100
0
47

Hoe diepzinnig kan het worden? Een game waarin je games moet maken, zoiets trekt mij wel. Ik ben dan ook snel aan de slag gegaan met deze game building simulator. Het eerste waar ik aan moest denken, was Theme Hospital en zijn spirituele opvolger Two Point Hospital. Maar is deze net zo leuk?

Zodra je het spel start, heb je de keuze uit vier verschillende tijdperken, waarin je van start kunt gaan. Ik ben gewoon lekker in het stenen tijdperk van 1980 begonnen en heb zo mijn weg omhoog gevonden naar 2014. Je gaat van start met het bepalen van je bedrijfsnaam, logo (wat goedkope namaaklogo's van echte bedrijven zijn) en je spelersnaam. Hierna mag je de kwaliteiten van je personage bepalen, want je kunt natuurlijk niet overal goed in zijn als je pas begint.

Als je klaar bent met de administratieve voorbereiding, mag je aan de slag gaan in je garage, die niet heel veel ruimte biedt. Vanaf dit moment is het aan jou om games, engines en consoles te onderzoeken en ontwikkelen. Je kunt ook devkits kopen om hier je spelletjes voor te ontwikkelen. De spelletjes ontwikkel je op basis van een (sub)onderwerp en genre. Verder moet je ook bepalen waar de focus op ligt, bijvoorbeeld graphics of gameplay, en ook welke features het spel ondersteunt. Vanaf dit punt kun je jouw spellen gaan ontwikkelen en krijg je een score voor je spel. Helaas slaat de review vaak kant nog wal...

In het begin is dit allemaal nog heel leuk, maar hoe verder je komt, hoe onoverzichtelijker het wordt. De onderzoeksmogelijkheden zijn werkelijk zo immens groot, dat je gewoon het overzicht verliest. Het is wel fijn om veel keuze te hebben, maar in een spel als dit is het niet echt te doen. Ook blijven alle dingen je hebt onderzocht, voor altijd in je lijstje staan. Dus ook de dingen die al 100 jaar gedateerd zijn zoals een 1mhz processor. Het was beter geweest als ze na een aantal jaren gewoon uit je lijstje zouden verdwijnen, want wie gaat er nu in 2019 nog een console samenstellen met een 1mhz processor? Het gaat overigens niet alleen om het ontwerpen van games, je moet ook zorgen voor een leuke en comfortabele werkplek voor je (toekomstige) medewerkers.

Helaas is het spel niet alleen onoverzichtelijk door de vele keuzes, maar ook door de (te) grote pictogrammen op je scherm. Het had wel een mobile game kunnen zijn als je ziet hoe groot die dingen zijn. Ze staan dan ook echt in de weg, want je ziet haast niks meer van de ruimte die je in wilt richten als je eenmaal iets verder bent in het spel. Ook zijn de controls niet best. Deze lijken op het eerste gezicht wel simpel, maar de helft werkt vaak niet en bepaalde knoppen kun je helemaal niet gebruiken.

In het begin heb ik me goddelijk geamuseerd met het spel, maar hoe verder je komt, hoe meer van hetzelfde. Er zit weinig variatie in de uitwerking, door alle keuzes zijn de menu's onoverzichtelijk en door de te grote icoontjes is de rest van het scherm ook niet heel overzichtelijk. Helaas zijn de controls ook niet best en lijkt het spel wel een mobile game die niet geschikt is voor controllers. Er is dus nog veel te sleutelen aan deze game, wat wel ironisch is voor een game die over het maken van games gaat.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever.

Mad Games Tycoon

Mad Games Tycoon - Review