100
0
80

Wie is er niet groot mee geworden? De platformers als Spyro, Crash Bandicoot, Banjo Kazooie en natuurlijk Super Mario. Platform games en dan met name 3D platform games waren heer en meester vanaf 1997 tot begin 2010. Maar met de komst van deze gen consoles werd het genre steeds moeilijker te vinden. En nu ineens, in november 2017 ploppen ze als paddenstoelen uit de grond.

Microsoft heeft al meerdere pogingen gedaan in dit genre maar in de meeste gevallen bleef het maar bij één keer, games zoals Blinx en Kameo, wat gewoon prima games waren. En daarnaast heeft de Microsoft ook nog eens de beste platform specialist van de 90’s in huis: RARE. Ze zouden zich bijna de oren van de kop moeten schamen dat ze daar nooit veel mee gedaan hebben.. domkoppen op dat gebied. Microsoft bracht echter dit najaar de indie titel Super Lucky’s Tale van indie uitgever Playful uit.

Super Lucky’s Tale is typisch zo’n game die je op twee manieren kunt benaderen, 1 als triple A Microsoft titel of 2 als Indie titel en ik neig meer naar indie dan tripple A met deze game. In Super Lucky’s Tale speel je de kleine guardian vos Lucky, nadat je zus op zoek gaat naar een speciaal magisch boek wat The book of Ages wordt genoemd. Dit boek wordt door haar gevonden maar gelijktijdig met een groep slechteriken onder leiding van de grote Kitty Litter! Het boek klapt open en trekt iedereen mee het boek in. Waarop Lucky heldhaftig zijn zus aan de kant duwt en daarna het gevecht aangaat met Kitty Litter.

Gameplay en graphics

Super Lucky’s Tale is een platform game met in totaal vier werelden. In elke wereld zitten zo’n vier a vijf levels. De levels zijn super gevarieerd en wisselt dan ook vaak van 2D levels naar 3D levels. De besturing vond ik zelf zeer prettig. Maar aan het begin van de game ergerde ik mij wel wat aan hetgeen je maar heel beperkt gebruik kan maken van de camera.  Echter was het maar heel sporadisch dat ik dit een probleem vond. Over het algemeen voelt het platformen in deze game goed aan, al ben ik van mening dat de game pas echt goed werkte in de 2D levels en de 3D levels soms wat glibberig qua besturing aanvoelde. Dit laat weer als geen ander zien dat 3D platform games toch echt een kunst op zich is en misschien wel een van de moeilijkste genres om te maken.

Het grafische is toch wel waar deze game het meest in uitblinkt. Want oi, wat ziet deze game er geweldig uit. Ze hebben werkelijk het hele kleurenpalet uit de kast getrokken om deze game in te kleuren. Als er één ding was waarvan ik genoot dan was dat het wel. Ook de voices en muziek zijn werkelijk van het hoogste niveau. Ook is de game in 4K af te spelen op de One X.

Super Lucky’s Tale is in mijn ogen echt dé must have game voor aankomende feestdagen en een game waar je met het hele gezin van kunt genieten. Of je nu 6 of 60 bent, dit is een game die je blind kunt kopen. Tuurlijk, meegegeven, het is geen Mario Odyssey maar dat snapt iedereen wel. Nee, voor een game van net geen drie tientjes, haal je echt een super toffe game in huis. En met zo’n acht tot twaalf uur totdat je de eindcredits ziet, is dit ook nog eens een game met prima speelduur. Het perfecte Sint of Kerstman kadootje voor elke Xbox One fan.

Echter kent de game wel wat typische indie game probleempjes, zoals de camera die niet altijd perfect mee werkt. En voelen sommige levels qua opbouw wel een beetje hetzelfde aan. Maar ik verwacht wel dat we in de toekomst meer avonturen gaan krijgen van Lucky. Ik ben fan!

Game is getest voor zo’n 10 uur en is gekocht door reviewer zelf.

Super Lucky's Tale - Review

24 november 2017 - 335 remove_red_eye