100
0
54

Is Natsuki Chronicles de game waardoor Pasen en Pinksteren op één dag vallen? Want hoe vaak komt het voor dat een game wordt uitgebracht op eerste kerstdag, een Xbox exclusive is en uit Japan komt? Ik denk dat dat percentage ongeveer nul is, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit en dus komt Qute Corporation met deze shmup op de proppen. Is het dan ook een feest om te spelen? Of kan je dit beter aan je voorbij laten gaan?

Misschien is het niet voor iedereen helemaal duidelijk wat een "shmup" is. Shmup is de afkorting voor shoot’m ups, bekende voorbeelden hiervan zijn onder andere; het oude Contra en het nieuwere My Friend Pedro. Je beweegt je voort door de levels terwijl je alles vernietigt wat op je pad komt.

Vaak zijn de verhalen van shmups niet van hoogstaand niveau en Natsuki Chronicle is geen uitzondering hierop. Je bent Natsuki, een nieuwe piloot die graag bij de Rapid Deployment Force wilt horen. Het blijkt dat Natsuki een natuurtalent is en al snel krijgt ze de eerste missies. Zo moet je bijvoorbeeld een trein begeleiden of door een mijn ploeteren om alle vijanden te verslaan. Hierdoor kom je erachter dat er een verrader is en jij op onderzoek moet gaan.

Tijdens de missies word er ook meer verteld over het achtergrondverhaal. Dit was bijna niet te volgen, de stemmen zijn namelijk in het Japans. Op zich is het een toffe toevoeging en gelukkig is ook alles vertaald naar het Engels in de ondertiteling. Waarom het dan bijna niet te volgen was, komt voornamelijk de snelle en hectische actie, je hebt nauwelijks tijd om het lezen.

Echt veel levels heeft Natsuki Chronicles niet en is met tien missies zelfs wat aan de karige kant. Wel zijn de missies uitdagent genoeg. Zelf heb ik bijvoorbeeld niet één keer gehad dat ik het level in één poging uitspeelde. Als je het niet redt, krijg je toch punten voor verschillende doeleinden. Zo krijg je punten om extra levensbalken te verdienen of om betere wapens op je vliegtuig te zetten.

Wanneer je het verhaal bent doorgevlogen, kan je alles op hogere moeilijkheidsgraad spelen met je verdiende wapens of verder gaan met de arcade mode. In de arcade mode speel je eigenlijk de normale missies nog een keer, maar je kan allerlei wapens oppikken om zo verder te komen. Ben je hier redelijk in bedreven, dan kan je hoog eindigen op de online leaderbords. Zelf was ik op het moment van schrijven nummer 161 van de wereld, dit was alleen wel in easy mode.

Zoals eerder aangehaald, zijn shmups shooters waar je eigenlijk alleen maar kan schieten en staat de route. Dit is ook het geval bij deze game. Alle vijanden komen telkens op precies hetzelfde moment in beeld en maken altijd dezelfde bewegingen. Hierdoor zie ik shmups meer als een ritmische game dan een shooter. Je maakt telkens een dansje en steeds probeer je verder in het level te komen.

Qute Corporation had Natsuki Chronicles al in 2014 geteased en had in 2015 al uit moeten komen. Met flink wat jaren vertraging is de game dan eindelijk uit. Met de jaren vertraging is het design en geluid helaas niet echt beter geworden. Wat wel goed is, is de gameplay. Het speelt heerlijk snel en wanneer je schieten indrukt op de controller, reageert je vliegtuig vrijwel direct.

Natsuki Chronicles speel je niet voor het verhaal, graphics of geluid. Ook het aantal missies zijn karig te noemen. Uiteraard kan je de levels op hogere moeilijkheidsgraad spelen, maar dat maakt de base game niet langer. De arcade mode brengt hierbij wel wat verandering in, wanneer je de beste van de wereld wilt worden. Verder speelt de gameplay lekker weg, maar als je ook het forse prijskaartje ziet, dan zou ik het toch ergens anders zoeken.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is digitaal beschikbaar in de Store voor €42.49.

Natsuki Chronicles - Review

02 januari 2020 - 226 remove_red_eye