100
0
100

Als er één game is die mijn hart verovert heeft, dan is dat wel Ori and the Blind Forest. Je kan stiekem wel zeggen dat Ori een game is die het Metroidvania genre opnieuw uitgevonden heeft. Mocht je niet bekend zijn met het genre; een Metroidvania game staat bekend om zijn open wereld, back tracking, vele geheimen en diverse puzzelelementen.

Terug naar de schattige Ori! Op het moment dat ik de game in de store zag staan, viel ik als een blok voor het unieke uiterlijk. Ik had hem dus uit een impuls aangeschaft, want ik hou normaal niet zo van dit soort spellen. Ik ben er ook totaal niet goed in. Als je mij gefrustreerd wil krijgen, moet je me dit soort games voorschotelen. Maar íets in Ori zorgde ervoor dat ik wilde blijven spelen en het beloonde behoorlijk toen ik hem eindelijk had uitgespeeld. En toen.. werd daar deel twee aangekondigd op het E3 in 2017. Sindsdien zeur ik Maurice al aan zijn kop over deel 2. Niet zo heel gek dus, dat mij werd gevraagd om de opvolger van Ori and the Blind Forest te gaan reviewen.

De game start met een bizar mooie intro. Je ziet de karakters uit de vorige game terug, die als een familie voor het kleine uiltje Ku zorgen. Ze merken dat hij graag zou willen vliegen. Helaas kan hij dit niet omdat één van zijn vleugeltjes is beschadigd. Ori, het karakter dat jij bestuurt, heeft daar een oplossing voor! Al snel blijkt dat een succes te zijn en Ori en Ku wagen de sprong in het diepe. Ze maken een prachtige vlucht samen maar raken elkaar door een noodlottige storm kwijt. En daar begint jouw game-ervaring.

Jouw eerste missie is om Ku terug te vinden. Al snel kom je behulpzame karakters tegen die jou voorzien van de nodige tips en vaardigheden. De game stelt jouw reactievermogen behoorlijk op de proef. Zo is het belangrijk dat je gebruik maakt van goede timing, maar dat je ook afweegt op welke hoogte je naar het volgende platform springt. Dit komt zo nu en dan best precies. Persoonlijk vind ik de game dan ook vrij pittig, maar dit kan ook komen omdat ik natuurlijk takkeslecht ben.

Nog even over de vaardigheden gesproken. Hier zijn ten opzichte van zijn voorganger wel wat veranderingen in te merken. Zo krijg je al snel beschikking over een klein 'licht zwaardje' in plaats van het schieten. Hier moet je waarschijnlijk wel even aan wennen. Naarmate het spel vordert, krijg je nieuwe vaardigheden waarmee je nieuwe manieren van vechten ontwikkelt. Daarnaast kun je al deze vaardigheden straks naar keuze onderverdelen, 'pijlen op B-knop' etcetera. Op deze manier geef je dus een persoonlijk tintje aan de game. Ori trekt dus ten strijde tegen de vijanden, met een behoorlijk arsenaal aan wapens. Verder heb je niet meer te maken met de soul links, jouw vooruitgang wordt nu automatisch gesaved. De map is hetzelfde gebleven als zijn voorganger, hierin kun je dus uitvogelen waar je precies naartoe moet. Je kunt bij verschillende karakters de kaarten kopen om de gehele map te unlocken. Een leuke bijkomstigheid zijn de 'races' genaamd 'Spirit Trials' die je kan doen. Dit zijn unieke snelheidsuitdagingen die je op meerdere plaatsen tegen komt. Er zijn ook sidemissions toegevoegd aan de game.

Grafisch gezien is het weer een behoorlijk kunstwerkje om te zien. Daar waar Ori and the Blind Forest echt nog het verrassingselement had, borduurt zijn opvolger voort op dit succes. En groot gelijk! De unity engine wordt tot het uiterste gedreven. De kleuren, het verhaal, de karakters, de muziek. Wist je bijvoorbeeld dat de game handgeschilderd is en dat de muziek gespeeld wordt door een heus orkest?  Alles klopt gewoon aan deze game. Dit is waar gaming om draait. Het creëren van een digitaal avontuur. Je wordt in Ori and the Will of the Wisps weer direct meegesleurd in de prachtige wereld die MoonStudios voor je heeft gecreëerd. Deze game speelt met je emoties!

Is er ook nog iets van kritiek? Nee, ik kan eigenlijk geen minpunten vinden. Voor mij is dit écht oprecht waar gaming om draait en Microsoft heeft hier iets heel unieks in handen. Als ik echt moet zeuren, dan is het wellicht dat het scherm soms even hapert, wanneer je van menu terug naar de game wil gaan. Maar dat is dusdanig te verwaarlozen, daar heb je eigenlijk geen last van. Ori and the Will of the Wisps krijgt van mij daarom een dik verdiende 10. Want ondanks de frustratie, is dit een game die je koste wat het kost, uit wil zitten. Het duurt zo'n 12 tot 15 uur om deze game compleet uit te spelen. Er zit genoeg uitdaging in, de game loopt heerlijk, de besturing werkt, en daarnaast is de hele sfeer gewoon genieten.

De game is te spelen vanaf 11 maart. Daarnaast komt hij ook naar GamePass!
Game is beschikbaar gesteld door uitgever.

Ori and the Will of the Wisps - Review