100
0
91

Wolfenstein 2, de nieuwe first-person shooter van Machine Games, die ons verder in het verhaal sleept van ‘Terror Billy’ en waar The New Order ons heeft achtergelaten. Een wereld waarin de Nazi’s de Tweede Wereldoorlog gewonnen hebben en hiermee de wereld hebben overgenomen.

Aan het einde van The New Order heb je het Derde Rijk goed weten op te schudden met het vermoorden van generaal Deathshead, maar blijf je zelf zwaar gewond achter en raakt in een coma. In de tijd dat jij in dromenland bent geweest, heeft het verzet een nucleaire onderzeeër weten te stelen van de Nazi’s (die ze natuurlijk heel graag weer terug willen). Je komt dan ook net uit je coma als het verzet zwaar onder aanval is van de Nazi’s. Betere timing kan niet toch? Je moet dus direct aan de bak terwijl je net wakker bent, niet kan lopen en nog erg toegetakeld bent door het einde van The New Order. Maar voor je dit mag doen, krijg je eerst nog een korte recap van het voorgaande deel en moet je direct een zware en dramatische keuze maken.

Als je eenmaal echt aan de slag mag met de game word je er helemaal in opgezogen. Het is een over de top verhaallijn waar veel ruimte is voor diepgang, maar ook de nodige humor en controverse in verwerkt is. De humor varieert van onschuldige grapjes tot duistere nazigrappen. Verder zit het verhaal vol met geschifte scenes waarbij je toch even achter je oren moet krabben. De personages in het spel zijn echte stereotypes die een geweldige toevoeging geven aan de speelstijl en het verhaal.

Het verhaal van Wolfenstein 2 levert je ongeveer zo'n 15 uur speeltijd op als je je enkel op de hoofdmissies richt. Als je de zijmissies ook nog allemaal speelt en alle collectibles gaat zoeken, ben je verzekerd van nog veel meer speelplezier en zal je merken dat er nogal wat gaten in het verhaal zitten. Misschien een teaser voor DLC of een nieuw deel?

Gameplay en graphics

Maar niet alleen het verhaal zorgt ervoor dat het spel zo vermakelijk is. Dit komt voornamelijk door de gameplay. The New Collusus is wat dit betreft groter, beter en gewaagder dan zijn voorgangers. Het doel in Wolfenstein 2 is gewoon lekker zo veel mogelijk nazi’s neerschieten en neerhakken om je doelen te bereiken. Het geeft je een gameplay die je gewend bent van de vorige delen, maar wel met de nodige verbeteringen in onder andere de besturing. Helaas zijn er wel nog een paar kleine foutjes te vinden in het spel. Een voorbeeld is dat je niet altijd automatisch munitie of armor oppakt als je eroverheen loopt, iets wat lastig kan zijn richting het einde van het spel. Ook kan het nog wel eens lastig zijn om een luikje in te gaan, net op het moment dat je je heel graag wil verschuilen voor die nazi horde wat achter je aan zit.

Gelukkig zijn dit kleine foutjes die de gameplay niet ten slechte komen en dus niet opwegen tegen al het goede wat deze game je brengt. Grafisch mis je ook niks aan Wolfenstein 2. De game ziet er geweldig uit en bevat genoeg bloederige moordpartijen waar je je ogen op uit kan kijken. Op de One X is Wolfenstein 2 te spelen in 4K kwaliteit en zit je bijna constant rondom de 60fps.

Eindoordeel

Naar mijn persoonlijke smaak zitten er wat veel (lange) cut scenes in die ook in de gameplay verwerkt hadden kunnen worden, maar deze voegen wel waarde toe aan het verhaal en zou ik dus ook niet willen overslaan om verder te spelen. Al met al is Wolfenstein 2 weer een echte nazi shoot em up game die er grafisch goed uitziet. Je kan je wapens upgraden en bijna allemaal dual wielden. Ook heb je de keuze om voorzichtig of guns blazing een gevecht in te gaan (met alle gevolgen van dien). Als je voor de voorzichtige aanpak gaat moet echt je best doen om niet opgemerkt te worden door een van de nazi generaals. Het gevolg van zo'n generaal die je opmerkt, is dat hordes van nazi soldaten, honden en robots blijven komen tot jij neer gaat of tot jij de generaal omlegt. Wat af en toe best lastig kan zijn als je leven en armor bijna op zijn. De game is dus lekker uitdagend en zeker niet de makkelijkste om uit te spelen.

Wolfenstein 2: The New Colossus - Review

25 november 2017 - 776 remove_red_eye

Gameplay en graphics