100
0
57

Ik hou van boeren. Het werkwoord boeren. En daarmee bedoel ik niet het produceren van geluid na een flinke slok cola of een goede, vette maaltijd. Ik heb het over boeren met een tractor. Gewassen kweken, dieren verzorgen, trekker rijden. Heerlijk!

Eerder dit jaar kon ik mijn energie al kwijt in Farm Together, die dit jaar hoog in mijn persoonlijke top 10 te vinden is. Is Farmer's Dynasty van BigBen net zo leuk en verslavend?

Farmer's Dynasty

In Farmer's Dynasty begin je jouw avontuur op een vervallen landgoed dat je erft van een overleden familielid. Als je denkt dat je daarmee gelijk aan de slag kunt, heb je het mis. Je moet eerst alles repareren. Je woning, de stal, de kas en de garage.

Dit doe je door het juiste gereedschap te kiezen in het menu. Als je de daken of andere hoge plekken wil repareren, moet je eerst steigers opzetten. Pas daarna kun je het gereedschap kiezen om daadwerkelijk onderdelen van het gebouw te repareren. Je kunt hierbij gebruik maken van een alternatieve kijkwijze, waarbij kapotte onderdelen rood oplichten. Zo weet je precies waar je nog moet zijn.

Farmer's Dynasty

Het repareren zelf is behoorlijk langdradig. Wanneer je een kapot gedeelte hebt gespot, moet je hier je blik op richten totdat je met de X-knop kunt repareren, mits je het juiste gereedschap geselecteerd hebt. Voor elk kapot onderdeel druk je meerdere keren op X. Je kunt je voorstellen dat dit redelijk snel de strot gaat uit hangen, wanneer je dit voor een complete stal moet doen, met zo'n 30 kapotte onderdelen. Af en toe vroeg ik me af waarom de titel van de game niet "Press X to repair" heet.

Wanneer je gebouwen hun functionaliteit terug hebben, kun je echt aan het werk. Zo kun je in de kas zaden planten om bijvoorbeeld tomaten te laten groeien en kun je in de stal koeien kwijt. Ontspannen je boerderij uitbouwen, is wat veel mensen zo trekt in dit soort games. Nog even een veldje ploegen, nog even de koeien melken, nog even een gebouw repareren. En zo ben je snel een uur verder.

Farmer's Dynasty

Behalve je eigen erf, is er nog meer te doen in Farmer's Dynasty. Zo komt de buurman, die je in de tutorial wegwijs maakt, al snel met een opdracht om zijn stal te repareren in ruil voor een oude tractor. Alles wat je doet, heeft effect op de buurt en hoe iedereen over je denkt.

Maar het gaat veel verder dan dat. Uiteindelijk krijg je de mogelijkheid om relaties aan te gaan, te trouwen en andere levenskeuzes te maken. Op zich interessante elementen, maar ik vroeg me hardop af of de ontwikkelaars hiermee niet te veel hooi op hun vork hebben genomen. Een DLC voor de Sims was waarschijnlijk interessanter geweest.

Farmer's Dynasty

Dit voelt vooral zo, omdat de basis van de game eigenlijk niet echt goed staat. De gameplay is zoals gezegd snel repetitief, iets wat op zich bij een farming game altijd wel zo is en juist ook wel de verslavende component van een game kan zijn. Maar Farmer's Dynasty verdient helaas geen schoonheidsprijs. De graphics doen af en toe pijn aan je ogen en de game heeft behoorlijk veel last van framedrops en haperingen. Soms zelfs zo erg, dat ik merkte er misselijk van te worden.

Hoewel de ontwikkelaars van Farmer's Dynasty een dappere poging doen om het ontspannen boerenleven te combineren met andere levensaspecten zoals relaties, kan het zich niet als kaf van het koren onderscheiden. De gameplay wordt snel repetitief en dit aspect wordt negatief versterkt door de slechte graphics en grote hoeveelheid framedrops. Een prestatie die niet past bij de huidige generaties consoles wat mij betreft.

Farmer's Dynasty is digitaal beschikbaar in de store voor de prijs van €44,99. Gezien het behoorlijke prijskaartje en de verbeteringen die de game nog nodig heeft, adviseer ik je voorlopig lekker en ontspannen bij Farm Together of Farming Simulator 19 te blijven.

Farmer's Dynasty - Review

23 november 2019 - 608 remove_red_eye

Farmer's Dynasty