100
0
59

Het populaire bordspel 30 Seconds heeft weinig met de game 60 Seconds! te maken. Waar het bordspel als vermaak dient, is de game wat dramatischer ingestoken. Je moet zien te overleven, terwijl er atoombommen worden afgevuurd. Ergens wel jammer, want 30 Seconds behoort tot mijn favoriete bordspel aller tijden. Kan 60 Seconds! van ontwikkelaar Robots Gentleman mij net zo bekoren? Om daar maar meteen een antwoord op te geven; nee, dat kan het niet. Maar dan moet het ook wel een hele goede game zijn, wil het dat kunnen.

Wat is 60 Seconds! dan wel? De game neemt je mee in de tijd van de Koude Oorlog. Een tijd waarin er angst heerste voor nucleaire bommen. Je speelt met een vast gezin en van daar uit kun je kiezen met welke gezinslid je het ‘avontuur’ wilt spelen. Het avontuur houdt in dat je binnen 60 seconden er voor moet zorgen dat je gezin zich in de bunker bevindt, samen met zoveel mogelijk nuttige attributen. Daarna komen de atoombommen. Je begrijpt dat je een probleem hebt, als je dan nog niet in de bunker zit.

Je krijgt de keuze uit verschillende modi om te spelen. Zo is er de tutorial waarin je de basics krijgt uitgelegd, Apocalypse waarin je de volledige game kunt beleven en bij Scavenge krijg je 60 seconden om alle voorwerpen waarom wordt gevraagd in je bunker te droppen. Ook is er nog een Challenge mode. Hierin krijg je opdrachten waar je aan moet voldoen om het tot een goed einde te brengen.

Zoals gezegd is Apocalypse de belangrijkste mode, hier draait de game om. Je krijgt 10 seconden om je huis te bekijken en te onderzoeken waar alles staat. Vervolgens krijg je 60 seconden om allerlei attributen te verzamelen. Het is belangrijk je gezin in de bunker te krijgen, maar ook om eten en drinken mee te nemen. Je gezin moet namelijk dagen kunnen overleven. Ook is het handig om bijvoorbeeld een radio en medische spullen mee naar beneden te brengen. Hamsteren mag hier dus wel!

Omdat je maar één minuut tot je beschikking hebt, lukt dit vaak niet in één keer. Je moet dus iemand op pad sturen die nieuwe etenswaren, drinken of spullen gaat halen. Helaas heb je niet echt invloed op waarmee ze terugkomen, dit is altijd weer afwachten.

Op het eerste gezicht lijkt de gameplay niet zo diep te gaan, maar schijn bedriegt. Hoe langer je in de bunker zit, des te meer vijanden je moet verslaan. Bijvoorbeeld gemuteerde kakkerlakken of bandieten. Gelukkig kun je ook vrienden maken of komt het leger je bevrijden.

Dit alles gebeurt door de keuzes die jij maakt. Zo wordt er een keer op de deur geklopt en krijg je de keuze om de deur op te doen of juist dicht te houden. Er kan van alles buiten de deur staan namelijk. Soms doe je niet open en dan ga je juist dood, omdat het leger klaar stond om je te helpen. Als je altijd overal ‘ja’ op antwoord, kom je ook bedrogen uit.

De gehele game wordt er niet gesproken, maar er wordt gewerkt met lappen tekst uit een boek. In het begin lees je alles braaf, maar na verloop van tijd was ik er wel klaar mee. Het risico is dan uiteraard wel dat je belangrijke informatie mist. Grafisch gezien lijkt het veel op een stripboek, tenminste voor wat betreft de tijd die je onder de grond zit. Tijdens je 60 seconden is het wel 3D, maar dat is ronduit zwak te noemen.

60 Seconds! is niet die leuke partygame waar ik stiekem op hoopte. Op zich ook wel logisch, aangezien het gaat over bunkers en atoombommen. De gameplay van de belangrijkste mode is een beetje saai te noemen. Alleen teksten lezen en goed de rantsoenen in de gaten houden. Gelukkig probeert Robots Gentleman hier wel wat aan te doen in de andere modi, maar dit kan toch niet de hele game redden.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €9,99.

60 Seconds! - Review

15 maart 2020 - 236 remove_red_eye