100
0
73

Op sportgebied, kan je in januari op een paar dingen van aan. Zo wordt er verschrikkelijk slecht gedart bij de BDO (het kleine broertje van de meer bekende PDC), de voetballers komen uit hun winterslaap, mensen vliegen meters ver van de skischans en Mathieu van der Poel rijdt iedereen aan gort in het veldrijden.

Ook de eerste tennistoernooien van het jaar worden georganiseerd, zoals in Doha, Brisbane en Auckland. Dat zijn allemaal opwarmtoernooien voor dat ene toernooi waarmee het tennisseizoen echt van start gaat; de Australian Open.

Laat ik voorop stellen dat het lang geleden is dat er een goede tennisgame is uitgekomen. De laatste die ik gespeeld heb, is Top Spin uit 2011. Een tijd geleden dus alweer. Zou Big Ant Studios ook een topper kunnen afleveren of is het net als afgelopen jaar een game met de nodige kritieken?

Één van de kritieken van afgelopen jaar, was dat er te weinig te doen was in de game. Daar is dit jaar weinig van te merken. De game zit vol met verschillende modi zoals, met uiteraard de Australian Open, maar ook een careermode, online, je eigen toernooi maken en het direct spelen van een potje.

Waar Big Ant Studios ook veel tijd in gestoken heeft, is de customization. Wanneer je de careermode opstart, dan kan je kiezen voor een bestaande tennisser of je maakt je eigen speler. Dit gaat zeer diep en je kan echt proberen jezelf na te maken. De bestaande en zelfgemaakte spelers zien er realistisch uit en wanneer je op de baan staat, dan ziet het er allemaal nog steeds keurig uit.

Helaas heeft AO Tennis 2 onze Nederlandse trots, Kiki Bertens, niet onder licentie staan. Ook andere grote spelers, als Federer en Djokovic, ontbreken in de game. Gelukkig blijven er nog genoeg spelers over als Rafaël Nadal, David Goffin, Ash Barty en Angelique Kerber.

Tennis is een sport waar de regels niet moeilijk te volgen zijn. Wel kan er veel tactiek bij komen kijken. Speel je veel vanaf de baseline of kom je regelmatig naar het net? Sla je met een dubbele backhand of juist een mooie slice? Serveer je snoeihard of maak je een mooie lob wanneer je tegenstander naar het net komt? Al deze dingen kan je toepassen in de game.

Zelf heb ik de game op semi-pro gespeeld en had het gevoel dat de gameplay niet helemaal eerlijk was. Zo sla je wel heel makkelijk de bal buiten de baan en het reactievermogen van je speler laat wel wat te wensen over. Als je net een milliseconden te lang naar rechts drukt en de bal wordt links geslagen, dan red je nooit meer die bal. Terwijl je voor je gevoel die bal nog makkelijk had kunnen halen. Door Maurice kwam ik erachter dat, op een lager niveau, deze problemen een stuk minder aanwezig waren. Het is voor het grootste gedeelte mijn eigen onkunde dat het op semi-pro niet lekker liep.

Het is gemakkelijk te zeggen dat AO Tennis 2, van uitgever Big Ben, de beste tennis game van het moment is. Dat ben je namelijk al snel als er geen concurrentie is. De kritiek dat er weinig te doen was in de vorige game, hebben ze goed aangepakt en zelf je karakter maken is bizar uitgebreid. Voor de tennisfanaat gaat AO Tennis 2 diep genoeg, maar voor de beginneling ben je ook zo onderweg.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is digitaal beschikbaar in de Store voor €54.99.

AO Tennis 2 - Review

09 januari 2020 - 364 remove_red_eye