100
0
83

Bij XO-NL ben ik ondertussen wel bekend als het mannetje van de strategie games, maar toch is Civilization een reeks die ik nog nooit gespeeld heb. Civilization 6 is ook voor mij een nieuwe ervaring en dus laat ik het gewoon op me afkomen. Ik was wel benieuwd of ik iets gemist had in mijn leven als het op RTS games aankomt.

Ik zeg eerlijk dat ik het waarschijnlijk niet gekocht had, als ik de review niet hoefde te schrijven. Op PC wordt Civilization eigenlijk bij elk deel wel de hemel in geprezen, maar op Xbox is het vaak even afwachten of alles, onder andere de controls, wel lekker gedaan is.

Voor wie niet bekend is met de Civilization games, dit zijn turn-based strategie games op een map die veel weg heeft van een bordspel met hexagon tegels. Elke tegel is een positie waar je troepen kunnen staan, maar deze kunnen ook bezet zijn met strategische voorraden waar je om moet vechten met andere (AI) spelers. Het spel is dus ook solo to spelen met tal van aanpassingsmogelijkheden om het wat makkelijker te maken, maar de doorgewinterde speler kan het ook moeilijker maken of online de strijd aan gaan.

Als nieuweling in deze franchise, ben ik maar begonnen tegen een makkelijke AI zodat ik even mijn draai kon vinden. Ook heb ik maar enkele win condities ingesteld, anders werd het al iets teveel hooi op mijn vork. Ik had in het begin werkelijk geen flauw idee hoe alles werkte en de tutorial hielp me ook niet altijd even goed, dat is wel iets wat beter had gemogen. Maar na een tijdje spelen begon ik het langzamerhand door te krijgen en werd het eigenlijk ook steeds verslavender. Ik durfde op dit moment dan ook wat meer win condities in te stellen en ging toch voor een 'normale' AI.

Door al deze win condities (trade, diplomacy, war, etcetera) en andere variabelen, zijn er ook tal van strategiën en speelstijlen te gebruiken en combineren, zolang je maar wint. Het is dus aan jou of jij een militaire superkracht wordt of dat je als de handelskoning van het westen (of oosten, wat jij wil) door het leven gaat. Waar je ook voor kiest, je moet altijd dat wat van jou is beschermen.

Het spel maakt verder ook gebruik van historisch bekende figuren, die de basis van jouw imperium vormen. Elk figuur krijgt ook zijn eigen bonussen om bijvoorbeeld je vloot of infanterie te versterken, wat je natuurlijk een voordeel geeft ten opzichte van een andere speler. Ook dit kan meegenomen worden in je strategie en speelstijl, het is zelfs aan te raden.

Je begint in elk geval in de 'stone age' met de daarbij behorende gebouwen en troepen en baant je zo een weg door de geschiedenis, totdat je een volledig nucleaire samenleving tot stand hebt gebracht. Tijdens deze reis door de tijd, moet je ook je relaties met andere bevolkingen onderhouden, maar ook je economie en bevolkingsbehoeftes op pijl houden.

Ik moet zeggen dat het best wel bevredigend is om al die technologische sprongen te maken en ziet hoe je bevolking floreert. Je ziet geleidelijk alles evolueren op de map en je komt steeds meer mechanics in het spel tegen hoe verder je komt. Zo komt tenminste niet alles in één keer op je af en heb je al genoeg ervaring met de vrijgespeelde mechanics voor je begint aan de nieuwe.

Ook is de turn-based speelstijl gewoon lekker makkelijk en geeft je de mogelijkheid om te multitasken. En de controls zijn ook niet lastig, de overgang van PC is gelukkig een succes geweest. Dit is toch vaak het grootste struikelblok, wat ze hier godzijdank hebben vermeden. Hiernaast zijn de graphics ook lekker scherp en zijn de visuals leuk en charmant in elkaar gezet. Alles wat op de map gebeurd, voegt ook daadwerkelijk iets toe (vallen van steden, gevechten, etcetera) en maakt het compleet.

Als je van RTS games houdt, dan mag Civilization 6 niet missen in je collectie. Hoewel het een turn-based hexagon spel is (waar ik normaal geen fan van ben), kan ik niet zeggen dat ik me verveeld heb met Civilization 6. Het spel staat garant voor uren speelplezier en ik denk dat ik slechts het oppervlak heb aangeraakt met de uren die ik erin heb gestoken. De graphics zijn mooi, de visuals zijn leuk, het geluid is goed en de gameplay is echt enorm breed. Alleen de tutorial had wel iets beter gemogen en turn-based hexagon moet wel een beetje je ding zijn. Dus aan (bijna) alle RTS fans, kopen die handel, hij is op het moment van schrijven nog drie dagen in de aanbieding voor €37,49 (€32,49 met Gold) in de store.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever

Civilization 6 - Review

30 december 2019 - 476 remove_red_eye