100
0
65

Ik ga gek doen en twee games tegelijk reviewen. Misschien klinkt dit als onmogelijk, maar ik ga het gewoon doen. La Mulana 1 & 2  komen namelijk gelijktijdig uit en zijn zó vergelijkbaar, dat het wel kan.

Wat is La Mulana vraag je je af? Nou, dat vroeg ik mij ook af toen ik gevraagd werd deze twee games te testen. Het blijkt dat de eerste La Mulana een ode is aan de oude MSX adventures van vroeger. Het werd in 2005 voor het eerst uitgebracht voor pc, alleen in Japan. Het duurde dus even voordat deze game naar het westen kwam. Enkele jaren later werd het eerste deel compleet opnieuw gemaakt en uitgebracht voor o.a. de Wii en Vita.

La Mulana

De twee La Mulana games kennen een redelijke schare fans in het wat meer niche genre. Daarom is het ook zo moeilijk een game als deze te reviewen, aangezien het maar een klein scala aan gamers zal aanspreken.

Laat ik maar eens gewoon bij het begin beginnen. La Mulana is in de kern een MetroidVania game met daarover een Indiana Jones sausje, gemixt met een behoorlijke dosis Castlevania. Ik heb echt uren en uren gestopt in deze games. Ik las namelijk overal dat ze zo geweldig waren. Ik kon het alleen zelf niet vinden. Tja, ik moet gewoon eerlijk zijn. Hoe graag ik deze games leuk wilde vinden, het lukte mij gewoon niet.

La Mulana

Iets wat ik namelijk erg belangrijk vind in een Metroidvania, is de besturing. En dat is nu net het moeilijkste om uit te leggen over een spel. Neem games als Bloodstained of Ori. Beide vergelijkbare Metroidvania games, met een perfecte controle over je karakter. Dat is wat ik dus mis in La Mulana. Tijdens het springen is je karakter niet bij te sturen en ook het aanvallen is zwaar vertraagd. En ja, ik weet waarom ze het zo gemaakt hebben. Dit is omdat het de gameplay van de eerste Castlevania game na doet.

De besturing viel mij gewoon erg tegen. Ik denk dat er vast wel een groep gamers is die dit wellicht prefereren boven de perfecte gameplay van games als Ori. Ben je zelf een old skool gamer en ben je bekend met de oude Metroid games, dan kan ik je het heel gemakkelijk uitleggen. Pak Castlevania en Super Castlevania IV. Verkies je deel één boven deel vier qua besturing, dan ga je genieten van de twee La Mulana spellen.

La Mulana

Dan nu over op de pluspunten. Kun je wennen aan de gameplay, dan word je één van de grootste Metroidvania’s games ooit gemaakt voorgeschotteld, waar je rustig 20 tot 30 uur per deel in kwijt kunt. Grafisch vond ik het er heerlijk uit zien. Lekker kleurrijk, met een dikke MSX laag er overheen. Echt puur genieten.

Het allerbeste van het spel is wel de muziek. Wow, holy moly! Wat is die gruwelijk gaaf. Ik heb in 20 jaar niet meer zulke goeie 8 bits muziek uit mijn speakers horen komen. Het grootste compliment is nog wel dat ik mijzelf er op betrapte dat ik deuntjes uit het spel aan het fluiten was, na slechts twee keer spelen. Echt een dikke tien hiervoor.

La Mulana

Het is dus een beetje een mixed bag geworden. Dat kan ik de games nog niet eens kwalijk nemen. Afgezien van het feit dat mij de gameplay niet aanstond, neemt het niet weg dat de gameplay voor een ander misschien juist perfect is. Je merkt aan alles dat er giganitsch veel liefde in deze twee games is gestopt. De muziek? Oi, het beste dat ik in jaren heb gehoord!

Alle negatieve zaken, daar kan ik wel langs kijken. Echter wat ik wel een beetje jammer vind, is de prijs. De eerste game kost €14,99 en deel twee kost je zelfs €24,99. Dit vind ik behoorlijk stevig. Misschien wel een tip, is de Hidden Treasures fysieke versie van het spel met extreem veel goodies, wat wel een echte toffe collectors editie is.

La Mulana

La Mulana 1 & 2 - Review

20 maart 2020 - 138 remove_red_eye