100
0
40

Everreach: Project Eden is gemaakt door Elder Games, een studio uit Hongarije met vijf man personeel. Met recht een indie ontwikkelaar dus. Samen met uitgever Headup Games, brengen zij hun eerste game uit op onze console. Of het meteen een voltreffer is, dat lees je in deze review.

Na een trailer van Everreach: Project Eden gezien te hebben, was ik meer dan geïnteresseerd om deze game te spelen. Niet de allure van een grote triple A titel, maar wel leuk om te spelen wanneer je backlog niet meer zo groot is. En laat mijn backlog nou nagenoeg weggewerkt zijn.

Het verhaal van de game is ook meteen het grootste pluspunt. Het bedrijf Everreach heeft de planeet Eden gekoloniseerd, om hiervoor rijke, nieuwe nederzettingen te bouwen om te wonen. Nadat er muiterij is geconstateerd, wordt een team van drie personen op pad gestuurd om dit te onderzoeken.

De ontvangst op de planeet verloopt allerminst vriendelijk. De kleine spaceships worden onder vuur genomen en je verliest direct een teamgenoot, die gedood wordt door vijandelijke drones. Je andere teamlid wordt ook geraakt, maar weet te overleven. Hij is alleen op een totaal verkeerde plek geland en kan jou dus niet helpen. Zo moet jij, Nora Harwood, alleen op onderzoek uit om orde op zaken te stellen. Het verhaal ontvouwt zich, maar niet alles is wat het lijkt.

Om nu heel bot te zeggen dat de rest bagger is, is misschien wat overdreven. Maar heel veel positieve punten zijn er niet te noemen. Zo is het aan te raden om voordat je begint de sensitiviteit drastisch te verlagen. Ik had dit niet gedaan en werd er misselijk van. Blijkbaar was ik daarin niet de enige, want ik hoorde Maurice er in zijn livestream ook over klagen.

Het camerawerk is ronduit bedroevend. Bij een aantal missies krijg je een soort hover motor tot je beschikking. Het is een hele klus om hiervan de camera op de goede plaats te krijgen en te houden. De ontwikkelaar wil je het gevoel geven in een grote semi-openwereld te vertoeven, maar het zijn vooral grote vlaktes met niets. Die hover motor had gewoon altijd tot je beschikking moeten staan.

De graphics zijn van middelmatige kwaliteit, behalve in de laatste twee missies. Niet dat het kan meten met hedendaagse standaarden, maar daar in zit wel een flinke verbetering ten opzichte van de rest. Om de game wat humor mee te geven, krijg je de beschikking over een robot als sidekick. De keren dat ik hier om kon (glim)lachen waren op één hand te tellen en dan was het nog op een missende hand van een piraat.

Overreach: Project Eden is vooral een gemiste kans. Een teleurstelling die ik graag anders had gezien. Het verhaal heeft potentie, maar een groter team zou hier veel meer uit kunnen halen. Helaas kan ik met de misselijkheid in het begin, het camerawerk, de rare aim en de middelmatige graphics hier geen hoger cijfer voor geven.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €24.99.

Everreach: Project Eden

08 december 2019 - 206 remove_red_eye