100
0
60

Het jaar is 50 voor Christus en een groot deel van Europa staat onder bewind van de Romeinen. Zo ook heel Gallië, op één dorpje na. Ik hoef niet uit te leggen dat het hier om Asterix en Obelix gaat. Deze stripfiguren zijn wereldwijd bekend met vertalingen in ruim 70 landen. Ook zijn er al diverse games van verschenen door de jaren heen. Zo heb ik zelf op de Super Nintendo hier nog van genoten.

De ontwikkelaars Microids brengt tegen het einde van 2019 nog een nieuwe Asterix en Obelix uit met een vrij lange naam; Asterix en Obelix XXL 3: The Crystal Menhir. Een platformer waarin je flink mag huishouden om de Romeinen te verslaan.

Je begint de game in je dorp. De postbode heeft je hulp nodig, want zijn post is ingenomen door de Romeinen. Aan jou de taak om die post weer terug te brengen. Wanneer dat gebeurd is, word je geroepen door de tovenaar Panoramix. Een oude vriendin van hem wordt bedreigd door Ceasar en Asterix en Obelix worden erop uit gestuurd om haar te helpen.

Om de vriendin, Hella Finidrir, te helpen moeten ze ook de Snaefellhelgajökull meenemen om speciale krachten te verzamelen. Obelix vindt de naam Snaefellhelgajökull gelukkig ook wat te lastig, dus dopen ze dit om naar The Crystal Menhir. Om de verschillende kristallen te vinden moeten ze naar verschillende landen zoals de Romeinse versie van IJsland en Egypte.

De kracht van deze game is dat je het samen op de bank kunt spelen. Allebei neem je één van de karakters en zo speel je samen de game door. Het is herkenbaar, dus plezier voor de hele familie. Voor de graphics wilde de ontwikkelaar dicht bij de stripboeken blijven. Je moet hier van houden, omdat het gevolg is dat het niet de meest hoogstaande plaatjes oplevert op onze console.

Ik vermoed dat Asterix en Obelix gemaakt is voor kinderen. Daar is op zich niks mis mee en het is leuk als je samen een game kunt spelen. Wat wel een tegenvaller is, is dat er geen Nederlandse stemmen zijn en ook geen Nederlandse ondertiteling.  Dit is zonde. De game is goed te begrijpen en daardoor ook zonder de Nederlandse taal voor kinderen te spelen. Maar de jongste gamer zal daardoor hier en daar wat missen.

Asterix en Obelix XXL 3 is een vermakelijke game voor de jonge gamer. Ook als ouder weet je dat je met een gerust hart deze game kan laten spelen door je kroost. Heel hoogstaand is het allemaal niet, de camera kan je zelf niet besturen, de graphics zijn van middelmatige kwaliteit en het gebrek aan Nederlandse vertaling is jammer.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €39.99.

Asterix en Obelix XXL 3: The Crystal Menhir - Review

4 dagen geleden - 110 remove_red_eye