100
0
69

Een nieuw jaar betekent weer een nieuwe Monster Energy Supercross: The Official Videogame. Dit is inmiddels het derde deel in de nieuwe reeks, maar zeker niet één van de eerste (motorcross) games die Milestone heeft uitgebracht. Dat zijn er inmiddels ruim 20 in het race genre. Dat houdt in dat dit gewoon weer een game is waar veel ervaring en kennis in zit en er ook gewoon goed uitziet. Maar is het nog de moeite om te kopen? Of is dit de FIFA onder de motorcross games? Het spel neemt in elk geval, net als zijn voorgangers, een typisch Amerikaans gevoel met zich mee, of moet ik zeggen 'MURICA'. Vuurwerk, gejuich, lichteffecten en ga zo maar door, het kan bijna niet meer over de top zijn.

Als je erover nadenkt is de motorcross sport best wel intens en ligt het tempo toch wel hoog. Nek aan nek en schouder aan schouder race je door smalle modderwegen vol met hobbels om als eerste te kunnen finishen. Een verkeerde beweging, te scherpe draai of gewoon een regelrechte ramkoers op één van je tegenstanders, is vaak de oorzaak dat je met je muil in de drek ligt te spartelen. Het is ook allemaal niet makkelijk met tot wel 24 deelnemers in deze stadions. Door de kleine details van deze intense races, zoals flapperende truitjes en opspattende modder en ga zo maar door, heb je echt het gevoel dat je in de race zit. Dat doet gewoon iets met je.

Buiten het grote aantal tegenstanders, is de leercurve ook best wel pittig als je nieuw bent in dit soort games. Gelukkig zijn de controls om het onder de knie te krijgen dan weer niet zo lastig, dus met veel oefenen kom je er wel. Ten opzichte van deel 2 is de handling ook verbeterd en voelt deze wat natuurlijker aan, alsof je wat meer grip hebt, zal ik maar zeggen. Het is geen wereld van verschil, maar alle beetjes helpen toch? Hiernaast is de HUD ook een klein beetje aangepast, maar ook dat is geen wereldbrekend nieuws.

Als je eenmaal die controls een beetje onder de knie hebt en je merkt dat het allemaal te makkelijk gaat, dan kun je de handling ook op realistic zetten in plaats van standard. Door deze verschillende handling instellingen is het spel dus toegankelijk voor zowel beginners als bekende spelers. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de kloof tussen deze twee best meevalt. In realistic heb je namelijk gewoon meer controle over het gewicht verdelen van je lichaam op de motor. Je moet dan natuurlijk wel goed inschatten hoe je een jump, draai of wat dan ook maakt. Als je dit fout ingeschat hebt, dan lig je voor je het weet weer met je snuffert in de drek.

Om bovenstaande allemaal een beetje onder de knie te krijgen, zou je denken dat je wel wat aan de tutorial hebt. Maar helaas... De tutorial laat je gewoon een race doen en laat de toetsen in beeld zien die je kunt gebruiken om een bepaalde actie uit te voeren. Er is nul uitleg over waarom je nou precies iets moet doen in een bepaalde situatie. Als je nu een ervaren speler bent, maakt dit niet zoveel uit en kun je je kennis van andere motorcross games gewoon gebruiken. Ben je nu een nieuwe speler? Dan moet ik je teleurstellen, maar je moet er gewoon zelf achter komen met vallen en opstaan (met wat modder op je achterste... schijtert). Dit is wel een gemiste kans, want op deze manier verlies je denk ik gewoon al heel veel spelers hun interesse. Nu kun je wel met behulp van de challenges of free riding mode heel veel leren, maar dat is niet echt waar je gaat zoeken op zo'n moment. Maar het free riding is wel ideaal om gewoon zorgenloos te experimenteren met je motor en op welke instellingen je het liefste speelt.

Zijn er nog andere nieuwe dingen in deel 3? Ja, eigenlijk wel. Zo is het nu mogelijk om lid te worden van officiële teams in de career mode en is het ook voor het eerst mogelijk een vrouwelijk personage te maken. De uiterlijke kenmerken verschillen echter niet veel van de mannelijke personages, beide zien ze er dus een beetje tweederangs uit. De overige graphics in het spel zijn wel weer een beetje verbeterd, maar als je de vorige delen niet gespeeld hebt ga je daar sowieso niks van zien. Voor nieuwkomers zijn de graphics gewoon goed te noemen.

Buiten dit is het eigenlijk weer een beetje van hetzelfde, maar dat heb je nu eenmaal met dit soort games. Nieuw seizoen is een nieuwe game, met alle circuits, coureurs en motormerken die erbij horen. Ik begin het ondertussen al een beetje met FIFA te vergelijken. Ik hoop dus dat ze bij het volgende deel echt wat toonmakende nieuwe features toevoegen, anders ben ik bang dat dit spel geen toekomst meer heeft. Dat je zelf je tracks kunt maken is nog wel altijd een heel leuke optie.

Monster Energy Supercross: The Official Videogame 3 is inmiddels het derde deel in deze nieuwe game serie van Milestone. Er zijn een aantal verbeteringen en toevoegingen aangebracht sinds de eerste 2 delen. Voor casual spelers zijn dit echter dingen die nauwelijks opvallen, enkel doorgewinterde fans valt dit waarschijnlijk wel op. Verder zijn er ook wat aanpassingen gedaan in de gameplay, waaronder dus de handling van motoren, deze voelt nu wat natuurlijker aan. De leercurve van het spel kan wel wat lastig zijn vanwege de tekortschietende tutorial, maar al met al is het gewoon een leuke en over de top motorcross game die echt 'MURICA' schreeuwt.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever

Monster Energy Supercross: The Official Videogame 3 - Review

18 maart 2020 - 120 remove_red_eye