100
0
76

Voor de fans van de TT Isle of Man, kwam er eerder deze week al verontrustend nieuws. De race werd gecancelled door het coronavirus. Logisch ook, maar leuk is anders. Gelukkig is nu wel het officiële tweede spel van deze iconische race beschikbaar en kunnen we al ons leed en vrije tijd hierin kwijt. Dus Kylotonn (de Franse ontwikkelaar), heel erg bedankt dat we dit jaar toch nog een beetje kunnen genieten van de TT Isle of Man!

TT Isle Of Man: Ride On The Edge 2 is wederom een echte motorsimulator game. Dit is dan ook echt geen spel als je lekker casual op een motor wil racen. Voor nieuwe en onervaren spelers in dit genre, is het echt wel even wennen voor je überhaupt een beetje weerstand tegen de AI kunt bieden (zelfs op easy). Mocht je trouwens de TT Isle Of Man niet kennen, dit is ongeveer de meest brutale, intense en levensgevaarlijke motorrace ter wereld. Hij bestaat totaal uit 99 events en er zijn door de jaren heen al 151 gestorven alleen al bij het oefenen of tijdens de race zelf. Hiernaast zijn er natuurlijk ook tal van (zwaar) gewonden gevallen tijdens de TT. Dit geeft je ongeveer een beeld van hoe intens en gevaarlijk de race wel niet is...

Ik moet zeggen, de game weet dit gevoel van gevaar echt waanzinnig vast te leggen. Je voelt letterlijk de druk die op je ligt door hoe snel je moet gaan om daadwerkelijk te kunnen winnen. Een te krappe of te ruime bocht, een geraakt stoeprandje of even een stukje gras nemen, kan er zomaar voor zorgen dat je naar Oblivion gelanceerd wordt. Deze druk is wel juist de drive die je door laat gaan in dit spel, je wil steeds verder om je limieten op te zoeken en deze te verleggen.

Gelukkig zit er wel een tutorial in het spel die je wegwijs maakt. Je kunt je eigen motor kiezen uit alle merken die ook meedoen in de echte TT. De tutorial laat je ook niet alleen de makkelijke kant van het spel zien, je moet in de tutorial ook al meteen handmatig gaan schakelen en ga zo maar door. Op deze manier heb je meteen door wat voor jou de fijnste speelstijl is en waar jij het makkelijkste mee om kunt gaan. En ga je alsnog vaak op je bek? Dan kan ik je zeggen dat het toch echt aan jezelf ligt, want de besturing en reactietijd in het spel zijn echt subliem. De motoren reageren precies zoals ze in het echt ook zouden doen, ik kan het weten als motorrijder.

Hoe je het dus went of keert, het spel is gewoon genadeloos moeilijk. En dat moet ook vind ik, gezien het een simulator game is. Alles draait hier om zo snel mogelijk over het eiland heen te racen en dat is wat het extra pittig maakt. REMMEN IS ANGST! Zoals ik hierboven al zei, is de besturing en reactietijd echt subliem, maar ook de combinatie van gas geven en draaien in een bocht, is één van de realistische aspecten in het spel. Teveel gas in de bocht, is gras happen of vogeltjes een knuffel geven. Zelfs als je normaal 'wel goed' bent in simulator games, is dit gegarandeerd een uitdaging voor je. Desondanks is het wel toegankelijk voor iedereen, mede door de verschillende moeilijkheidsgraden.

Maar wat maakt dit deel nu anders dan zijn voorganger, want het speelt zich uiteraard nog steeds af op The Isle Of Man. Naast de TT, zijn er ook nog 17 andere parcours waar je overheen mag racen met godlike snelheden, hoewel ik deze niet zo heel spannend vond. Maar wat wel heel leuk is, is dat er nu ook een free roam functie met de naam "Bikers' Paradise" in het spel zit. In deze modus kun je aanpassingen aan je motor testen en uitdagingen aangaan, denk hierbij aan achtervolgingen en time-attack uitdagingen. Hiernaast is het realisme van hoe de motoren reageren ook verbetert, hier zit dus ook het slijtage van bepaalde onderdelen in verwerkt.

Uiteraard zijn ook 18 officiële motoren en 27 coureurs weer van de partij en zit er een carriëre mode in het spel die meer structuur aan het geheel geeft. Je kiest nu ook de events op moeilijkheid en niet op podiumvaardigheid. Verder legt de carriëre de focus op drie dingen; reputatie, geld en perk punten. De perks zijn een fijne toevoeging aan de game, hiermee kun je bijvoorbeeld kiezen dat je banden al een beetje opgewarmd zijn voor je start of je hebt net iets betere mechanics et cetera. Reputatie en geld zorgen ervoor dat je meer kansen aangeboden krijgt, maar de risico's hierbij zijn ook wat groter en daardoor ook zwaardere competitie.

De graphics en geluid zijn oke, maar verre van perfect. Niet dat de graphics echt veel uitmaken, want je bent veel te druk bezig met voor je uit kijken omdat alles zo snel gaat. Wat je vooral zal opvallen is het landschap als je eens een lang en recht stuk vooruit hebt. Het geluid van de motoren vind ik aardig goed klinken en je hoort ook echt de wind langs je oren suizen als je op hoge snelheid bezig bent. Voor de rest laat het geluid en de graphics een beetje te wensen over, met name het geluid. En ja, er zitten helaas ook wel wat bugs in het spel die opvallen, maar ze beïnvloeden de gameplay verder niet.

TT Isle Of Man 2: Ride On The Edge 2 is geen game die voor iedereen is weggelegd. Je moet toch wel een motorrijder of fan van motorrijden zijn (of de TT specifiek) om deze game leuk te vinden. Het gaat echt retesnel allemaal en de leercurve is best pittig. Ook moet je tonnen van geduld hebben, want je gaat gegarandeerd vaker op je plaat dan dat je iemand inhaalt. Er is zelfs een achievement voor als je 50x gevallen bent en waarschijnlijk is dat één van de eerste die je gaat halen. Verder moet ik wel zeggen dat het spel zeer realistisch is op het gebied van de motoren en hun besturing. De graphics en muziek daarentegen zijn een beetje achtergebleven en niet echt van deze tijd.

Desondanks heb ik echt genoten van het spel en kan ik het persoonlijk wel aanraden als dit iets is waar je plezier uit haalt. Er is werkelijk geen enkele racegame die zo intens is als TT Isle Of Man en ik ben benieuwd of er ooit wel een game gaat uitkomen die deze intensiteit en realisme zo goed vast kan leggen.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever

TT Isle Of Man: Ride On The Edge 2 - Review

20 maart 2020 - 364 remove_red_eye