100
0
79

Volgens mij heb ik het wel bij het rechte eind als ik zeg dat iedereen met spanning op Jedi: Fallen Order heeft zitten wachten. Niet zo zeer omdat de trailers er gewoon waanzinnig uitzagen, maar eerder vanwege het feit dat de laatste twee Star Wars games van EA gewoon niet goed waren.

Met Fallen Order slaan ze dan ook de weg van singleplayer game in en hebben ze de multiplayer achterwege gelaten. Zelf vind ik dit een juiste keuze, want er is al heel lang geen goede Star Wars game meer uitgekomen die een vermakelijke story had.

In Star Wars Jedi: Fallen Order speel je als Cal Kestis, een jonge Force-gevoelige Padawan die ondergedoken leeft als lid van de Scrappers Guild op de planeet Bracca. The Empire is overal aan de macht en de Jedi zijn, naar verluid, niet meer onder de levenden. Dit is te danken aan 'The Purge', of ook wel het alom bekende "Execute order 66".

Het verhaal speelt zich 5 jaar na Revenge of the Sith af (vandaar ook execute order 66) en begint waar jij enkele kleppen moet repareren, wat een vrij riskant klusje is. Onderweg kom je dan een gecrashed jedi vliegtuig tegen. Je weet al te goed van wie het is (van jou, duh) en hoe lang geleden het is neergestort. Snel hierna maak je al kennis met The Empire, die overduidelijk je grootste vijand gaat worden. Gelukkig weet je te ontkomen met de hulp van twee vreemdelingen, Cere en Greez.

Met je nieuwe team ga je allerlei planeten af binnen het Star Wars universum om een lijst te zoeken met de namen van Force-gevoelige kinderen. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot, want The Empire zit achter diezelfde lijst aan om die kinderen uit de weg te ruimen. Deze zoektocht en strijd brengt je langs iconische Star Wars omgevingen die echt prachtig uitgewerkt zijn. Af en toe moet je gewoon even stoppen om naar de omgeving te kijken. Het spel helpt hier soms een handje bij door het beeld flink uit te zoomen. Wat dit betreft kan ik het bijna een bioscoop ervaring noemen.

Je gaat echter langzaam van start, want de Force is je niet helemaal eigen meer. Gaandeweg moet je dus ook je verbinding met de Force weer opbouwen om nieuwe skills en vaardigheden vrij te spelen. Op zo'n moment word je ook weer teruggeflitst naar je kinderjaren, toen je nog een padawan was. Als je de training als kind voltooit, dan groeit je verbinding met de Force weer en kun je deze vaardigheden gebruiken om verder te komen.

Wat betreft de gameplay doet het spel me denken aan meerdere andere games. Hiermee bedoel ik onder andere Tomb Raider, Dark Souls, Uncharted en ga zo maar door. Het is overduidelijk dat EA deze game volgens het boekje heeft ontwikkeld om nog meer blunders te voorkomen, vooral omdat ze de laatste tijd zo slecht in het nieuws zijn gekomen. Ik moet zeggen dat ze er wel goed aan gedaan hebben om het op safe te spelen, maar de eigen identiteit van het spel gaat op deze manier helaas verloren. Wat ook een nadeel is van deze gameplay, is dat hij op een gegeven moment repetitief begint te worden.

Jammer genoeg is ook de besturing niet overal 100% goed gelukt. Dit is vooral te merken bij het glijden over ijs en modder, maar ook bij het bungelen aan een touw of liaan. Dit gaat zo moeizaam dat je geen enkel gevoel hebt dat je hier enigzins controle over hebt. Dit waren bij mij dan ook de grootste oorzaken waardoor ik weer bovenaan kon beginnen, dit omdat ik wel zeker 100x naar gedonderd ben...

Tegenover de gameplay staan wel echt geweldige graphics en, zoals ik al eerder zei, prachtige omgevingen die iconisch zijn voor Star Wars. Helaas ziet het spel er echter niet altijd even mooi uit, soms lijkt het namelijk of er iets heel erg aan het vibreren is of gewoon blurry is (terwijl ik blurry niet aan heb staan). Gelukkig overheerst de hele mooie kant van het spel en zal je jezelf niet snel gaan irriteren aan die minder mooie momenten. Ook zijn de geluiden en muziek in het spel weer echt Star Wars, puur genieten.

Ook heb ik een goed gevoel bij het verhaal en zit er genoeg content in het spel. Veel gebieden zijn namelijk pas te verkennen / bereiken na je een aantal skills en vaardigheden hebt vrijgespeeld. Het loont zich dus wel om later nog eens een keertje alles na te gaan, ook al hoef je er niet te zijn. Er zijn genoeg skins voor je outfit, droid (BD-1) en schip te vinden, maar ook allerlei "Echo's" van de Force. Zelfs je lightsaber is geheel aan te passen naar je eigen smaak, wat ik persoonlijk een leuke extra functie vind in het spel.

Star Wars Jedi: Fallen Order is een solide game, geheel volgens het boekje. Er is veel inspiratie gehaald uit games zoals Dark Souls, Tomb Raider en Uncharted, waardoor een eigen identiteit helaas mist. Het resultaat mag er wezen, maar bijzonder kan ik het ook niet noemen. In dit geval is het wel de beste keuze geweest, want van geflopte Star Wars games hebben we inmiddels wel genoeg gehad.

De graphics zijn over het algemeen erg mooi, maar op sommige punten is het wel slecht en lijkt alles geblurred. De muziek is daarentegen echt typisch voor Star Wars en dus ook puur genieten, ditzelfde geldt ook voor de omgevingen waar je terecht komt. Waar hier en daar nog wat aan gedaan mag worden, is de gameplay. Vooral het glijden over ijs en modder of het springen met touwen en lianen is af en toe wat moeizaam. Al met al is Star Wars dus een goede game met een leuk verhaal, maar kan het hier en daar nog wel wat werk gebruiken.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Star Wars Jedi: Fallen Order - Review

18 november 2019 - 359 remove_red_eye