100
0
75

Dag lieve kijkbuiskindertjes,

Het einde van 2019 is al bijna in zicht. Het kerstseizoen is al een paar weken officieel aan de gang en Sinterklaas is eindelijk in het land. Voordat je het weet is het officieel kerst en Oud&Nieuw. Betekent dat dit misschien het juiste moment is om alvast aan de slag te gaan met je voornemens?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) houdt zich bezig met heel veel verschillende onderwerpen. Een van die onderwerpen is het gezond maken (en houden) van de burgers op deze mooie wereld. Zo heeft zij ook een lijst opgesteld met een aantal richtlijnen die belangrijk zijn voor een lang en gezond leven. Concreet gezien staat erop dat je voldoende groente en fruit moet eten, voldoende water moet drinken en minstens 5 dagen per week minstens een half uur, of langer, moet bewegen. Ieder mens zou gemiddeld 150 intensity minutes per week moeten halen.  Wij weten het allemaal, gamer of niet, dat het best pittig kan zijn om daaraan te komen. Vooral nu de temperatuur buiten begint te dalen, het langer regent dan dat het droog is... En het ook nog eens erg snel donker wordt buiten... Is dansen voor een televisie misschien een goede oplossing?

De Just Dance reeks is al meerdere jaren een daverend succes. Ondanks dat deze game door Ubisoft niet echt beschouwd wordt als een Tripple A game, mag Just Dance absoluut niet onderschat worden. De franchise bestaat inmiddels al 10 jaar en heeft 11 releases op haar naam staan. En ja, daar mag Ubisoft best een staande ovatie voor krijgen.

Eventjes wat persoonlijke informatie voor jullie beeldvorming: mijn conditie is best prima, mijn dans kwaliteiten liggen ver onder het gemiddelde, maar ik heb alles gegeven wat ik kon geven. Dit resulteerde in dat ik, na een aantal nummers, bezweet en moe was. Sinds een aantal maanden heb ik een horloge die mijn activiteiten bijhoudt. Dus hoe (in)actief ik ben... Het houdt onder andere bij hoeveel stappen ik zet, wat mijn gemiddelde hartslag is en hoe goed ik slaap. Ook houdt het mijn eerdere benoemde intensity minutes bij.  En ik kan je zeggen: 6 nummers van Just Dance per dag spelen en je hebt je minimale beweging van een half uur per dag gehaald (wat dus ook gelijk staat aan 30 intensity minutes)!

Ik vind Just Dance een ontzettend leuke franchise. Het is een perfect middel om de inactieve gamers actief te krijgen. Toch vraag ik mij wel af in hoeverre Just Dance houdbaar gaat zijn in de toekomst. Just Dance 2020 heeft precies dezelfde basis als die van 2019. Het belangrijkste gedeelde, Just Dance, heeft precies dezelfde structuur als voorheen. Hier vind je onder andere de playlists (die jezelf hebt samengesteld of vanuit de game zelf) en je eigen profiel. Hier kun je onder andere je progressie zien, maar ook de beloningen die je hebt gehaald en de taken die je nog moet voltooien.

Het is overigens echt niet zo dat Just Dance 2020 precies hetzelfde is als de versie van 2019. Zoals ik al heb vermeld, bestaat Just Dance 10 jaar en is dit een jubileum versie. De ontwikkelaars hebben een aantal modi terug gehaald uit eerdere edities. Een kleine waarschuwing is misschien wel netjes: PAS OP! De Kids-modus is speciaal ontwikkeld voor de jonge gamers onder ons. Datgeen waar ik je voor wilde waarschuwen: het nummer Baby Shark staat daar ook tussen. Zodra je het 1x hebt geluisterd verdwijnt het voor de rest van de week niet meer uit je hoofd... Daarnaast kun je ook weer de show stelen op de World Dance Floor! Hier speel je in real-time tegen andere spelers over de gehele wereld.

Gelukkig is er ook een nieuwe modus toegevoegd aan Just Dance 2020. En naar mijn mening is dit misschien wel de leukste modi. Het gaat hier namelijk om de All Stars modi, waarmee expliciet het 10 jarige bestaan van Just Dance uitbundig wordt gevierd. In deze modus baan je je een weg door het verleden naar het heden door op verschillende nummers uit eerdere edities te dansen. Hiermee speel je ook nog eens extra nummers vrij voor de game zelf. Daarnaast zijn er ook verschillende nieuwe en oude nummers toegevoegd aan de playlist. Het is ontzettend divers, aangezien er nummers van verschillende genres zijn toegevoegd aan de game. De meeste nummers passen perfect bij het algemene gevoel van Just Dance. Een voorbeeld hiervan is het nummer 'God Is A Woman' van Ariane Grande. Ook zijn er een aantal oude nummers toegevoegd. Toen ik zag dat het nummer Back van de Backstreetboys er ook tussen stond... Voelde ik mij ineens super oud. De volledige playlist kun je hier bekijken.

Het grootste probleem wat ik heb met Just Dance 2020, is het verschil in contrast dat er is met de basegame ten opzichte van de streamingsdienst Just Dance Unlimited. De basegame bestaat uit 40 nummers, maar zodra je Just Dance unlimited aanschaft krijg je toegang tot 500 nummers. Daarnaast wordt je ook nog eens voorzien van nieuwe nummers. Als je echt de aller-aller-allergrooste Just Dance fan bent, dan snap ik volledig dat je dit abonnement aanschaft, maar voor vele mensen gaat dit niet op. En dan vind ik 40 euro voor 40 nummers wel heel erg gortig.

Eindoordeel

Just Dance 2020 is een erg leuke game, maar de vraag is natuurlijk of de game zoveel innovaties heeft, dat het dus ook het aanschafbedrag waard is. Zodra je in bezit bent van het deel uit 2019, dan zal ik je eerlijk zeggen: 'hou het lekker bij die editie'. Mits je de grootste fan ever bent. Daarentegen... Heb je geen ervaring met Just Dance en zie je dit nu wel als een perfecte mogelijkheid om dom aan je love-handles te gaan werken? Of wil je dat je kinderen meer van de bank afkomen? Sure, dan is Just Dance de perfecte game voor jou!

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €39,99

Just Dance 2020 - Review

17 november 2019 - 149 remove_red_eye