand van het heelal bevindt. Je wordt wakker gemaakt door een, op dat moment, onbekend persoon en verlaat het schip met een ontsnappingspod.

Je komt er al snel achter dat je midden in een complot terecht komt om de Halcyon kolonie te vernietigen. Hoe verder je komt, hoe meer je ontdekt. Tijdens je reis kom je meerdere facties tegen, die allemaal vechten om macht. Hoe dit verhaal precies verloopt, ligt helemaal aan jezelf. Alles wat je doet is van invloed op het verhaal, er zijn dus echt honderden mogelijke dialogen en dus ook meerdere eindes. Als het ware ben jij dus de enige ongeplande variabele in dit complot.

Dat is even kort samengevat waar The Outer Worlds over gaat. Nu gaan we even wat gedetailleerder aan de slag. Het spel heeft een echt klassiek RPG gevoel. Het begint met het samenstellen van je eigen karakter, nadat professor Welles (de onbekende persoon die ik benoemde) je wakker maakt uit je 'winterslaap'. Hij is de persoon die het schip 'the Hope' heeft gevonden en uitgerekend jou heeft uitgekozen om wakker te maken. Die andere honderd duizenden kolonisten blijven nog even verder slapen. Je krijgt een setje skills voorgeschoteld waaruit jij mag kiezen waar je goed en/of slecht in bent. Later krijg je ook nog perks die je statistieken wat meer kleur geven.

Zodra je klaar bent met het maken van je karakter, stuurt Welles je met een ontsnappingspod naar de dichtsbijzijnde planeet, waar je in contact moet komen met Captain Hawthorne. Helaas is Hawthorne niet de meest heldere ster in het heelal, wat resulteert in dat hij geplet wordt onder je pod op het moment dat jij land... Lekker bezig... Je moet dus nu in je uppie zijn schip 'The Unreliable' zien te vinden door het voltooien van (side) quests.

Vanaf het moment dat je het schip gevonden hebt, ontplooit het verhaal van The Outer Worlds zich helemaal tot iets wat ik alleen maar een heerlijke sci-fi ervaring kan noemen met een vlijmscherp script, veel humor en over de top characters. Menig ontwikkelaar en game mag zich hier wel een voorbeeld aan nemen...

De Gameplay van The Outer Worlds is ook echt heerlijk en ontzettend goed in elkaar gestoken. Ik merk wel dat er heel veel Fallout elementen in zitten, de shooting-engine is hier een voorbeeld van. Dit komt vooral door het feit dat je de tijd kunt vertragen, wat in het spel te wijten is aan je lange winterslaap en wordt gezien als een bijwerking hiervan. Verder zijn er tal van wapens die ook te modden zijn om hun eigenschappen te verbeteren.

Hoewel het leuk is om schietend door zo een spel heen te gaan, is stealth ook een mogelijke keuze en wordt deze mogelijkheid ook vaak aangeboden. Je kunt je bijvoorbeeld in hoog gras verschuilen voor vijanden. Er zitten soms zelfs een paar puzzel elementen in het spel verwerkt en moet je ook vaker met karakters praten om belangrijke elementen te ontdekken in de dialogen.

Tijdens je reis kom je ook personages tegen die je als hulpje aan kunt nemen op je schip. Het is mogelijk om twee hulpjes mee te nemen als je erop uit trekt op een van de planeten. Wie je meeneemt, is geheel je eigen keuze, want elk hulpje heeft zijn eigen sterktes en zwaktes. Ook is het wel leuk dat er quests ingebouwd zijn die van toepassing zijn op je hulpjes, dit brengt hier en daar humor en drama met zich mee en soms lijkt het wel op een sitcom of soapserie.

Elke planeet die je bezoekt in het spel, wordt door een andere corporatie geregeerd. Op de ene planeet is dit een corporatie met een fabriek voor ingeblikt voer en op de ander is dit bijvoorbeeld weer een fabriek voor medicatie. Met al deze corporaties ga je hoe dan ook in contact komen, maar ook met groepen die het bedrijfsjuk zijn ontsnapt. Naast deze corporaties en groeperingen, zitten alle planeten vol met agressieve 'outlaws' en gevaarlijke dieren/monsters.

Je overkoepelende missie is om 'The Board' te ondermijnen. The Board is de overkoepelende organisatie die alle corporaties in handen heeft. Zij zijn ook overduidelijk verantwoordelijk voor het complot wat de Halcyon kolonie ten gronde moet brengen. Dit willen ze natuurlijk realiseren voordat ze de kolonisten op de 'Hope' wakker maken. Op deze manier kunnen zij zich niet met deze praktijken bemoeien en worden ze wakker als het allang te laat is.

Hoe zit het eigenlijk grafisch met het spel? Nou, dat is echt dik in orde! De graphics zijn zo mooi dat ik het oprecht jammer vind dat er geen photomode in het spel is verwerkt. De landschappen die je tegenkomt zijn echt verbluffend mooi en ook nog eens immens groot. Het spel nodigt je echt uit om verder te spelen, wat niet alleen door de quests komt. Over het algemeen heeft het ook wel een beetje een cartoon look. Ik kan het dan ook niet beter omschrijven dan dat The Outer Worlds een Fallout en Borderlands fusie is.

Helaas is The Outer Worlds niet de perfecte game. Het spel zit namelijk vol met loading screens. Voor bijna elk gebouw, gebied en planeet, is er wel een loading screen voordat je weer verder kan met het spel. Als ze nu niet zo lang duurden, had ik dit nog niet zo erg gevonden, maar zelfs op de Xbox One X duren ze soms zeker wel een halve tot hele minuut. Ik ben het ook vaker tegengekomen dat het spel in-game even moet laden. Dit merk je dan doordat je niet verder kan en er een draaiend rondje in je scherm verschijnt... Gelukkig ben ik hiernaast weinig tot niks tegengekomen.

The Outer Worlds is in mijn ogen de nieuwe, ultieme singleplayer first person sci-fi RPG. Het spel zit qua verhaal en gameplay gewoon enorm goed in elkaar en staat garant voor dagen, weken of misschien zelfs maanden aan plezier. Overal zijn sidequests en missies te vinden, die je zodanig afleiden dat je bijna de main missions zou vergeten. Het spel zit vol humor, actie en drama, wat je alleen maar meer uitnodigt om steeds weer opnieuw het spel op te starten. Het gaat zelfs zo ver dat je een emotionele band op kunt bouwen met de karakters die je tegenkomt. Ook grafisch heb ik niks te klagen en had ik alleen maar kunnen wensen dat er een photomode in het spel zat. Kortom, dit is hoe je een RPG maakt! Daar kan menig ontwikkelaar nog wat van leren. Ik ben verkocht.

PS: Wat een geluk dat Xbox de studio Obsidian Entertainment heeft gekocht. Hopelijk snel zo een goede game die exclusive is voor Xbox!

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever

The Outer Worlds - Review