100
0
62

Sinds deze maand is de game Wuppo beschikbaar voor Xbox One. De game vond in september vorig jaar zijn oorsprong op Steam. Om de release te vieren had uitgever Soedesco ons een exemplaar geschonken zodat we jullie op het Dutch Comic Con weekend al kennis konden laten maken met de game. Vanwege het grote succes van onze XO-NL stand (bekijk hier de sfeerimpressie van dag 1 en dag 2), was ik daar zelf helaas nog niet aan toe gekomen. Maar wat ik in de vluchtigheid had gezien, trok wel al mijn aandacht.

De hoofdreden zal zijn dat Wuppo er ontzettend lieflijk uit ziet. Het zou zo uit een kinderschetsboek gehaald kunnen zijn. Heel artistiek, vol kleur en volledig met de hand getekend. Hoofdpersoon uit de game is een eenzame Wum, een klein bolachtig figuurtje met een aandoenlijke uitdrukking. Hij is geen vechter en geen atleet, zijn sociale vaardigheden en slimheid moeten hem terugbrengen naar zijn thuis waarvan hij is verstoten. Hoewel de verhaallijn en fantasierijke wereld met redelijk wat diepgang zijn opgezet, wist de game mij helaas niet echt te pakken.

De gameplay is een beetje een combinatie tussen een RPG en een avonturen platform game. Je speelt door een 2D level, maar onderweg verzamel je allerlei voorwerpen die je op specifieke punten of manieren moet gaan gebruiken. Vanaf het begin werd me gelijk duidelijk waarom deze game in eerste instantie is uitgebracht op PC. De besturing is namelijk niet altijd even soepel op Xbox One. Neem daarnaast de keuze om het springen onder de LT knop te zetten en je kunt je misschien indenken dat er redelijk wat frustratie bij komt kijken om je Wum de goede kant op te krijgen. Een hele onlogische keuze wat mij betreft. Ook de besturing van de inventaris en andere game aspecten voelen niet altijd even logisch.

De gameplay en soms ongelukkige besturing maken dat deze game niet echt een goede match is met mij als persoon. Dat is ook terug te zien in mijn persoonlijke score. Maar het behoeft wel een kleine kanttekening. Wuppo is namelijk ontwikkeld door Knuist & Perzik. Jazeker, de game is van Nederlandse bodem! En niet zomaar van Nederlandse bodem, maar Wuppo is ontwikkeld door slechts 2 personen. Met dat in je achterhoofd is het natuurlijk ontzettend knap hoe deze game de wereld in is gekomen.

Wuppo - Review

24 november 2017 - 205 remove_red_eye

62/ 100