100
0
95

Het gebeurd tegenwoordig nog maar weinig dat ik de tijd vind om reviews te schrijven. Dat vind ik soms best jammer. Voor twee soorten games kunnen ze mij altijd vragen. Dat zijn Metroidvania games en mijn ultieme favoriet, Mega Man games. Zelfs Capcom weet dat ik groot fan ben van de Mega Man serie, dus kreeg ik van de Mega Man ZX/Zero Collection al een zeer vroege versie voorgeschoteld. Een echte preview versie.

Laat ik bij het begin beginnen. Ik speel al Mega Man games sinds ik een klein Mauriceje was. Een lief, schattig en onschuldig jongetje. Tegenwoordig is alleen dat onschuldige weg, dus wees niet bang. Ik blijf lief en schattig!

Goed, waar waren we? Oh ja, Mega Man! Vroeger had ik bij mijn Nintendo NES, die ik kreeg van Sinterklaas, twee spellen. Dat waren Super Mario Bros 3 en Mega Man 2. Daar begon mijn liefde voor deze serie. Inmiddels zijn wij al zo’n 25 jaar verder en kunnen wij alle oude Mega Man games perfect spelen op de Xbox One, zelfs de super geavanceerde (voor die tijd) Mega Man X games. Ik vind het nog steeds heerlijk om deze games op een regenachtige zondagmiddag te spelen.

Voor mij hield het bij de X serie echter wel een beetje op. Ik was al een paar keer teleurgesteld, met Mega Man X7 en de Battle Network serie. Dus ik liet de nieuwe Mega Man games voor wat het was. Dat was niet slim, aangezien ik hierdoor een compleet nieuwe serie ben mis gelopen, de Zero quadriologie.

Voor het verhaal hoef je het allemaal niet echt te spelen, maar ik probeer het toch een beetje uit te leggen.

Let op: dit kan spoilers bevatten!
Mega Man 1 tot en met 11 spelen zich ver af voor de X series. We gaan het daar zo min mogelijk over hebben, omdat dat eigenlijk meer een verhaallijn op zich is. Wil je het verhaal van X en Zero perfect volgen, dan moet je de Mega Man X serie tot Mega Man X5 spelen en alles wat daarna komt, zien alsof het nooit is gebeurd.

In Mega Man X5 gaat namelijk alles mis. Zero is weg en X gaat dood. Echter zo’n 100 jaar later is de wereld grotendeels ingenomen door de Reploids. Een groepje verzetsstrijders vinden het levenloze robotlichaam van Zero. Het hoofd van het verzet, Ciel, weet Zero weer aan de praat te krijgen en haar te helpen. Zero heeft namelijk per ongeluk een zelfgemaakte X op de wereld gezet, die puur van vernieling houdt. En zo starten wij de Zero serie.

Na Mega Man X5 is Kenji Inafune dus bezig geweest met de Zero serie op de Gameboy Advance. Terwijl ik toen wel een Advance had, heb ik deze serie toch aan mij voorbij laten gaan. Dom, erg dom. Want ze spelen allemaal geweldig, echt een ontdekking om te spelen! Het zijn échte Mega Man games, in hart en nieren. Ze zijn zelfs nog wel mooier dan de 16bits versies. Misschien viel het al op dat ik nog weinig gesproken heb over de twee ZX spellen, aangezien deze volledig op zichzelf staan en ook volledig hit and mis zijn.

Mega Man ZX is namelijk een geweldige mix tussen je standaard Mega Man en een ware Metroidvania. Daarentegen is Mega Man ZX Advent een slap aftreksel. Wat ik wel heel bijzonder vind aan deze twee games, is dat het beide Nintendo DS games zijn en dus een besturing hebben met twee schermen. Dat hebben ze werkelijk geniaal opgelost door het hoofdscherm groot te houden en het touchscreen scherm klein. Het slimme hiervan is dat je de touchscreen kan bedienen met je rechter stick, aangezien je die verder toch niet nodig hebt. Dit werkte ongekend goed en al na tien minuten spelen, was ik vergeten dat het eigenlijk een touchscreen moest zijn.

De Mega Man Zero/ZX collection is, zoals je inmiddels gewend bent van Capcom, van de hoogste kwaliteit. Alle games kun je in tot wel tien verschillende aspect ratio’s spelen. Daarnaast is hij tot de nok toe gevuld met bonusmateriaal zoals foto’s, (originele) muziek en boss run minigames. Het is gewoon belachelijk hoe ver ze zijn gegaan om van deze compilatie een meesterwerk te maken. Het pakket barst gewoon uit zijn voegen. Zo kun je elke taalversie die er wereldwijd van gemaakt is gewoon spelen. Speel jij liever de Japanse Rockman edities of misschien wel de Italiaanse of Duitse versie? Geen enkel probleem! Ze staan hier allemaal op. Het is gewoon belachelijk hoeveel content Capcom hier allemaal in heeft gestopt.

Capcom weet mij elke keer weer te verrassen met zijn geweldige remaster compilaties. Pure perfectie en afschuwelijk veel liefde is wat ze in hun producten stoppen. Vijf van de zes games zijn ook nog eens van het hoogst denkbare niveau. Een must-have voor fans van het genre en natuurlijk ook voor gamers die gewoon graag eens willen zien hoe je een goede compilatie van games maakt.

Ik heb serieus een half uur na zitten denken wat er niet goed is aan deze compilatie. Ik kan gewoon niets bedenken. Het is echt de perfecte compilatie van games. Om het dan toch iets realistischer te maken, trek ik er een half punt vanaf, omdat ZX Advent niet zo'n heel goed spel is. Dat is de compromis die ik wil sluiten.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever Capcom en verkrijgbaar vanaf 25 februari voor alle consoles.

Mega man zero zx collection

Mega Man Zero/ZX Collection - Review