100
0
70

Eindelijk kwam er vorige week weer eens een leuke platformer game uit van Playtonic Games en Team 17: Yooka-Laylee. Dat was alweer een tijdje geleden en de eerste afbeeldingen en filmpjes wekten gelijk mijn interesse. De schattige karaktertjes, een kleurrijke wereld en vrolijke muziek. Ik wist gelijk dat ik deze moest gaan proberen.

Yooka-Laylee is een 3D platformer game waaraan ontwikkelaars en vormgevers van verschillende grote titels zoals o.a. Donkey Kong en Banjo en Kazooie hebben bijgedragen en dat vertrouwde concept voel je gelijk terug. De game is in 2015 opgezet als kickstarter maar het duurde nog geen uur voordat er voldoende budget was om de game daadwerkelijk te kunnen realiseren. Met het kleine aantal 3D platformer games dat er de laatste tijd is uitgebracht, liggen de verwachtingen toch wel vrij hoog.

Je gaat op avontuur met Yooka (het groene hagedisje) en Laylee (de kleine, paarse vleermuis) in een 3D wereld waarbij je dit leuke duo op een goede manier laat samenwerken. Zo leer je de sonar van Laylee gebruiken om vijanden te verdoven en kun je de tong van Yooka als een soort grijphaak gebruiken. Door verschillende voorwerpen te verzamelen kun je nieuwe vaardigheden, levels en puzzels vrij spelen. Met de nieuwe vaardigheden die je bij Trowzer kunt kopen, kun je ook nog eens terug gaan naar eerdere werelden om belangrijke items te verzamelen. Er is dus altijd wat doen!

Het doel van dit avontuur is de plannen van de kwade engerd Capital B te dwarsbomen. Hij probeert alle boeken op de wereld met zijn machine op te slurpen om er pure winst uit te halen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling! Het leuke aan Yooka-Laylee is dat je deze game ook nog in lokale co-op kunt spelen. Dit geeft natuurlijk twee keer zoveel plezier, zeker omdat er niet heel veel leuke hedendaagse, lokale co-op games te vinden zijn.

Door de vijf grote werelden en variatie aan puzzels, verzamelvoorwerpen en interessante karakters zit het met de gameplay meer dan goed. Ook de besturing loopt eigenlijk zoals je dit zou verwachten bij een platformer game, al leek het voor mij soms of de camera (bestuurd met de rechterstick) niet altijd goed samen liep met de bewegingen (linkerstick) van je karakter. Dat kan natuurlijk hier en daar tot wat frustratie leiden, als je voor de zoveelste keer een rots af rolt terwijl je met een race tegen te klok bezig bent om ergens te komen. Verder loopt de game erg soepel op de Xbox One.

De karakters en uitstraling van de game zijn ontzettend charmant en met vijf grote werelden waarin echt van alles te ontdekken valt, is Yooka-Laylee gewoon een ontzettend leuke en vermakelijke game. De besturing is iets wat beter had gemogen in mijn ogen, vooral de samenwerking tussen de twee sticks. Te vaak ging dit niet soepel, waardoor ik een aantal dingen opnieuw heb moeten proberen. Soms zelfs meerdere keren. Een ander klein minpuntje is dat de standaard vijanden eigenlijk overal hetzelfde zijn. Hier had best wat meer variatie in mogen zitten om het nog spannender te maken. De sfeer, muziek en nostalgie in de game maken dit echter weer redelijk goed. Al met al is Yooka-Laylee een leuke 3D platformer, waar veel gamers zich prima mee zullen vermaken. De game is op dit moment beschikbaar in de Store voor €39,99.

Yooka Laylee - Review

17 april 2017 - 131 remove_red_eye

70/ 100