100
0
57

Al dagen, weken, maanden of misschien zelfs al een jaar, worden wij lekker gemaakt met filmpjes en nieuwtjes over Ancestors: The Humankind Odyssey. Volgens alles wat we op internet en social media tegenkwamen, moest dit de game worden die je mee op reis neemt naar 10.000.000BC. De tijd waar de natuur en alle dieren, in een wat groter formaat zoals we ze nu kennen, over de aarde heersten. Was het de hype en het wachten waard?

Ancestors: The Humankind Odyssey is afkomstig van de originele makers van Assassins Creed, alleen is Ancestors nu onder de naam van Panache Digital Games geproduceerd. Bij het starten van het spel wordt het je al vrij snel duidelijk gemaakt dat dit geen spel is wat je bij de hand zal nemen. Nee, het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk zelf uitzoekt en oplost, want in de oertijd hadden ze ook geen handige tutorials om je wegwijs te maken. Je kan er wel voor kiezen om enigzins wat tips te krijgen hier en daar, vooral in het begin is dit heel handig.

Nadat je de naam van je bloedlijn hebt gekozen en of je als mannetjes of vrouwtjes aap wilt starten, wordt je letterlijk in de wildernis gedropt als ienie mienie schattig klein aapje wat volledig in paniek is. Hoe weet ik dat de aap in paniek is? Nou als je in paniek raakt, is het beeld niet meer zo kleurrijk en zie je alles aan voor gevaarlijk. Dit word dan ook heel duidelijk kenbaar gemaakt op je scherm, soms wel tot het vervelende/irritante toe.

Als je eenmaal een stukje hebt rondgelopen, gerend en geklommen en een schuilplekje hebt gevonden, maak je een jump naar een volwassen aap die de kreten van ons jonkie heeft gehoord. In deze zoektocht krijg je ook weer enkele beginselen aangeleerd, die later steeds weer van pas komen.

Vanaf dit moment sta je er dan ook echt helemaal alleen voor. Ancestors is een grote sandbox game die schreeuwt om verkend te worden, maar soms zijn het ook gewoon de apen die schreeuwen. Het gaat vanaf nu eigenlijk alleen nog maar om overleven en evolueren. Jij speelt hier als hoofd van de stam een grote rol in.

Het is aan jou om je stamleden te voorzien van eten, water, slaapplekken, veiligheid en gezondheid. Maar de taak van het evolueren ligt ook volledig bij jou. Dus hoe meer je ontdekt en leert, des te meer kun je mee overnemen naar de volgende generatie. Het is dan ook mogelijk om een single vrouwtje uit te zoeken waar je mee kunt paren. Je moet wel eerst een band opbouwen door haar te vlooien. Op een gegeven moment heb je genoeg generaties tot stand gebracht en besluit je dan te evolueren (en nee niet zoals in Pokemon).

Helaas is het niet mogelijk om alle geleerde vaardigheden in één keer mee over te nemen naar de volgende generatie. Het is zo dat je slechts een aantal vaardigheden vast kunt zetten met behaalde punten, de rest moet je in een volgende generatie weer vastzetten. Wel jammer eigenlijk, want zo zit er een flinke herhaling in het spel. Deze punten kun je onder andere behalen door het meenemen van jonge apen op je buik en/of rug (ja max. 2 kun je er meenemen). Maar ook door het ontdekken van landmarks, helpen van andere apen die je vindt en ga zo maar door. Pas wel op dat je niet te ver buiten je kamp op verkenning gaat, want dan raakt je aap ook volledig in paniek tot je weer in 'bekend' terrein bent.

Spijtig genoeg heb ik hiermee de gameplay eigenlijk wel helemaal beschreven. Het is vrijwel constant hetzelfde wat je moet doen, ook al kom je dan nieuwe dingen tegen. Het is een beetje het work, eat, sleep and repeat idee. Het voelt na verloop van tijd dan ook meer als een klusje dan leuk tijdverdrijf, vooral ook omdat je dus zoveel moet herhalen omdat je vrijgespeelde vaardigheden verliest als je 'evolueert'. Ook mis ik een stukje diepgang binnen de stam. Voor mij voelt het gewoon dat iedereen een nummertje is en geen rol speelt in het spel, buiten dat je ze mee kan nemen op expeditie en met de vrouwtjes kunt paren om de volgende generatie tot stand te kunnen brengen.

Ook is de besturing, de AI en graphics niet best in het spel. Alles voelt gewoon lomp en sloom aan, zelfs het rennen. Dit is gewoon even snel als lopen, maar dan met heel veel motion-blur om je heen om het slechts snel te laten lijken. Ook is het springen van boom naar boom vrij lastig, maar dat komt ook omdat je camera niet heel gunstig staat ten opzichte van je personage. Verder kun je je zintuigen ook alleen maar gebruiken als je stil staat en is het ontwijken van (bijna onzichtbare) roofdieren erg lastig door de korte responsetijd die je hebt, maar ook omdat je ze gewoon echt slecht ziet.

De AI is zo oliedom, dat ze in de oertijd nog met hun hand tegen hun voorhoofd hadden geslagen. Waar jij een roofdier al hebt gespot en ruimschoots ontwijkt door in een boom te klimmen, lopen de apen die jij eventueel hebt meegenomen op je expeditie er gewoon vrolijk op af om vervolgens opgegeten te worden. Dat is alles behalve fijn en dus totaal niet Hakuna Matata.

En de graphics had ik gewoon veel meer van verwacht, want zo groot is het spel helemaal niet. En het meeste wat je tegenkomt is oerwoud, dus het is niet zo dat ze een hele stad tot in de puntjes moesten ontwerpen. De Unreal Engine komt absoluut niet tot zijn recht en lijkt het wel alsof dit een game van zeg pakweg 5 jaar geleden is.

Op papier en in de filmpjes zag Ancestors: The Humankind Odyssey er uit als een zeer uniek en veelbelovend spel. Helaas wijst de praktijk anders uit en zie ik niet veel aan waarde waarom dit een must buy zou moeten zijn. Maar eerlijk is eerlijk, het is een uniek concept wat nog nooit eerder is uitgebracht (naar mijn weten althans). De besturing is wat lastig, maar hier kun je uiteindelijk wel aan wennen. Wat wel heel storend is, is dat de andere apen uit je stam gewoon te stom voor woorden zijn en een roofdier nog niet eens proberen te ontwijken. Aan deze AI apen zijn goede zoutzakken verloren gegaan. Dit maakt het spel vaak frustrerend en maakt je kansen om te kunnen evolueren alleen maar kleiner. Als apen vroeger echt zo dom waren, dan hadden wij waarschijnlijk nooit bestaan.

Ondanks dit zijn er wel heel erg veel gameplay uren uit het spel te halen en is er ook een custom en solo mode beschikbaar zodra je het spel hebt uigespeeld, maar daar heb je weinig aan als je na een paar uur grinden het spel weer in de kast gooit of van je harde schijf verwijdert.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar in de store voor €39,99

Ancestors: The Humankind Odyssey - Review

06 december 2019 - 573 remove_red_eye