100
0
70

De toptijden van de Full Motion Video Games liggen al weer even achter ons, maar de ontwikkelaars van Wales Interactive proberen daar langzaam weer wat verandering in te brengen. Na de release van The Bunker in september 2016, die overigens met wisselende reacties werd ontvangen, is er nu Late Shift. Net als The Bunker is Late Shift een game met echte filmbeelden, waarin je keuzes maakt die het verhaal vervolgens beïnvloeden. Jij bent als het ware de regisseur van deze game. Maar is Late Shift dan daadwerkelijk een game die het genre weer nieuw leven in kan blazen?

De hoofdrolspeler van Late Shift is Matt, een student wiskunde die als bijbaantje toezicht houdt op een parkeergarage. En niet zomaar een parkeergarage, nee, een parkeergarage met daarin de duurste auto’s die er in de omgeving te vinden zijn. BMW’s, Maserati’s, het staat er allemaal. Wat een saaie nachtdienst zou moeten worden, blijkt al snel uit te lopen in een avond vol spanning en sensatie. Matt komt in aanraking met een crimineel die hem onder schot houdt en hem uiteindelijk betrekt in een complot om een kunstvoorwerp te stelen van een veiling. Jouw keuzes bepalen hoe Matt met alle situaties om gaat. Verzet je je tegen alle criminele activiteiten? Of probeer je er je slaatje uit te slaan omdat het je toch nou eenmaal overkomt? Enkele beslissingen hebben verstrekkende gevolgen voor de afloop van het verhaal, dus blijf goed bij de les! Elke keer als je een keuze moet maken heb je slechts een seconden of 5 de tijd om te reageren en de keuzes die je voorgeschoteld krijgt zijn hier en daar redelijk pittig! Als je niet op tijd reageert, maakt de game maar al te graag de keuze in jouw plaats...

Ik zou nu natuurlijk een grapje kunnen maken over de prachtige, realistische graphics van de game, maar ik zal dat achterwege laten. Wat ik wel in deze review wil noemen is dat na bijna elke keuze die je maakt het beeld even hapert. Door de live action beelden heb ik dit zelf als extra storend ervaren. Net als bij een serie of film, moet je er toch vanuit kunnen gaan dat beelden vloeiend in elkaar over lopen. Dat is helaas niet overal gelukt. Daarnaast zijn de beslismomenten vaak erg kort. Dit maakt de keuzes soms extra lastig. De korte beslistijd is echter wel te begrijpen, want hoe langer je de tijd zou hebben, hoe minder vaart er in de game zou blijven zitten. Wat ik verder een minpunt vind, is dat de karakters (en met name Matt) maar heel schaars zijn afgewerkt. Ik was graag begonnen met iets meer achtergrondinformatie, om mezelf nog dieper in het verhaal te kunnen laten opnemen.

Uiteraard heeft de game zeker ook zijn positieve kanten. Er zijn redelijk veel momenten waar je beslissing echt van invloed is op de game. Het verhaal heeft bijvoorbeeld 7 mogelijke eindes, afhankelijk van de keuzes die je in het spel maakt. Zo kan in de ene verhaallijn het verhaal worden uitgespeeld binnen 50 minuten, terwijl je bij een andere verhaallijn al snel 80 minuten bezig bent. Voor iemand die de verhaallijn van een game slechts één keer doorloopt is het dus een erg korte game. Maar de grote verschillen in verhaallijn maken het zeker de moeite waard om de game een 2e en misschien wel 3e keer te spelen (om misschien ook alle achievements vrij te spelen, wat niet mogelijk is met één keer), met andere keuzes. Zo zul je afhankelijk van je keuze soms hele andere scenes voorgeschoteld krijgen en een andere kant van het verhaal ontdekken. Dit is erg leuk gedaan en de meeste verhaallijnen zitten goed in elkaar en zorgen echt voor een bepaalde spanning.

Maar laten we wel eerlijk wezen, dit is natuurlijk wel een beetje een game voor “luie gamers”... Als je houdt van Telltale concepten en af en toe lekker onderuit gezakt op de bank een relaxe game wilt proberen, dan is Late Shift zeker het uitproberen waard. Als je liever een actieve game oppakt waarbij je nog een flinke variatie aan knoppen moet gebruiken, dan kun je deze game beter overslaan. Persoonlijk heb ik deze game ervaren als prettige variatie op games en films, het zit er eigenlijk een beetje tussen in.

Late Shift - Review

21 april 2017 - 213 remove_red_eye

70/ 100